Toen Ad Burgman 26 jaar geleden Interclean Chicago bezocht en het Bay West dispensersysteem naar Nederland haalde, was hij uniek met de complete lijn dispensers in bruikleen. Anno 2018 is bruikleen gemeengoed, maar hoe blijf je onderscheidend in een markt waarin iedereen in de basis hetzelfde aanbiedt? We gingen in gesprek met de nieuwe generatie.
Als zoon van een ondernemersechtpaar is Mathijs Burgman niets anders gewend dan opgroeien én werken in het bedrijf waar eerlijkheid, vertrouwen en hard werken fundamentele waarden zijn. Als er iets is dat kenmerkend is voor de groothandel dan is het transparantie. “Wij zijn geen prijsvechter, maar tonen tot aan het éne velletje toiletpapier, wat de prijs is. Een eerlijk product, voor een eerlijke prijs.”
Persoonlijk contact basis voor gezonde relatie
Mijn vader, beter bekend als Ad Burgman, de oprichter van het familiebedrijf, heeft altijd de visie gehad dat persoonlijk contact en weten wat er leeft in de markt essentieel zijn voor een gezonde zakelijke relatie. Die visie loopt nog steeds als rode draad door het bedrijf, zo vertelt Mathijs Burgman. “Als leverancier onderscheiden we ons door kennis, service en transparantie. Iedere klant is ons evenveel waard, of het nu gaat om de snackcorner om de hoek of een landelijk attractiepark. De relatie is key, daarom zit de winst voor ons ook in de lange termijnsamenwerking.”
Milieu belangrijker dan sensoring
Toch opvallend, waar op de Interclean de ene na de andere innovatieve dispenser met nieuwe sensoren werd getoond, is de enige sensor die we aantreffen in het systeem van Bay West een handsensor. Geen automatisch voorraadbeheer, registratiesysteem of sensoren die de afname bijhouden. Burgman: “Of wij bang zijn om de slag te missen? Ik zal je eerlijk zeggen, wij hebben maar een of twee keer de vraag gehad of wij ook smart dispensers leveren. De trend die voor ons echt speelt is de vraag naar duurzaamheid. Onze klant, maar ook de eindgebruiker is zich steeds meer bewust van het milieu. Duurzaamheidskeurmerken als het EU Ecolabel zijn daarom in toenemende mate belangrijk.”
Burgman draagt haar steentje bij aan het milieu, door alle dispensers in te nemen, mocht een klant overstappen naar een ander systeem. Met een nieuw front kunnen de meeste dispensers nog een ronde mee. Volgens de ondernemerszoon een signaal dat de ‘hufterproofheid’ van het materiaal bevestigd.
Paralellen met schoonmaak
Waar op het eerste gezicht wellicht weinig paralellen met de schoonmaakbranche te trekken zijn, blijkt, naar mate het gesprek volgt, dat dit er meer zijn dan gedacht. Waar Burgman het producten-/ en dienstenaanbod verbreed, doen schoonmaakbedrijven dit ook steeds vaker, is er steeds meer aandacht voor duurzaamheid en het milieu en blijkt dat transparantie wordt gewaardeerd en een duidelijk onderscheidende factor is.
Tot slot benadrukt Burgman dat communicatie en korte lijnen nét zo belangrijk zijn. Dat viel direct al op, toen werd verteld dat er zo’n dertig personeelsleden werken voor het bedrijf, terwijl er slechts plusminus vijftien op kantoor waren. “De rest is buiten, want je kunt in onze ogen niet servicegericht zijn, volledig meedenken en weten wat er leeft, vanachter het bureau. Vandaar dat wij in zoveel verschillende branches leveren. Van zorginstellingen tot scholen, kinderdagverblijven, kantoren en industrie.”