De aanwezigheidsregistratie (Check In and Out at Work) draait in België al enkele maanden op proef, maar sinds 1 september is de registratie verplicht. Tot 31 december leggen de inspectiediensten – behalve in het geval van fraude – nog geen sancties op.
Het doel van de nieuwe regelgeving is om de veiligheid op de arbeidsplaats te verbeteren en zwartwerk en sociale fraude te bestrijden. En met de aanwezigheidsregistratie kan de sociale inspectie beter controleren.
Zwartwerk of uitbuiting
Wat er zoal kan misgaan? Soms worden prestaties niet aangegeven of verkeerd betaald. Zo komt zwartwerk voor, maar ook uitbuiting en zelfs mensenhandel. Werknemers zijn altijd het schachtoffer. Ze krijgen te weinig loon, te weinig vakantiegeld of het levert problemen op met de eindejaarpremie of het pensioen.
Verplichte aanwezigheidsregistratie in België
Alle werknemers, zelfstandigen, uitzendkrachten of stagiairs die gebouwen schoonmaken voor een schoonmaakbedrijf moeten zich registreren. Ook voor werkstudenten geldt dit. De werkgever moet de werknemer informeren over de manier waarop de registratie gebeurt – denk aan een QR-code, smartphone of met een badge – en alle nodige informatie bezorgen. Werknemers moeten zelf hun registratie doen als ze beginnen en stoppen met werken, maar ook aan het begin en einde van de pauze.
Wie zich met zijn eigen smartphone registreert, heeft recht op een onkostenvergoeding van 7 euro per maand. Schoonmaak met dienstencheques of schoonmaak door intern personeel valt niet onder de nieuwe reglementering.
Boetes
Vanaf 2025 kunnen er dus wel boetes worden opgelegd bij niet naleven. Het gaat hier om een administratieve geldboete van 400 tot 4.000 euro of een strafrechtelijke geldboete van 800 tot 8.000 euro vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Tijdens de Schoonmaak Vakdagen op 5 en 6 november in Houten verzorgt Mickel van de Poll een kennissessie over CheckInAtWork.