Wat ooit begon als onderneming met zes personeelsleden in het Britse Crewkerne is inmiddels uitgegroeid tot wereldspeler op het gebied van stofzuigers, werkwagens, eenschijfsmachines, schrobzuigers en meer. De eerste fabriek was niet groter dan een garage en bood werk aan zes mensen. Hoe anders is het nu. Numatic is niet meer weg te denken in de professionele schoonmaak. Hoe dat kan? Een bepaalde mate van eigenwijsheid is onontbeerlijk.
Ooit stofzuigerproducent, inmiddels zoveel meer dan dat. Als iets direct opvalt na vijftig jaar is het wel de ongelooflijke uitbreiding van het assortiment. Dat Numatic daarbij niet direct als innovatief wordt bestempeld, deert niet. Op vakbeurs CMS in Berlijn spreekt Clean Totaal met Managing Director Numatic Benelux Rogier Moorman en de Nederlandse Sales Manager Wim Holleman die stellen dat er in de laatste vijftig jaar aan de visie nauwelijks iets is veranderd. Het modewoord duurzaamheid is daarbij van oudsher al één van de belangrijkste uitgangspunten geweest bij Numatic. “Dat was al toen ik vijftien jaar geleden begon en dat is nog steeds zo”, aldus Moorman. De stofzuigers van toen waren al eenvoudig door iedereen die een beetje handig was te repareren. Zodoende is de impact van fabricage op het milieu lager dan bij machines die relatief snel worden afgeschreven.
Inmiddels is de producent de eerste die een werkwagenassortiment heeft gelanceerd die is geproduceerd uit gerecycled materiaal. Ook geeft Numatic gas op andere vlakken van duurzaamheid en is het aangesloten bij recyclingpartner voor de schoonmaak ECMR. Innovatie speelt dus wel degelijk een rol.
Familiecultuur Numatic aan basis succes
Maar hoe kan het dat Numatic is uitgegroeid van ‘simpele’ stofzuigerproducent tot totaalleverancier van machines en materialen voor de professionele schoonmaak? De belangrijkste reden hiervoor is de familiecultuur van de organisatie. Moorman: “In Engeland zijn inmiddels drie generaties werkzaam binnen het bedrijf. Er is ontzettend veel commitment bij het personeel en men heeft een enorm hart voor de zaak.” Moorman neemt de ideologie van het Britse mee naar de Benelux-locatie in Alphen aan den Rijn. “Wij hebben daarvoor een Happy-programma ontwikkeld. Je moet je blij voelen op je werk en er plezier aan beleven. Wat mijn rol daarin is? Vooral goed luisteren naar het personeel, dat is het allerbelangrijkst.” Lachend wordt gereageerd op de hippe kantoortuinen van nu. “Een rode glijbaan met Henry gezicht van het kantoor naar het magazijn of de kantine? Als een medewerker onderbouwd kan aantonen dat het de productiviteit of de efficiëntie verhoogt, ben ik de laatste die dat tegenhoudt.”
Gepassioneerd
Eerlijk is eerlijk. Wanneer je in contact komt met Numatic, of het nu is in Alphen aan den Rijn, op één van de vakbeurzen of op een extern evenement, alle medewerkers zijn gepassioneerd over het merk en de producten. Moorman: “Wij zitten niet stil en luisteren naar de markt en onze mensen. Iedere twee jaar introduceren we nieuwe producten en diensten die een extra bijdrage leveren in effectiviteit en belevingvan de schoonmaak.” De producent werkt hard aan nieuwe producten, zichtbaar en vooral onzichtbaar. Holleman: “het assortiment lijkt door de jaren heen weinig veranderd, maar als je ziet wat er bijvoorbeeld onder de kap is veranderd. Dat zijn aanzienlijke verbeteringen, al dan niet ingegeven door nieuwe wet- en regelgeving.” Beide heren zien de constante drive naar resultaat, verbetering en trots dan ook als een belangrijke factor waarom het personeel zo betrokken is bij de organisatie binnen en buiten de landsgrenzen.
Op CMS Berlijn staan de nieuwe producten in het zonnetje. Zo zien we een nieuwe rugstofzuiger, een ReFlo stofzuiger die voor 75% uit gerecycled materiaal bestaat en o.a. een excentrische machine. Het meest opvallend is de CSD (compact scrubber dryer) die een alternatief biedt voor de bekende i-Mop. “We tonen hier een prototype die nog niet uitontwikkeld is, maar zullen tijdens de eerstvolgende Interclean het productiemodel tonen”, aldus Moorman. Numatic gooit hoge ogen met deze innovatie die veel bekijks trekt, ook door de concullega’s van i-Team Global. Zo ziet de redacteur van dienst.
What’s next?
De historie in ogenschouw nemend en kijkend naar het huidige assortiment is het niet de verwachting dat Numatic op zeer korte termijn met een degelijke stofzuig- of schrobzuigrobot op de proppen komt. Nee, de Britten zetten vooral in op snoerloos reinigen. Een trend die door vele fabrikanten omarmd wordt. Het moet worden gezegd: het assortiment inclusief nieuwe rugstofzuiger ziet er gelikt uit en is mede door de nieuwe batterijen beter inzetbaar. Moorman: “Wij zetten hierbij volledig in op ons Battery Network. Dat wil zeggen dat onze batterijen uitwisselbaar zijn in verschillende apparaten als de rugstofzuiger, schrobzuigmachine en de Cordless stofzuigers.” Holleman vult Moorman aan: “De ontwikkeling van de batterijtechnologie gaat echt ongelooflijk hard. Ik durf te stellen dat het vermogen in de laatste vijf jaar verdubbeld is.” Kansen en mogelijkheden zijn er dus voldoende. Nu nog wat doen aan de prijs, voorlopig is drie á vier keer de prijs echt te veel voor een stofzuiger op batterij ten opzichte van een reguliere versie met netsnoer. Maar als de technologie zich zo blijft ontwikkelen als in de laatste jaren, komen de knappe koppen uit het Verenigd Koninkrijk vast weer met een slimme oplossing waardoor óók snoerloos zuigen prijstechnisch interessant wordt. Eén ding staat vast. Bij Numatic zitten ze niet stil. Op naar de volgende vijftig jaar!