Uit het recent verschenen 5e voortgangsrapportage Thuis in het Verpleeghuis van Directoraat Generaal Langdurige Zorg namens het Ministerie VWS blijkt dat hygiëne (schone ruimtes) binnen verpleeghuizen het laagst scoort op het onderdeel Welzijn. Wellicht het gevolg van een zowel kwantitatieve als kwalitatieve onvoldoende personele bezetting? Hier lijken kansen weggelegd voor de schoonmaaksector.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
Miljardeninjectie
Per 2017 heeft Het Ministerie van Volksgezondheid, Werkgelegenheid & Sport, via de regeling ‘implementatie van het kwaliteitskader verpleegzorg’ 2,1 miljard euro aan budget beschikbaar gesteld. Zeg maar om zorgpersoneel aan te trekken en de kwaliteit van de zorgdienstverlening en haar medewerkers te verhogen alsmede het optimaliseren van goed werkgeverschap.
Hierin slaagt zij slechts ten dele. De waardering van de cliënten binnen de verpleeghuizen is weliswaar gestegen van het cijfer 8 (2018) naar 8,4 (2020), maar driekwart van het aantal zorgaanbieders stelt dat de personeelssamenstelling binnen de verpleeghuizen een aandachtspunt blijft en dat er zelfs sprake is van ernstige issues.
Dweilen met de kraan open
Uit de cijfers van 2020 blijkt dat er sprake is van een instroom aan medewerkers met 5,5% per kwartaal. Via de achterdeur verdwijnt er echter weer 4,8% per kwartaal en het ziekteverzuim stijgt naar 7,7%(vorig jaar 7%). Dit schiet niet op.
Bovendien blijkt dat de groei van gediplomeerde verzorgden afgenomen is met 4%, terwijl er een toename is van ‘helpenden’ en woonassistenten met 4%. Ook de inzet van het aantal stagiaires stijgt.
Met andere woorden: Op de kwaliteit van de verzorgden wordt ingeboet, wel krijgen zij ondersteuning van minder gekwalificeerde medewerkers. Het onderzoek maakt niet duidelijk of dit het gevolg is van een veranderende arbeidsmarkt.
Zorgelijk
Zorgelijk is het dat in het rapport melding gemaakt wordt van het feit dat hygiëne binnen het onderdeel welzijn het laagst scoort, hetgeen verregaande gezondheidsproblemen bij de cliënten kan veroorzaken. Helemaal als er mogelijk niet coronaproof en/of volgens overige geldende regelgeving schoon gemaakt wordt. Dit zal het gevolg zijn van een optelsom aan: prioriteit bij zorg cliënt, onvoldoende kennis van/ervaring met het schoonmaakvak en mogelijk in het verlengde hiervan het gebruik van onjuiste schoonmaakproducten.
Beleidsregel
Sinds 1 januari 2021 is de beleidsregel ‘SARS-CoV-2-virus extra kosten’ van kracht. Deze voorziening geldt tot 31 december van dit jaar. Deze regeling maakt het voor zorgaanbieders mogelijk om aanspraak te doen op financiering van extra personele en materiële kosten als gevolg van dit virus. Dit om de zorg veilig en verantwoord te kunnen leveren. Deze regeling geldt voor de kosten van het extra zorgpersoneel en de extra kosten van niet-zorgpersoneel. Het betreft de daadwerkelijke kosten of de kosten van inhuur. Zie: https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_626767_22/3/
Kansen voor de professionele schoonmaak
Een dergelijke regeling lijkt ons bij uitstek geschikt voor de zorgaanbieders om meer vakgeschoolde schoonmakers in te huren/in te zetten. De verzorgenden en woonassistenten kunnen hun aandacht nog meer dan voorheen op de cliënten richten en ondertussen worden zij door deskundige schoonmakers qua kennis bijgespijkerd over de juiste methodieken en het juist materiaal/middelen gebruik. De hygiëne zal met sprongen omhoog gaan, het gezondheidsrisico voor cliënten zal op dit onderdeel dienovereenkomstig afnemen.
Omgekeerd biedt het ook kansen: de schoonmakers binnen dit segment bijscholen om door te groeien naar woonassistent. Benut deze unieke kansen om als zorgaanbieders en schoonmaaksector samen te werken!