Wat is er bijzonder aan theaterschoonmaak? De aparte sfeer in de kleedkamers? De omgang met artiesten of bekende Nederlanders? Broeierig sfeertje? Welke complexiteit kent de evenementen/beurzen schoonmaak? Hoe ervaren de schoonmakers het werken in een omgeving van glitter en glamour? Is het alles goud wat er blinkt? Vragen die intrigerend zijn en daarom Henk Cornelisse prikkelden om op onderzoek uit te gaan. Het doel was de positie van de schoonmaak én schoonmaker dit keer in de hoofdrol te belichten. De schoonmaker als schoonmaakartiest! De schoonmaak als schoonmaakkunst.
Zowel het Luxor Theater Rotterdam als DeLaMar Theater Amsterdam openden haar Artiesten Ingang voor Henk Cornelisse en lieten hem toe een kijkje te nemen achter de coulissen. Ook de RAI opende haar majestueuze deuren en nog wel tijdens de Miljonair Fair! Wat een weelde, en wat een leuke gesprekken! Hiervan een feel good verslag. Haal het doek maar op…
DeLaMar
Een grondige renovatie heeft geresulteerd in een zeer fraai DeLaMar theater. “Tijdens de renovatie en voor de opening door Hare Majesteit had Joop van de Ende de nodige spanningen, maar gelukkig niet over de schoonmaak” vertrouwt Robert Guijt, adjunct directeur het DeLaMar Theater ons toe. “Van de Ende kent GCA Events al jaren, evenals ik uit mijn vorige werkkring bij Carré. Schoonmaken in een theater omgeving is anders dan regulier kantoor schoonmaakonderhoud. Het stelt hogere eisen aan flexibiliteit, scherp oog voor detail, kwaliteit en prima omgangsvormen en servicegerichtheid van de medewerkers.”
Guijt vervolgt: “Bovendien stellen wij eisen aan een goede communicatie. Aspecten die bij de offerte beoordeling van groot belang waren. Feitelijk sturen wij op output en bieden het schoonmaakbedrijf ook de nodige flexibiliteit voor de ureninzet. Uitgangspunt is een vaste prijs. Is het drukker dan zal GCA meer uren moeten maken, wat ze in een wat rustige periode kunnen terugverdienen. Geen uitgebreide min/meer-urenadministratie, hier zitten we niet op te wachten. Qua prijs stuurden we niet op de goedkoopste inschrijver, wel op degene die over ervaring in dit segment beschikt en ons overtuigde van het leveren van continuïteit in de kwaliteit. De schoonmaakkosten teruggerekend naar een ticketprijs bedraagt circa €0.50 per ticket. Wij verwachten van onze partners een hoge mate van pro-activiteit en het zelf zien van wat wel en niet moet gebeuren. Wederzijds vertrouwen en respect is hierbij het sleutelwoord.
“Respect hebben wij zeker ook voor de schoonmaakmedewerkers en servicekrachten”, zegt Guijt stellig. “Wij zien deze medewerkers als onderdeel van ons eigen team. Momenteel onderzoeken wij hoe wij hen ook zelf voorstellingen kunnen laten bijwonen. Ons kerstpakket valt ook hen ten deel! Het contact tussen schoonmaker en artiest is – behoudens elkaar groeten – minimaal. De kleedkameromgeving is tijdens voorstellingen “verboden terrein”. Als een artiest een opmerking over het schoonmaken heeft, wat gelukkig nauwelijks voorkomt, dan melden zij dit bij mijn afdeling en communiceren zij dit niet direct met de schoonmaker”
Op mijn vraag of De La Mar Theater geen kortingsactie kan organiseren voor het trouwe en steeds in aantal groeiende Clean Totaal-lezers antwoord Guijt: “Goed idee, ik ga iets bedenken waarbij via een code de lezers van Clean Totaal weliswaar geen korting op het toegangskaartje krijgen maar een leuk alternatief, zodat zij bij een bezoek aan ons theater wel een presentje en/of drankje aangeboden krijgen!” Mooi initiatief!
De schoonmaakmedewerkers Gilbert Eijken en Mohammed Garib en hun rayonleider Peter Steneker glimmen van trots over hun baan binnen DeLaMar.
Eijken: “ Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk. Het werken in deze theateromgeving vergt wel veel van mijn eigen inzicht en flexibiliteit, maar dat vind ik juist prettig. Ik ondervind veel waardering. Bij de opening kreeg ik zelfs een compliment van de vrouw van de heer Van de Ende, dat het er zo netjes uitzag! De hoge eisen die gesteld worden aan de kwaliteit vind ik een uitdaging. Ik ervaar minder werkdruk dan bij kantoorschoonmaak, terwijl de eisen hoger liggen. Dit komt door de voldoening en het vertrouwen dat ik krijg. Het betekent wel steeds kritisch naar mijn eigen prestatie kijken. Dit gaat overigens prima, ik heb een fijn team aan collega’s en we houden elkaar ook scherp. De tevredenheid van de klant en mijn rayonleider betekent voor mij een extra stimulans! Het is ook leuk om veel bekende Nederlanders en artiesten te ontmoeten. Tijd voor een praatje is er niet met hen, maar als een artiest een duim naar mij omhoog steekt kan mijn dag niet meer stuk!’
Luxor Theater
Leon van den Berg ging naar het Luxor theater om daar persoonlijk poolshoogte te nemen. Hij sprak er met Anneke van der Hoek (assistent facilitaire dienst), Jannie Zom (schoonmaakster) , Angela Mendozza Dias (voorvrouw) en Jannie Konings, rayonleidster van ISS. Konings: “Theaterschoonmaak is anders dan kantoren schoonmaken. Je hebt altijd te maken met onregelmatige werktijden en ook het werkprogramma verschilt van dag tot dag. Wordt de zaal gebruikt dan neemt bijvoorbeeld stofzuigen heel veel tijd in beslag. Voor evenementen zijn bijvoorbeeld de hal en de foyer weer belangrijker. Zijn er veel bezoekers op een dag, omdat je bijvoorbeeld een matinee en een avondvoorstelling hebt, dan moet je meermalen de toiletten reinigen. Wat mij opvalt is dat de motivatie van de medewerkers heel hoog is. Eigenlijk doe ik nooit tevergeefs een beroep op ze. Moet er opeens ’s avonds worden schoongemaakt, dan staan de mensen hier net zo gemotiveerd als overdag.”
Konings vervolgt: “Ik denk dat dit te maken heeft met de omgeving waarin je werkt. Je merkt dat ons werk echt gewaardeerd wordt. Bezoekers komen graag in een schoon en opgeruimd theater. De hal is daarbij cruciaal, want dat is het visitekaartje van het gebouw. Dat is bij ieder pand zo, maar bij een theater kijken mensen veel meer rond dan in een kantoorgebouw. Ze zijn er vaak ook langer omdat ze in de rij moeten staan voor bijvoorbeeld de kassa. Ook de artiesten waarderen ons werk. Soms zijn ze er maar kort, maar andere artiesten hebben hier wekenlang een kleedkamer. Het is dan belangrijk dat zij zich daar thuis voelen en een schone omgeving is daarvoor een voorwaarde.”
Voorvrouw Angela Mendoza Dias en schoonmaakster Jannie Zom zijn heel belangrijk voor het theater stelt van der Hoek. “Ze zijn ons directe contact met de medewerkers en zorgen ervoor dat alles uitstekend wordt schoongemaakt. Ze werken al heel lang in dit gebouw, dus weten exact wat er moet gebeuren.” Het woord medewerkers viel, en dat blijkt niet voor niets. Volgens van der Hoek is er een beleid waarin geen onderscheid gemaakt wordt tussen de eigen medewerkers en die van ISS. Dat wordt beaamd door Jannie Konings: “Onze medewerkers zijn echt onderdeel van het theaterbedrijf en worden ook als zodanig behandeld. Ze worden bijvoorbeeld gestimuleerd om zelf naar het theater te gaan, gaan mee met personeelsuitjes en krijgen ook een kerstpakket. Dat is nogal uniek, maar het werkt wel, want het ziekteverzuim is hier naar verhouding erg laag”.
En de twee schoonmaaksters zelf? Die steken hun enthousiasme voor het Luxor Theater niet onder stoelen of banken. Als ze op de foto moeten, denken ze dus mee over een plek waar dat het beste kan. Kordaat worden we naar de immense foyer geleid en wordt de werkwagen met het ISS logo prominent neergezet. De trots voor zowel het theater als hun werkgever is duidelijk.
RAI Amsterdam – Miljonair Fair
Ten tijde van onze reportage vond in de RAI te Amsterdam de Miljonair Fair plaats. Een bling-blingevent waar je de ogen uitkijkt vooral naar zaken zoals kunst, sieraden, auto’s, audio apparatuur die voor de m
eesten van ons nagenoeg onbetaalbaar zijn. Yves Gijrath, uitgever en organisator van deze beurs, is tijdens de Fair een drukbezet man. Voor Clean Totaal maakte hij desalniettemin een uitzondering èn tijd vrij! “Het in goede banen leiden en succesvol zijn met beurzen zoals de Miljonair Fair is topsport bedrijven”, zegt Gijrath en hij vervolgt: “Hier moet je kunnen vertrouwen op partners die begrijpen wat er speelt. Oog voor detail hebben, dedicated zijn en pro-actief zijn. Er een goede planning op na houden en beseffen dat iedere dag op de beurs er sprake is van een nieuwe wedstrijd. Voor wat betreft de schoonmaak hebben we deze partner al jarenlang gevonden in GCA Events. Zij werken via een fixed fee en komen niet met uurtje-factuurtjemodellen aanzetten en/of allerlei verrekeningen achteraf. Dit is voor ons prettig begroten. Personeel is representatief gekleed . is beleefd en niet nadrukkelijk aanwezig. Ze weten wat er van ze verwacht wordt en doen als het nodig is net dat stukje extra. Ik spreek hier regelmatig mijn respect en waardering voor uit naar het management van GCA. Neen, niet persoonlijk naar de schoonmakers toe, dat vind ik de taak en de verantwoordelijkheid van het schoonmaakbedrijf”.
eesten van ons nagenoeg onbetaalbaar zijn. Yves Gijrath, uitgever en organisator van deze beurs, is tijdens de Fair een drukbezet man. Voor Clean Totaal maakte hij desalniettemin een uitzondering èn tijd vrij! “Het in goede banen leiden en succesvol zijn met beurzen zoals de Miljonair Fair is topsport bedrijven”, zegt Gijrath en hij vervolgt: “Hier moet je kunnen vertrouwen op partners die begrijpen wat er speelt. Oog voor detail hebben, dedicated zijn en pro-actief zijn. Er een goede planning op na houden en beseffen dat iedere dag op de beurs er sprake is van een nieuwe wedstrijd. Voor wat betreft de schoonmaak hebben we deze partner al jarenlang gevonden in GCA Events. Zij werken via een fixed fee en komen niet met uurtje-factuurtjemodellen aanzetten en/of allerlei verrekeningen achteraf. Dit is voor ons prettig begroten. Personeel is representatief gekleed . is beleefd en niet nadrukkelijk aanwezig. Ze weten wat er van ze verwacht wordt en doen als het nodig is net dat stukje extra. Ik spreek hier regelmatig mijn respect en waardering voor uit naar het management van GCA. Neen, niet persoonlijk naar de schoonmakers toe, dat vind ik de taak en de verantwoordelijkheid van het schoonmaakbedrijf”.
Op onze vraag of Yves Gijrath weet wat de kosten aan schoonmaak per bezoeker zijn is hij duidelijk: “Dat is mij niet bekend. Ik volg de grote lijnen en verdiep me niet in dit soort details. Ik zie dat de schoonmaak prima verloopt en de schoonmakers plezier in het werk uitstralen. Dit telt voor mij! Aardig om te vermelden is dat ik voor de officiële opening van de beurs zag dat twee schoonmakers, die dachten dat er verder niemand aanwezig was foto’s van zich zelf maakten bij een stand van een groot automerk. Daar kun je wellicht boos om worden, maar ik niet, het toverde een glimlach op mijn gezicht. Ik zag immers de trots van deze schoonmakers afstralen. Dit was hun moment of fame! Gun ze dat ook.”
Dream Team
De organisatie, operationele aansturing, planning, financiële aspecten van de schoonmaak binnen de RAI is in handen van een drietal dames, te weten Ouarda van Veen, Rinia Djarbarkhan en Daniëlle Kronenburg. Opmerkelijk genoeg uitsluitend dames in een omgeving waarin voornamelijk mannen de scepter zwaaien. “Ons werk is zo speciaal“ roept dit dream team in koor om te vervolgen met: “Iedere dag beginnen we aan een nieuwe wedstrijd. Als de deuren zich openen moet alles spic en span zijn en overdag moeten we constant op de finesses letten. Dit betekent veel werken in de nachtelijke uren. Bergen vuil afvoeren en dan schoonmaken: geen randje en richeltje ontgaat onze scherpe blik. Dat is toch het voordeel van dit vrouwenteam. Een vrouwelijke blik heeft een scherper oog voor details. Natuurlijk moesten we in het begin het vertrouwen winnen van veel mannelijke schoonmakers, die hadden er toch wel wat moeite mee dat vrouwen de leiding hebben. Dit ligt voor een deel ook aan de culturen. Echter het feit dat wij de mouwen oprollen en ook met de donkey vuilcontainers afvoeren, zeg maar als vrouw ons mannetje staan, betekende acceptatie.”
Partnership is succesfactor
Martin van Nierop, directeur operations RAI, onderstreept in grote lijnen de mening van het GCA dream team: ”Wij hechten ook sterk aan partnership en geen klassieke opdrachtgever – opdrachtnemer relatie. Wij volgen de policy om bepaalde services die wij uitbesteden op marktconformiteit te toetsen. Zo was vorig jaar de schoonmaak aan de beurt. In de tenderprocedure werken wij met het voorleggen van casus posities. Hieruit wordt ons duidelijk of een schoonmaakbedrijf begrijpt wat het betekent schoon te maken in de diverse segmenten bij de RAI: Evenementen, Exhibitions, Beurzen, Kantoor, Restaurants, etc. Het kwaliteitsaspect is voor ons in de eindselectie meer doorslaggevend dan de prijs. We gaan dan ook op bedrijfsbezoek, want één beeld zegt soms meer dan duizend woorden. Uiteraard beschikken we over genoeg know how om te beoordelen of de prijs wel marktconform is.”
Van Nierop: “Ook een goede communicatie, afspraken nakomen en geen gezeur of er bepaalde details nu wel of niet in het contract staan opgenomen. Werken met een goed wederzijds vertrouwen en respect is de sleutel tot een optimale samenwerking. Wordt dit vertrouwen beschaamd dan hebben ze aan mij de verkeerde! Tijdens de voorbereiding op de opening van een beurs kan het voorkomen dat nadat er schoongemaakt is de timmerman bijvoorbeeld nog even een plank zaagt, waardoor er her vervuiling optreedt. Wij verwachten dan geen oeverloze discussies. Maar rekenen erop dat het schoonmaakbedrijf dit alsnog schoonmaakt. Het kan er hectisch aan toegaan, maar de kunst is het om dan het overzicht te bewaren en de juiste prioriteiten te stellen. GCA begrijpt dit en handelt ernaar. Dit is ook de reden waarom we de overeenkomst weer met ze verlengd hebben”.
We want more!
Ook het schoonmaakbedrijf ICS zou in eerste instantie haar medewerking aan dit artikel verlenen met als locatie de schouwburg in Almere. Helaas gaf zij aan dat haar schoonmaakmedewerkers dit niet op prijs stelden. De wijze van samenwerken, vaktrots, het plezier en wederzijds respect zoals wij deze in dit specifieke segment ervaren, verdient echter navolging in schoonmaak Nederland!!
Henk Cornelisse (info@facility-specialists.nl) is directeur van Facility Specialists en lid van de redactieraad van Clean Totaal.
Reageren: redactie@www.cleantotaal.nl