Op de ISSA 2012 maakten we er kennis mee. Numatic lanceert nu haar range van snoerloze accu-stofzuigers. Is er sinds de beurs nog het een en ander veranderd na opmerkingen uit de branche? Moorman: “Niet echt. Bij dit soort toepassingen is er altijd de wens voor een hele lange gebruiksduur in combinatie met een laag gewicht. Helaas is dat met de huidige technieken nog niet mogelijk. Je hebt nu eenmaal te maken met een relatief zware accu om een aanvaarbare gebruiksduur te verkrijgen. Bij onze stofzuigers is dat nu circa drie kwartier, vooral bereikt door een goed energiemanagement waardoor de zuigkracht ook de laatste tien minuten nog optimaal blijft. Het zou in principe wel mogelijk zijn om lichtere accu’s te gebruiken met een langere gebruiksduur, maar daarmee zouden de stofzuigers volstrekt onbetaalbaar worden. Nu al zijn die kosten ongeveer het drievoudige van een zelfde model met snoer. Je moet dan ook kijken in wat voor situaties je snoerloze apparaten toepast. Denk bijvoorbeeld aan trappenhuizen, winkelvloeren of kamers in verzorgingstehuizen. Situaties waarin een snoer lastig of zelfs gevaarlijk is. Als je dan lang wilt zuigen, is de aanschaf van meer accu’s de moeite waard. Dat is weliswaar een investering, maar die win je ook terug door tijdwinst. Een schoonmaker hoeft niet voortdurend het netsnoer naar diverse wandcontactdozen te verplaatsen.”
Een andere noviteit valt niet zo op, maar is wel belangrijk. De PadLoc doet wat de naam zegt: hij zorgt ervoor dat de pad niet van de machine kan vallen en er ook gecentreerd op blijft zitten. Dat is vooral van belang als de hechting van de pad niet meer optimaal is omdat deze na gebruik wordt omgedraaid of wanneer de machine zodanig wordt opgeborgen dat de pad niet meer op de vloer rust.
ServoPower
Als iemand het vijfde wiel aan de wagen is, is hij in een gezelschap teveel. Het vijfde wiel aan de hotel- en werkwagens is echter onmisbaar. Moorman: ”Dit wiel – eigenlijk is het een dubbel wiel – staat in verbinding met een servomotor en deze aandrijving zorgt ervoor dat zware hotelwagens gemakkelijk verplaatsbaar zijn. Het wielstelsel staat midden onder en is iets hoger dan de overige vier wielen waardoor de wagens zeer wendbaar zijn. In de hotelbranche is elektrische aandrijving voor wagens van de linnenkamer niet echt uniek, maar dan wordt er een aparte unit aan gehangen waardoor het kamermeisje de wagen zonder veel moeite kan verplaatsen. Voor zover ik weet, zijn we wel uniek met deze toepassing voor werkwagens. Voorlopig brengen we in de hotelserie alleen het lage model uit. Dat doen we uit veiligheidsoverwegingen. Hoewel we adviseren om de wagen voort te trekken, zijn er altijd mensen die hem juist liever voortduwen. Over de lage wagen kun je dan nog zien waar je naar toe gaat en wie er eventueel in de weg staat. Dat is met een hoge wagen veel moeilijker. De bediening is uiterst simpel: een knop voor vooruit, eentje voor achteruit en een noodknop. Oh ja, en een sleuteltje om ervoor te zorgen dat alleen de huishoudelijke medewerkers met de wagens kunnen rijden.”