Sensoren zijn hot, big data is booming en robots zijn trending. Maar op echte innovaties hoeven we in 2017 nog niet te rekenen. De IT-revolutie laat (nog) op zich wachten. Volgens CEO van LEVIY Sebastiaan van der Vinne draait 2017 maar om één ding; het implementeren van data in het schoonmaakproces. Roy Ploum van Hago Next zegt zelfs dat dit een manier is voor schoonmaakbedrijven om zich van elkaar te onderscheiden.
In schoonmaakland wordt wel eens gesproken van microvezel als laatste innovatie. Volgens Van der Vinne moeten we voor de laatste échte uitvinding zelfs nog veel verder terug: “Dat is natuurlijk de stofzuiger. Maar neem nu microvezel als voorbeeld, een fantastisch doekje. Het microvezeldoekje vervangt vele andere doekjes, maar het blijft nog steeds een doekje. Als je mij vraagt naar de nieuwe revolutie binnen de schoonmaakbranche, dan laat die nog lang op zich wachten. 2017 zal vooral draaien om evolutie, niet om revolutie.”
De tendens voor 2017 is de verschuiving naar smart cleaning, zoals LEVIY dat noemt. Van der Vinne: “Voor opdrachtgevers binnen de schoonmaak wordt het steeds belangrijker dat het proces real time inzichtelijk wordt gemaakt. Immers wil men weten waarvoor wordt betaald. Real time schoonmaak zou wel eens een enorme vlucht kunnen nemen dit jaar.”
Wachten op eerste best-practices
“Om die vlucht te verwezenlijken moeten we daadwerkelijk iets met data gaan doen. Hier komt LEVIY om de hoek kijken.” Sebastiaan vervolgt: “Data verzamelen is pas het begin. Het wordt pas spannend wanneer je data gaat toepassen in de schoonmaakprocessen. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld een iPad op een werkwagen waarop de schoonmaker ziet wat er schoongemaakt moet worden en wat niet. Dit leidt natuurlijk tot een enorme tijdsbesparing. Deze tijdsbesparing kan wordne ingezet voor aanvullende werkzaameden. Het is wachten op de eerste best-practices voordat een groot deel van de markt zich eraan gaat wagen. Data verzamelen, interpreteren en daadwerkelijk op de werkvloer gebruiken maakt wel de weg vrij voor real time werken. Als de applicatie aangeeft dat een ruimte niet gebruikt is, dan is één blik voor bevestiging voldoende.”
De markt moet zich nog uitkristalliseren, blijkt uit het gesprek op Facility for Future. De markt kent wildgroei, veel bedrijven zien immers kansen en mogelijkheden en denken aan de verschuivende markt te kunnen verdienen. Bij LEVIY denkt men dat op basis van de resultaten bij de top 10 schoonmaakbedrijven uit Nederland duidelijk wordt welke bedrijven overblijven.
Real time schoonmaak wordt gemeengoed
Roy Ploum van Hago Next sluit zich volledig aan bij Sebastiaan. “Als schoonmaakbedrijf kun je onderscheid maken in de manier waarop, dus hoe goed, en hoe snel je data in het schoonmaakproces implementeert. Veel bedrijven zijn zoekende en dat is logisch. Maar ik ben er van overtuigd wanneer deze innovaties klein worden geïntroduceerd en klein worden gehouden, het gedoemd is om te mislukken binnen het bedrijf.” Beide heren besluiten dit onderwerp met dezelfde toekomstverwachting: “Over vijf jaar is real time schoonmaak gemeengoed in de sector.”
Ploum is enthousiast en lovend over LEVIY: “Het is een mooi bedrijf met mindset op vernieuwing. Ze leveren laagdrempelig slimme applicaties met toekomstmuziek en men kan tegen tegenslagen. Daarnaast vind ik het gaaf om te sparren met een branchegenoot die op hetzelfde level van innovatie acteert.”
Geen doorbraak robotica
Over robotica zijn beide heren minder te spreken. De echte schoonmaker zal nooit verdwijnen, het zal zelfs “belachelijk lang duren voordat de meeste taken worden overgenomen door robots”, aldus Sebastiaan.
“De meeste robots in schoonmaakland zijn matig inzetbaar en zijn voor maar één taak geschikt terwijl de schoonmaker alle taken kan combineren. Bovendien wordt de rol van de schoonmaker steeds breder. Juist door de inzet van data en techniek is schoonmaak niet langer een standaard trucje. Schoonmaakmedewerkers worden steeds meer als totaaldienstverlener ingezet” Sebastiaan vervolgt: “De robotiseringsbranche worstelt met fijnmazige motoriek. Stel je eens voor, een robot die moet gaan stoffen, of bureaus met kantoorartikelen moet gaan reinigen. Ieder bureau is anders. Nee, voordat we robots daadwerkelijk veelvuldig gebruikt zien worden in de schoonmaak, dan zijn we 5 à 10 jaar verder.”
Vernieuwing in contact tussen eindgebruiker en schoonmaakbedrijf
De grootste veranderingen die we in 2017 gaan zien hebben alles te maken met het contact tussen het schoonmaakbedrijf en de eindgebruiker. De voornaamste vraag die rijst is: Hoe laat je het contact verlopen? Oftewel, welk medium gebruik je voor welk contact? Dit is precies waar volgens Sebastiaan de uitdaging ligt. “Neem nou het toiletbezoek. Op steeds meer plekken zie je knoppen om het toiletbezoek te beoordelen. Nu blijkt dat er relatief weinig gebruik van wordt gemaakt, want als je onderweg bent, dan ben je bezig met je toiletbezoek en op de terugweg raak je die knop gewoonweg niet aan. Zo testen wij nu in Duitsland een systeem om snel en gemakkelijk je toiletbezoek te evalueren door middel van het gebruik van een mobieltje.”
Sebastiaan vervolgt: “Middels een sticker aan de binnenzijde van de deur met daarop een code of een link naar een website blijkt dat de respons veel hoger is, dan bij een tablet in de muur of een knop bij de uitgang. Ga maar na, wat doe jij als je op het toilet zit.”
“Dan is dit nog geen revolutie, maar puur het evolueren van reeds bestaande mogelijkheden. Wanneer we weer een nieuwe revolutie of uitvinding als de stofzuiger of het internet gaan meemaken, dat durf ik niet te zeggen, maar we kunnen nog wel even vooruit. Stel je voor, het automatiseren van voorraadbeheer en real time delivery via drones. Nee, nu zijn er nog genoeg evoluties mogelijk voordat we bij ‘the next big thing’ arriveren”, besluit Sebastiaan.