Iedere editie van vakblad Clean Totaal staat een schoonmaakbedrijf centraal in de rubriek ‘Schoonmaakbedrijf in de Kijker’. Niet eerder werden we zo enthousiast ontvangen door een bevlogen ondernemer met een bijzondere eigen kijk op ondernemerschap, personeelsbeleid en de sector. Maurits Timmermans van Augias schoon-makers doet het op zijn manier. En dat heeft hem geen windeieren gelegd.
Augias schoon-makers werd in 1983 opgericht door de vader van huidig directeur Timmermans. Hij werd min of meer door zijn voormalig werkgever gedwongen om een schoonmaakbedrijf te beginnen. Hij was namelijk docent en ergerde zich zodanig aan de schoonmaak, dat hij besloot om het zelf te doen. Vrouwlief, ook onderwijzeres, zei dat Augias schoon-makers een goede naam zou zijn. Waarom? Dat leest u in het kader. Maurits is dus de tweede generatie op het bedrijf en ondernemerschap is hem met de paplepel ingegoten.
“Als kind heb ik het bedrijf zien ontwikkelen. Als tiener stond ik op de werkvloer om vloeronderhoud uit te voeren en bij zieke van werknemers ’s avonds met mijn vader in de bus sleutelpandjes af te gaan om de ziekte op te vangen”, aldus Timmermans die voor zijn studietijd al de nodige kneepjes van het vak meekreeg. De carrière van de bevlogen ondernemer kende een stormachtige ontwikkeling. In de financiële wereld werkte hij voor de grote corporates, maar de politieke sfeer bleek voor hem niet geschikt. Uiteindelijk was het zijn vrouw die zijn ogen opende. “Ik was een gevierde jongen in de kroeg, maar eigenlijk was ik diep ongelukkig. Financieel had ik het fantastisch voor elkaar, maar ik miste de voldoening. Toen mijn vader aangaf het bedrijf te willen verkopen, kreeg ik na een assessment waaruit bleek dat ik blijkbaar over voldoende capaciteiten beschikte, de mogelijkheid om het definitief over te nemen.”
Duurzaamheid
Augias schoon-makers blonk uit op het gebied van duurzaamheid. In de jaren ’80 ontwikkelde de vader van Maurits een milieuvriendelijk product om mee te reinigen. Een unicum in die tijd waar Maurits goede herinneringen aan heeft. Als zoon in een gezin met vier kinderen stonden ze vroeger in de tuin de cans te mixen om te distribueren. Toen Maurits het bedrijf over nam vond hij al snel dat de basis voor de onderneming te nauw was. “Als het alleen om de duurzaamheid van de producten gaat, dan hebben we nog een hoop te ontwikkelen. Ik ben toen begonnen om de switch te maken. Duurzaamheid zit nu niet per se in de productkeuze maar wel in de wijze hoe je met elkaar om gaat, zeker in de schoonmaak. We mogen niet vergeten dat een schoonmaker primair voor het geld werkt om te overleven. Als je oprecht aandacht geeft en interesse toont aan/in deze groep mensen, dan krijg je dat zuiver terug zonder poespas. Een schoonmaker lost dingen op en pakt zaken aan. Daarom investeren wij in het geluk van onze mensen.”
Geliefd
Timmermans vervolgt: “Onze schoon-makers kunnen op beslissende moment het verschil maken. Daarin trainen wij ze en helpen we ze bij het vinden van een bepaalde houding en specifiek bedrag. Wij ondersteunen als het ware de bewustwording zodat zij dit in de praktijk ook kunnen.” Dit komt tot uiting in het Geliefd gedragskompas, een bundeling van de kernwaarden in een acroniem. Geliefd staat voor: Gepassioneerd, Eigen verantwoordelijkheid, Loyaal, Interesse, Excellent, Flexibel, Deskundig, Respect. “Vanuit deze pijlers helpen wij elkaar om het maximale resultaat te behalen.” Timmermans spreekt over een transparante cultuur, waarin feitelijk feedback geven de norm is. “We spreken elkaar aan op (niet) passend gedrag en streven naar het beste resultaat. Ook als we ergens niet mee eens zijn. Een klacht dient altijd opgelost te worden, of een klant nou wel of geen gelijk heeft. We gaan het eerst regelen en gaan daarna wel het gesprek met elkaar aan.”
Lange termijn
Bij Augias schoon-makers draait alles om relaties op de lange termijn, zowel intern als extern. Enigszins lachend zegt Timmermans dat er geen sprake is van een personeelstekort. “Onwaarschijnlijk hè, maar waar. Wij lenen zelfs personeel uit aan collega-bedrijven om hen uit de brand te helpen.” Dat er geen sprake is van een tekort aan personeel, betekent overigens niet dat de zaken niet goed lopen. In het begin van 2022 zijn er een aantal nieuwe klanten bijgekomen en wordt druk opgestart. Echter is groei geen doel op zich. “We hebben een goedlopend bedrijf met een mooie set aan opdrachtgevers, waarvan sommige zelfs als sinds de oprichting aan ons gebonden zijn. Die school van mijn vader waar ik over vertelde? Daar maken we nog steeds schoon”, aldus Timmermans trots.
Als het imago van de branche aan bod komt, wordt ook bij Augias schoon-makers gesteld dat schoonmaak nog altijd een stelpost is. “De klant wil het niet zelf doen maar vindt jou altijd te duur. Maar hoe ga je dan wederzijds respect met elkaar creëren? Dat gaat om heldere en eerlijke communicatie. Elke kant begrijpt dat ik niet zelf kom, maar dat onze medewerkers hun problemen op lossen. Zij leveren dag in dag uit een actieve bijdrage om het verschil te maken en ja, dan worden er ook fouten gemaakt. Ik durf te stellen dat wij daarin uitblinken. Het oplossen van klachten of helpen bij problemen, daar zijn we één van de beste in.”
Plaatsvervangende schaamte
De bevlogen ondernemer vindt dat de branche zich in positieve zin ontwikkelt maar hij heeft bij bepaalde ontwikkelingen of gedragingen last van plaatsvervangende schaamte. “Wat ik soms wel eens voorbij zie komen over ons vak of over de behandeling van schoonmaakmedewerkers, druist volledig tegen mijn visie in. Het zijn wel mensen van vlees en bloed waar we over spreken en daarom zou ik graag meer positieve verhalen zien. Natuurlijk is schoonmaak dissatisfier, maar in de schoonmaak werken wel honderdduizenden volwaardige vakkrachten. Behandel en benoem ze daarom ook zo.” Hij refereert aan een prachtig Loesje-schilderij: ‘In een zwembroek is iedereen directeur’, en zo is het maar net.
Timmermans vervolgt: “Eigenlijk zou ik wel eens willen dat we als schoonmaakbedrijven de koppen bij elkaar steken om een raamwerk af te spreken. Dit mag natuurlijk niet, maar toch. Binnen een raamwerk waarin we allemaal opereren hoeven we de markt niet kapot te concurreren, maar kunnen we elkaar als sector helpen. Misschien krijgen we op deze manier wel een hele andere type klanten, mensen en collega’s. De schoonmaak is een waanzinnig mooie sector, al is dat door de excessen lastig om soms aan te tonen.”
Innovatie
Ook bij Augias schoon-makers is innovatie een thema. Het bedrijf maakt inmiddels gebruik van robots ter ondersteuning van de mens. De keuze is gevallen Gaussian Robotics en dat bevalt goed. “Ik vind het werkelijk fantastisch. De medewerker die verantwoordelijk is voor de robot verandert langzaam in een IT’er en hij vindt dat fantastisch. Je ziet hem en het team groeien omdat er door de robot veel meer aandacht is voor de schoonmaak.” De investering voor de robot komt uit de bedrijfsmiddelen van het schoonmaakbedrijf. “Eerlijk gezegd ben ik ook niet bang om een klant te verliezen. Wij zijn puur en alleen bezig met de lange termijn. Als je goed met elkaar in gesprek blijft en helder bent over elkaars doelen en wensen, waarom zou een opdrachtgever dan weggaan? Als het alleen op prijs zou aankomen, dan had ik er überhaupt niet kunnen schoonmaken.”
Opvoeden in plaats van oppassen
Augias schoon-makers kan een voorbeeld zijn voor andere schoonmaakbedrijven. Waarbij een lange termijn visie en lange termijn investeringen uiteindelijk resulteert in winst, niet alleen financieel. “Jarenlang hebben wij geïnvesteerd in onze visie, zowel binnen de organisatie, als in marketing en beleid. Zo hebben wij inmiddels zelf een planningsprogramma laten bouwen waarbij volledig wordt gestuurd op bezetting in plaats van rendement. Dit scheelt al gauw 1,5 FTE, wat weer resulteert in een vijf procent hoger rendement.” Deze vergelijking kan worden doorgetrokken naar het gedragskompas, waar iedere medewerker voor tekent. Door te tekenen voor commitment, teken je eigenlijk voor een stukje opvoeding, zoals Timmermans het zelf noemt. “De fout die ik veelal zie bij andere schoonmaakbedrijven, is dat zij op hun personeel aan het passen zijn, in plaats van dat ze hen opvoeden. Opvoeden is dan misschien niet helemaal de goede term, maar laten we zeggen ontwikkelen. Door te investeren in het personeel op allerlei vlakken, komt dit uiteindelijk bij je terug.”
Voor sommige medewerkers is Augias schoon-makers het beginpunt, voor sommige het eindpunt en voor anderen een springplank. Timmermans vertelt over een medewerker die van de schoonmaak de verpleging inging en nu werkt als arts en nog steeds medewerkers aandraagt om bij Augias schoon-makers te werken. Zo zie je maar. Als je investeert in je personeel, dan pluk je daar jaren later nog de vruchten van.
Timmermans kijkt anders naar het personeel dan menig ander ondernemer. Zo zijn er medewerkers die jaarlijks wel zes of zeven weken vakantie kunnen krijgen. “De cao maakt dat in principe niet mogelijk en natuurlijk zorgt dat hier op kantoor wel eens voor spanningen. Maar we mogen niet vergeten dat medewerkers dit wel met een bepaalde reden doen. Ze zullen het thuis besproken hebben, er een plan van aanpak voor hebben. En weet je wat nu het mooie is. Het zijn juist deze medewerkers die nooit een dag ziek zijn, altijd inspringen bij calamiteiten of ziekte en echte ambassadeurs zijn voor Augias schoon-makers.”
Augias schoon-makers uitgelegd
De naam Augias is afkomstig uit de Griekse mythologie. Augias is namelijk een koning in de mythe van Heracles. De koning bezat de grootste kudde van het land van wel 3.000 ossen, maar de stallen waren al in geen 30 jaar uitgemest. Heracles gaf hem de opdracht om de stallen te ontmesten en dit deed Augias door twee rivieren die langs de stallen stroomden, door de stal te laten lopen. Zo werden de stallen in één dag schoongemaakt. De mythe leeft heden ten dage nog voort en er is een uitdrukking naar vernoemd: de Augiasstal. Daarmee wordt gedoeld op een zwijnenstal of grote puinhoop.
Eigen planningsprogramma
Vlak voor de coronacrisis heeft Timmermans besloten om een planningsprogramma naar eigen visie te laten ontwikkelen. De huidige tools die op de markt zijn, boden niet voldoende handvatten voor het schoonmaakbedrijf uit Zeist om de planning op orde te krijgen. “De coronacrisis bood ons hierin enorme kansen. De IT-partner die verantwoordelijk was voor de bouw van het programma zag zijn opdrachten wegvallen, waardoor wij nagenoeg als enige overbleven. Mede hierdoor konden we snel schakelen en hebben we een programma ontwikkeld dat naadloos aansluit bij onze wensen en visie.”
Het programma, schoonmaakplanning.nl, geeft antwoord op verschillende vragen. Zo is snel inzichtelijk wat een klant oplevert, welk kosten op een project gemaakt zijn, of de klant die de meeste omzet geeft ook de best verdienende klant is en welke medewerker in te zetten is om het maximale rendement uit de opdracht te halen. “De tool toont feitelijk aan waar de pijnpunten en sterke kanten van een organisatie zitten. Met de dashboards krijgen managers en directie elementen in handen om te sturen. Niet op gevoel, maar op data.”
Het planningsprogramma zorgt ervoor dat schoonmaakbedrijven 100 procent bezetting realiseren bij ziekte, vakanties of calamiteiten. “Medewerkers kunnen zichzelf inroosteren bij werkzaamheden die vrij zijn gekomen tijdens de vakantieperiode. Die verhoogt de intrinsieke motivatie. Bovendien zijn alle backofficetaken geautomatiseerd. Dit zorgt ervoor dat er nooit een aanzegtermijn wordt gemist, dat er notificaties zijn wanneer een proeftijd afloopt en worden alle mogelijkheden geboden om de Wet Poortwachter na te leven.”
Waardering
Daarnaast heeft Timmermans het zo geregeld dat er altijd ruimte is voor een persoonlijke touch. “Schoonmaak draait volledig om mensen. Dat betekent dat communicatie het allerbelangrijkste is. Daarom genereert schoonmaakplanning.nl niet alleen automatische mails bij roosterwijzigingen, maar geeft het ons de mogelijkheid om er een persoonlijke noot aan toe te voegen. Het zijn juist dit soort kleine dingen, met een persoonlijk tintje of een schouderklopje waardoor medewerkers zich écht gewaardeerd voelen.”
Dit artikel komt uit Clean Totaal 1 – 2022. Meer zoals dit lezen? Abonneer dan op het vakblad via deze pagina.