Van oudsher is de Mona Lisa als schilderij bewierookt en als lied bezongen. Mona Lisa’s glimlach is mysterieus, eerder goddelijk dan menselijk. Met zo’n glimlach bereik je meer dan met boze woorden, zoveel mag duidelijk zijn. Is Mona Lisa eigenlijk niet de perfecte belichaming van Schoonmaken 2012? Henk Cornelisse trok zijn replica van de wand en meldde zich, gewapend met portret, bij Hayk Simons (Atir) en Geert van de Laar (Facilicom) voor een goed gesprek over hospitality en hostmanship.
l tussen contractmanager van de opdrachtgever en objectmanager van het schoonmaakbedrijf goed is je gezamenlijk het meest bereikt. Creëer randvoorwaarden dat zij beiden kunnen ondernemen en alert maar ook attent zijn zowel naar elkaar als naar de schoonmakers. Hierin wordt het succes bepaald.”
De krimp in omzet volume schreeuwt om eindelijk multi-diensten als extra services door te laten breken. Prettig is het dat de bedrijven nu ook meer dan voorheen beseffen dat hieraan specifieke opleidingseisen gesteld dienen te worden. Geen vage plannen, maar hier concreet invulling aan geven. Dit zal bepalend zijn voor het blijvend succes. Tegelijkertijd is het een voedingsbodem voor de bonden om een andere loongroep of zelfs wellicht een andere CAO voor deze doelgroep te gaan eisen. Een kinderhand is heden ten dage immers niet zo snel meer gevuld en al lachend de boel in hygiënisch opzicht langzaam laten vervuilen mag evenmin de bedoeling zijn van dit nieuwe marketing instrument.
Henk Cornelisse is directeur van Facility Specialists (www.facility-specialists.nl) en lid van de redactieraad van Clean Totaal.
Volg de discussie over dit onderwerp in de Clean Totaalgroep op LinkedIn