Wederom mooi certificeringsnieuws uit het Rotterdamse waar Weska Schoonmaakproducten het certificaat van de MVO-Wijzer in ontvangst mag nemen. Het certificaat wordt uitgereikt naar aanleiding van de duurzame stappen die de groothandel op verschillende vlakken neemt op basis van o.a. de Sustainable Development Goals (SDG’s). En dat is nogal wat voor een mkb-organisatie.
Aan tafel zitten Johan Willems en Gérard van Boxtel van Weska, Emile Thewissen en Tonny van Hees van de MVO-Wijzer en Sonja Akkerman van D3i. Over een aantal dingen zijn ze het roerend eens: Duurzaamheid is een kans; het draait niet alleen om beleid, maar ook om personele uitvoering en MVO mag geen uithangbord zijn voor de bühne. Om hier daadwerkelijk wat mee te doen heeft Weska besloten om zich volgens de MVO-Wijzer te laten certificeren. Dit certificaat is gebaseerd op de richtlijn ISO26001, wat een mooie handreiking is, maar geen normeisen bevat.
Zo werkt de MVO-Wijzer
Sonja Akkerman van D3i legt uit hoe het werkt. “Om het MVO-Wijzer certificaat te behalen vindt er een externe audit plaats die drie jaar geldig is. Daarvoor dient bewijslast aangeleverd worden en aan de hand van een puntenmodel wordt besloten of het certificaat wordt uitgereikt. Daarnaast is er een zelfevaluatiemodel dat om het jaar onder het eigen personeel wordt uitgevoerd. Zowel medewerkers als leidinggevenden kunnen hun mening te geven over het mvo-beleid van de organisatie. De MVO-Wijzer is ervan overtuigd dat juist vanwege het feit dat alle betrokkenen hun mening kunnen geven de borging beter kan verlopen. Op basis van het zelfevaluatiemodel wordt op afstand door een partner van MVO-Wijzer bekeken of een organisatie verklaringswaardig is.
Marketing? Al lang niet meer!
Tonny van Hees legt uit dat de MVO-Wijzer, net als ISO 26001, een goede basis biedt. Vanaf die basis is het mogelijk om gestructureerd binnen de grenzen van het bedrijf te kijken, voorts binnen de keten en daarna binnen de omgeving. “Zo kun je groeien binnen de mogelijkheden die er zijn. En die zijn er volop. Ook buiten de producten die je aanbiedt, de makkelijke weg.” Dat er voldoende kansen zijn, beaamt ook algemeen directeur van Weska Johan Willems. Hij stelt dat Satino Black een mooi voorbeeld van duurzaamheid is, maar dat er veel winst te behalen is, bijvoorbeeld in de logistiek. “Je kunt niet iedere week op de stoep staan met slechts twee pakken toiletpapier. Dat is stap één: Efficiëntie. Daarnaast moeten we de stap maken naar emissievrij transport met elektrische bussen en vrachtwagens bijvoorbeeld.” Een hele stap die nu al actueel is, aldus Akkerman. “Lean and green is nu al vaak een vereiste in aanbestedingen.” Dat bewijst dat MVO al lang geen marketing meer is, maar een noodzakelijk goed waar iedere dienstverlener werk van moet maken.
MVO breder dan milieu
Als het gaat over MVO, dan gaat het vaak over milieu, terwijl MVO veel breder is. Het draait ook om personeelsbeleid, inclusie en samenwerkingen. Willems: “Vaak wordt gevraagd naar onze zonnepanelen en elektrische auto’s, de zichtbare uitingen. Maar over ons interne energieverbruik [Weska bijvoorbeeld heeft alle lampen in het pand vervangen door duurzame LED-verlichting] en het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt krijg je nauwelijks vragen. Mijn ervaring is dat (potentieel nieuwe) klanten vooral kijken naar de gekende uithangborden zonder verder te vragen en daarover oordelen. Ik ga graag het gesprek aan om ook in het partnerschap stappen te zetten.”
It takes two to tango
Als groothandel komt duurzaamheid vanzelfsprekend vaak terug in het productaanbod. Met de producten van o.a. Werner & Mertz, WEPA en Wecovi zijn er interessante duurzame alternatieven. Al is dat slechts het begin. Weska officemanager Gérard van Boxtel en Willems vertellen dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen graag in de hele keten willen uitrollen. “Denk hierbij bijvoorbeeld aan het reduceren van het aantal vervoersbewegingen. Wanneer we het orderproces aanpassen naar een efficiënter proces met periodieke leveringen levert dit een flinke CO2 besparing op.” Of zoals Emile Thewissen van de MVO-Wijzer zegt: “MVO draagt de hele keten en daarom is het misschien ook wel een verantwoordelijkheid om met de klant in gesprek te gaan.”
Weska gecertificeerd
Weska heeft onlangs het MVO-Wijzer certificaat ontvangen vanwege de toewijding op het thema en de gezette stappen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het certificaat maakt de Sustainable Development Goals tastbaar, al maken zij daar nu nog geen concreet onderdeel van uit. Maar dit is wel de ambitie van de Stichting de MVO-Wijzer om deze, als groeimodel, op te nemen in de normeisen. Als onderdeel van de MVO doelstellingen wil Weska de SDG’s concretiseren en implementeren voor de eigen organisatie. Tonny van Hees: Ieder jaar maken Europese landen de balans op. Dat gebeurt op een zeer kwantitatieve manier in een percentage van het Bruto Nationaal Product. Wij ervaren dat de SDG’s nauwelijks het mkb bereiken terwijl 70% van wat we in Nederland omzetten, afkomstig is van het mkb. En omdat je op de SDG’s in principe niets goed of fout kunt doen, hebben wij de MVO-Wijzer ontwikkeld. Want met de uitkomsten op de wijzer heb je een verhaal te vertellen en kun is het eigen beleid verder te specificeren.”
Kortgezegd: koppel de belangrijkste SDG’s van de organisatie aan je MVO doelen als onderdeel van je MVO beleid en je hebt een interessant marketing- én HR instrument in handen dat je tastbaar kunt maken. Tonny van Hees: “Doordat je aangeeft welke SDG’s je als bedrijf prioriteit geeft, kunnen (potentiële) medewerkers dit ook zien. Als dat hen aanspreekt is de kans op een blijvende match substantieel groter.” Weska heeft drie SDG doelen gekoppeld aan het MVO-beleid, te weten nummer 3, 8 en 13, oftewel: Goede gezondheid en welzijn, Eerlijk werk en economische groei en klimaatactie.
Meerwaarde op duurzaamheid
Volgens Akkerman van D3i gaan de SDG’s zorgen voor een omschakeling in de denkwijze van organisaties. “Duurzaamheid wordt een essentieel onderdeel op meerdere fronten. Zo is het vinden en behouden van personeel een grote uitdaging. Duurzaamheid en persoonlijke ambitie kunnen hier positief aan bijdragen. Ik voorspel dat het in de nabije toekomst niet meer over de prijs van de geleverde producten gaat, maar over de meerwaarde die je als organisatie met je producten kunt leveren. Om daadwerkelijk toegevoegde waarde te leveren aan de doelstellingen van de klant. Al zou dat soms middels wet- en regelgeving makkelijker worden gemaakt.”
Zoals zo vaak blijkt hier de theorie niet geheel aan te sluiten bij de praktijk. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is van alle tijden en gaat uit van de intrinsieke waarde en motivatie van de organisatie. Dat blijkt bij Weska wel goed te zitten. Na de eerdere certificering die de processen borgt, blijkt de Rotterdamse groothandel ook op duurzaamheid grote stappen te zetten, al is het niet altijd even zichtbaar. Maar die elektrische auto en zonnepanelen, waar klanten regelmatig aan refereren? Die plannen zijn er zeker!