De Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) is per 1 juli 2017 gewijzigd. Met deze vernieuwingen is er meer aandacht voor preventie van arbeidsongeschiktheid en het kabinet beoogt hiermee het functioneren van de bedrijfsgezondheidszorg voor werknemers en werkgevers te verbeteren.
Auteur: Wesley Sallé, The Legal Company
In dit artikel geef ik u een overzicht van de belangrijkste wijzigingen én wat u moet doen om aan deze wetswijzigingen te voldoen. Wordt er bij de inspectie SZW geconstateerd dat u in strijd handelt met de Arbowet dan kunnen er waarschuwingen worden afgegeven of een eis tot naleving worden gesteld. Indien de situatie niet verbetert, wordt er een boete opgelegd. Bovendien wordt er in bepaalde situaties direct een boete opgelegd.
Verduidelijking adviserende rol van de bedrijfsarts
in de nieuwe Arbowet wordt benadrukt dat de bedrijfsarts een onafhankelijke, adviserende rol heeft. Nieuw is ook dat bedrijfsartsen en arbodiensten geconfronteerd kunnen worden met sancties als zij de Arbowet niet hebben nageleefd. De eerste stap in de handhaving is een waarschuwing of een eis tot naleving, maar ook kan er, als de situatie niet verbetert, een boete worden opgelegd.
Verplichtingen van de werkgever en de bedrijfsarts
Er zijn een aantal specifieke rechten en verplichtingen opgenomen in de nieuwe Arbowet. Die zijn hieronder opgesomd en deze rechten en verplichtingen moeten uiteindelijk bijdragen aan de goede beroepsuitoefening van de bedrijfsarts. Bij constatering van een overtreding zal de Inspectie SZW eerst een waarschuwing geven of eis tot naleving stellen. Indien de situatie niet verbetert, zal de Inspectie SZW een boete opleggen van categorie 3 (€ 1.500,-).
- De werkgever zorgt voor toegang tot (het open spreekuur van) de bedrijfsarts voor haar werknemers. Werknemers moeten de gelegenheid hebben de bedrijfsarts te consulteren over vragen ten aanzien van de eigen gezondheid in relatie tot het werk zonder dat er (al) sprake is van verzuim. De consultatie van de bedrijfsarts door de werknemer moet, in afstemming met de werkgever, in elk geval zodanig zijn ingericht dat er een adequate toegang is tot de bedrijfsarts en arbodienst.
- De werkgever is verplicht om de bedrijfsarts in de gelegenheid te stellen iedere werkplek te bezoeken.
- De werknemer heeft het recht op een second opinion. De bedrijfsarts is verplicht om een verzoek van een werknemer om een andere bedrijfsarts te raadplegen over een door de bedrijfsarts gegeven advies, te honoreren. Dit geldt niet als er zwaarwegende argumenten zijn die zich hiertegen verzetten.
- De bedrijfsarts is verplicht om over een adequate klachtenprocedure te beschikken.
- De bedrijfsarts moeten nauw samenwerken met de preventiewerknemer binnen de organisatie van de werkgever, de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging over het arbeidsomstandighedenbeleid.
- De bedrijfsarts is verplicht om te adviseren over preventieve maatregelen wat betreft het algemene arbeidsomstandighedenbeleid.
Inspectie SZW deelt boetes uit
De werkgever die niet beschikt over een door hem ondertekende overeenkomst met een bedrijfsarts of arbodienst wordt bij constatering direct beboet met categorie 3 (€ 1.500,-). Indien de Inspectie SZW constateert dat (alleen) één of meer taken in de overeenkomst ontbreken (artikel 14, vierde lid, tweede zin), geeft de Inspectie SZW eerst een waarschuwing of wordt een eis tot naleving gesteld. Als de werkgever de overeenkomst niet aanpast volgt een boete van categorie 2 (€ 750,-). Hiervan is uitgezonderd het niet regelen van de advisering van de werkgever voor zijn begeleiding van werknemers die door ziekte niet in staat zijn hun arbeid te verrichten. Indien deze taak in de overeenkomst ontbreekt volgt wel een directe boete van categorie 2.
Bron: Beleidsregel boeteoplegging Arbeidsomstandighedenwetgeving.
Basiscontract met Arbodienst verplicht voor werkgevers!
De gewijzigde Arbowet geeft nu duidelijker aan dat u als werkgever moet beschikken over een schriftelijk contract met de arbodienstverlener voor deskundige bijstand. Ook stelt de wet minimumeisen aan deze schriftelijke overeenkomst. In het basiscontract moet komen te staan welke taken de werkgever zich in ieder geval moet laten ondersteunen door de arbodienst of de bedrijfsarts. Dit zijn de oude wettelijke taken aangevuld met de bepalingen uit de nieuwe wetgeving.
Ondanks dat de Arbowet al per 1 juli jl. gewijzigd is, geldt er voor de aanpassing van de lopende contracten Arbodienst een overgangstermijn van 1 jaar. Nieuwe contracten moeten echter wél direct aan alle wettelijke verplichtingen voldoen.
Advies
Voorkom boetes en andere sancties door het laten checken van uw basiscontract én het opstellen van een goed ziekteverzuimreglement.
Sancties voorkomen?
The Legal Company assisteert ondernemers bij een goed ziekteverzuimreglement. Voor een update van uw huidige ziekteverzuimreglement of een nieuwe kunt u contact opnemen met Wesley Sallé van The Legal Company (020-3450152, wsalle@thelegalcompany.nl).