Periodieke reiniging van vloeren is, in de ogen van de klant, vaak een noodzakelijk kwaad. Het kost veel tijd, voor het optimale resultaat moeten ruimtes leeg te zijn en er dient na behandeling een aantal uur niet op de vloer gelopen te worden. Dat kost tijd en manschappen en dus geld. Vloerspecialisme zit in de verdringing.
‘Slimme’ verkopers hebben op deze situatie ingespeeld door nieuwe vloeren te verkopen als onderhoudsvrije vloeren. Onderhoudsarm of onderhoudsvrij wil zeggen dat een vloer met dagelijkse reiniging over de gehele levensduur sterk blijft.
Het valt niet te ontkennen dat wanneer vloeren onderhoudsarm zijn, er een enorm bedrag kan worden bespaard op de reiniging. Het werk van vloerspecialisten, de periodieke reiniging, zou bij nieuwe vloeren grotendeels vervallen. De eerste generatie Topshield-vloeren van Forbo kon, hoewel de kwaliteit van de vloer wel verbeterde, deze verwachting niet inlossen. Ook PVC-vloeren met een PU-toplaag zijn zeker (nog) niet onderhoudsvrij.
Bij intensief gebruik zal na een jaar aanzienlijke slijtage ontstaan, waarbij tafelpoten en wieltjes van bureaustoelen de grootste veroorzakers van slijtage zijn. Door de beloftes die vaak bij aankoop van een vloer zijn gedaan en het gebrek aan een second opinion, verwacht een klant echter, geheel terecht, dat een vloer wel onderhoudsvrij of in ieder geval onderhoudsarm is.
Als diepe krassen en blijvende schade zichtbaar worden is dat meestal hét moment dat de vloerspecialist alsnog wordt ingeschakeld. Ingrijpende maatregelen zijn dan de enige overgebleven optie en periodieke reiniging wordt in de meeste gevallen alsnog op regelmatige basis ingepland.