Op 25 en 26 september 2018 staat Expo Houten volledig in het teken van schoonmaak. Voor het eerst in de geschiedenis vindt de Schoonmaak Vakdagen plaats, hét evenement waar de schoonmaakprofessional centraal staat. Het nieuwe platform wordt omschreven als een unieke gelegenheid waar schoonmakend Nederland sinds jaren terecht kan om kennis op te doen, nieuwe middelen en materialen te ervaren, maar ook antwoord te krijgen op vragen die zich voordoen in de bedrijfsvoering. Of het nou gaat om artikel 38 cao of milieubewuster schoonmaken, op de Schoonmaak Vakdagen liggen de antwoorden binnen handbereik.
Volgens de organisatie ligt de kracht van het evenement in de laagdrempeligheid: “tickets zijn gratis aan te vragen via de website www.schoonmaakvakdagen.nl/tickets, er zijn geen parkeerkosten en misschien nog wel het belangrijkste: de beursvloer is gevuld met vooraanstaande partijen die de nieuwste innovaties tonen en oplossingen bieden voor de dagelijkse vraagstukken waar eenieder mee te maken heeft. Kortgezegd: een bezoek aan de Schoonmaak Vakdagen levert altijd wat op!”
Uniek en onderscheidend
Het evenement is uniek in de markt, stelt commercieel directeur Guus Ploeger van private-labeler Militex: “we zien de veranderingen op het gebied van facilitaire beurzen. Deze waren eerder voor de schoonmaakbranche, tegenwoordig treffen we daar ook servicebedrijven voor gebouwenonderhoud, bedrijfsinrichting, catering, en beveiliging. Kortom een diversiteit en verscheidenheid aan disciplines, die niet allemaal direct meer aansluiten op
het onderwerp schoonmaak. Ook de Interclean heeft de afgelopen jaren een wijziging ondergaan in standhouders. In het verleden waren er nog diverse schoonmaakgroothandelaren aanwezig, nu zijn dat veelal fabrikanten en exporteurs geworden. Deze bedrijven gaan via de schakel van de schoonmaakgroothandel naar de schoonmaakbedrijven. Gezien deze ontwikkelingen is het goed dat er een nieuw platform is waar schoonmakend
Nederland direct en persoonlijk de nieuwste ontwikkelingen kan ontdekken. Een platform wat speciaal gericht is op schoonmaakbedrijven. Dat is wat we de afgelopen jaren gemist hebben.”
Tot slot benadrukt Ploeger wat de bezoeker kan verwachten van de private-labeler: “Militex maakt zich sterk om de footprint voor de toekomst zo klein mogelijk te maken en te houden. Producten die gebruiksvriendelijk zijn en niet milieubelastend. In dit kader maken wij onder andere gebruik van herwinbare grondstoffen, gerecyclede verpakkingen etc. Vanuit deze missie en visie zullen wij onze producten presenteren en zullen er een aantal nieuwe ontwikkelingen te zien zijn.” De specialisten van Militex maken overigens ook deel uit van het kennisprogramma van de Schoonmaak Vakdagen, waarover later in dit artikel meer.
Uniek in Nederland
Voor internationaal opererende bedrijven biedt de Schoonmaak Vakdagen de uitgelezen mogelijkheid om zich op de diverse Nederlandse markt te presenteren. Dat is één van de redenen waarom ook ICE zich toont op het vakevenement. “Dit initiatief past heel goed bij de behoefte om ons (als fabrieksvestiging voor de Benelux) op de lokale markt te presenteren”, aldus Sales en Marketing Director Rob Stokkel.
Hij vervolgt: “Met het initiatief van de Schoonmaak Vakdagen is een laagdrempelig initiatief genomen waarbij de schoonmaker centraal staat. Het is belangrijk te weten wat de mensen op de werkvloer ervaren en waar hun specifieke wensen liggen. Feeling met de markt dus! Wij zetten hoog in op onze AIR producten (All Inclusive Rental), ons
i-Synergy systeem op slimme schoonmaakmachines en de voordelen van inzichten die we ontvangen uit de gebruiksinformatie. Hoe kunnen we deze informatie inzetten voor o.a. kwaliteitsbewaking en slimme inzet van machines? De argumenten om schoonmaakmachines in te huren naar behoefte en niet te hoeven investeren is ook een belangrijk onderwerp! Tevens zullen we onze nieuwste innovatie laten zien voor de schoonmaaksector, we houden deze nog even geheim tot aan de Schoonmaak Vakdagen.”
Ook directeur van Armada Reinigingssystemen Arjan Boer is enthousiast over de Vakdagen en deelt de meningen van Ploeger en Stokkel: “Er is al heel lang behoefte aan een echt Nederlandse vakbeurs voor de schoonmaakprofessional. De Schoonmaak Vakdagen geven invulling aan deze behoefte en bieden de mogelijkheid aan iedereen met een hart voor schoonmaak om zich op de hoogte te stellen van de laatste ontwikkelingen in zijn of haar vakgebied.” Ook Boer weet al te melden wat wordt getoond op het evenement: “Wij zullen de nieuwste lijn Fimap machines introduceren. Deze machines kunnen door de gebruiker zelf samengesteld worden zodat zij altijd de juiste machine ter beschikking hebben, of dit nu een zeer eenvoudig te bedienen basismachine is of een machine met uitgebreide opties die via de My Machine app op de smartphone te volgen is.”
Beleving en ervaring centraal
We kunnen stellen dat het concept Schoonmaak Vakdagen breeduit in de markt wordt gedragen. De organisatie van het vakevenement heeft een duidelijk beeld voor ogen: “Het is niet de bedoeling dat we straks een grote hal zien die gevuld is met sfeerloze stands. Beleving en ervaring staan centraal tijdens het tweedaagse evenement. Proeven, voelen, ruiken en beleven, dat is het uitgangspunt van de Schoonmaak Vakdagen. Schoonmaakprofs kunnen dusniet alleen kennis maken met innovaties, nieuwigheden en opvallendheden, maar deze ook ervaren zodat snel een mening gevormd kan worden.”
Op de hoogte blijven? Via de website www.schoonmaakvakdagen.nl vindt u de laatste ontwikkelingen. Gratis tickets zijn te verkrijgen via www.schoonmaakvakdagen.nl/tickets.