Binnenkort vindt de troonopvolging plaats van HM Koningin Beatrix door haar zoon ZKH Willem-Alexander. Bij GCA Schoonmaak in Amstelveen vond per 1 januari 2013 eveneens een dergelijke opvolging plaats. Op deze datum droeg de markante Ron Kronenburg de directie over aan zijn zoon Michael Kronenburg. Wie is Michael Kronenburg, waar staat hij voor? Tijd om eens te luisteren of Kronenburg jr. even spraakmakende en boude uitspraken doet als zijn vader.
Het GCA Schoonmaak in de huidige vorm bestaat sedert 2007. Hiervoor had vader Ron Kronenburg al eerder een bedrijf onder dezelfde naam gevoerd . Een desastreus verlopen verkoop noopte hem echter opnieuw te beginnen. Zoon Michael Kronenburg was tot 2009 eigenaar van Pure Facilities, waar hij afstand van deed om samen met vader Kronenburg het nieuwe bedrijf op te bouwen.
Michael Kronenburg (40) blijkt in de luwte klaar gestoomd te zijn voor de uitdaging als directeur GCA: “De laatste jaren heb ik vooral naast het opdoen van praktijk ervaring ook veel gestudeerd. Allerlei managementopleidingen gevolgd om mijn kennis bij te spijkeren. Van het vak schoonmaken heb ik al jarenlang verstand, maar het leiden van een onderneming van onze omvang is toch een ander verhaal. Hierin ben ik uitstekend gecoacht door mijn vader. Hij bracht mij de fijne kneepjes bij hoe ik de theorie naar de praktijk moest vertalen.”
“Aanvankelijk merkte ik dat hij er moeite mee had de tweede viool te moeten gaan spelen, maar van lieverlee accepteerde hij dit. Mag het ook na 42 jaar keihard werken in de schoonmaakindustrie?! Ik ben hem dan ook dankbaar voor zijn adviezen en heb groot respect voor hetgeen hij in de schoonmaak bereikt heeft. Zowel pieken als dalen overigens.”
De adviezen blijft Ron Kronenburg geven, want hij vervult nog enige tijd de rol als adviseur bij GCA en hij neemt nog het relatiebeheer op zich van enkele dedicated accounts.
In zijn opvattingen om geen lid te willen zijn van OSB was vader Kronenburg altijd erg duidelijk. Is Kronenburg jr. hierover dezelfde mening toe gedaan? “Je moet dit meer in een historisch perspectief zien. Vooral voorheen was de positie van de Top 5 erg dominant binnen de OSB. Het leek er veel op dat zij de markt dicteerden en de rest “mocht” volgen. Dit zette kwaad bloed bij mijn vader. Hij wilde- overigens geheel terecht – als volwaardige partner gezien worden. Uiteindelijk is hij een ondernemer in hart en nieren en geen kwajongen die naar de pijpen van de Top 5 danst. Vervolgens worden er over en weer wat niet altijd even genuanceerde dingen geroepen en is de bodem weg voor een vruchtbaar lidmaatschap.”
“Wij zijn inmiddels wel lid van Siev! een branche organisatie waar wij ons meer senang bij voelen. Inmiddels ben ik zelfs toegetreden tot het bestuur van deze werkgeversvereniging. Ik besef mij hierbij dat ook de tijden binnen OSB veranderd zijn. Kortom we zijn geen tegenstanders van een branche organisatie, integendeel zelfs. Overigens waren wij een van de eerste niet-OSB leden die de Code Verantwoordelijk Marktgedrag hebben ondertekend. Maar daar hoor je niemand over!“, aldus Michael Kronenburg.
Wat gaat Michael anders doen dan zijn vader? Welke groei ambities heeft hij? Waarin onderscheidt GCA zich van de rest van de markt? “We willen in vijf jaar autonoom doorgroeien naar een omzet van 25 miljoen. We zien zowel kansen in verbreding van onze activiteiten maar ook in het potentieel binnen onze niche markt de entertainment- en evenementenschoonmaak. Schoonmaakbedrijven benaderen dit segment vaak vanuit de visie van kantoorschoonmaak. De specifieke kenmerken in de entertainment en evenementen schoonmaak zijn echter veel complexer en vereisen een compleet andere benadering. Ik durf te zeggen dat wij hierin excelleren.”
“Uiteraard passen we onderdelen hieruit zoals hospitality, service gerichtheid en pro activiteit, ook toe bij het kantoorschoonmaak segment. Dit maakt ons tot een bijzondere partner. Daarnaast hebben wij een even uniek als geavanceerd kwaliteit meetsysteem en bovendien een eigen GCA Facility app. Deze app biedt een onnoemlijk aantal functionaliteiten en maakt dat leidinggevenden 24/7 up to date voorzien zijn van alle relevante informatie en deze met de klanten kunnen delen. Momenteel werken wij eraan om ook de klanten via een inlogcode direct toegang tot deze faciliteit te verlenen. Transparanter kan het niet.”
Het is opvallend hoeveel aandacht er bij GCA besteed wordt aan de medewerkers. Naast de traditionele beterschapkaart voor zieke medewerkers ontvangen jarige medewerkers thuis een taart, een feestdag geschenk (ook bij het Suikerfeest!), maar ook vrijkaartjes voor theater voorstellingen. Recent nog heeft een groep schoonmakers samen met hun kinderen de musical Shrek bezocht . Vanaf 2012 is GCA begonnen om binnen diverse echelons een inhaalslag te maken op het gebied van vakopleidingen en hospitality trainingen.
Lees ook:
Interview met Ronald Kronenburg, directeur GCA Special Events
Schoonmakers in de hoofdrol!