De CAO onderhandelingen in de schoonmaak zitten in een impasse. FNV, CNV en OSB gaan rollend over straat. Wat willen partijen nu exact en hoe ver liggen de standpunten feitelijk uit elkaar? Waarin resulteert hun doorrekening? Henk Cornelisse pakte zijn rekenliniaal, zocht het uit en eindigde met Eureka!
Door Henk Cornelisse
- Behoud van koopkracht
- Opnemen van reiskosten in CAO
- WGA premie voor rekening werkgever
- Extra reistijdvergoeding bij overplaatsing naar verder gelegen object
Het aspect reiskosten (0,19 cent per km of openbaar vervoer) zal per bedrijf een verschil betekenen in ophogen van de bedrijfskosten. Het ene bedrijf doet dit al, het ander bedrijf nog niet. Hetzelfde geldt voor de WGA premie(0,1%).
- onderzoek leeftijd bewust personeelsbeleid,
- bijdrage aan internationaal solidariteitsfonds
- ontwikkelingskosten training facilitair medewerker.
Pensioenpremie = 0,65%
- Behoud koopkracht 2% + 0,65% extra eindejaarsuitkering = 2,65%
- Verhoging pensioenpremie werkgeversdeel = 0,60%
- Nieuwe vakantie wetgeving = 0,20%
- 4% loon (2012: 2% en 2013: 2%)
- Eindejaarsuitkering 0,85% ( 0,65% in 2012 en 0,20% in 2013)
- Verhoging pensioenpremie 0,65%
- Nieuwe vakantiewetgeving 0,2%
t FNV dan uit?
Eureka!
Henk Cornelisse is directeur van Facility Specialists (www.facility-specialists.nl) en lid van de redactieraad van Clean Totaal.
Rageren? redactie@www.cleantotaal.nl
Geef uw reactie of volg de discussie over dit onderwerp in de Clean Totaal LinkedIngroep
Reacties:
Ik las met belangstelling de analyse van verschillen tussen partijen bij de CAO Schoonmaak. Die bewijst als zo vaak dat CAO-conflicten vaak niet zozeer vanwege inhoudelijke verschillen ontstaan, maar doordar het proces ontspoort. Twee jaar geleden stond ik met een compagnon als verkenner aan de basis van het CAO-akkoord dat toen pas na 9 weken staken tot stand kwam. Ook toen waren de verschillen inhoudelijk minder groot dan het leek; het uiteindelijk CAO-akkoord paste zelfs binnen het mandaat van alle partijen! Overigens blijkt uit het feit dat het 2 jaar na dato weer misgaat ook dat het onderhandelingsproces structureel moet verbeteren. Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan, omdat onderhandelingspartijen zelf onderdeel van het proces zijn en daardoor niet goed in staat zijn het proces objectief te analyseren, te beoordelen en te verbeteren.