DEEL 2
In deel 1 van ons drieluik over de zorgplicht voor een veilige werkplek binnen de schoonmaakbranche hebben we het algemeen juridische kader behandeld waar werkgevers en in mindere mate werknemers zich aan dienen te houden. In dit tweede deel gaan we nader in op de juridische risico’s die schending van deze zorgplicht met zich mee brengen. U bent wederom gewaarschuwd!
Lees ook deel 1: Zorgplicht voor veilige werkplek.
Lees ook deel 3: Checklist voorzorgs- en nazorgsmaatregelen
Het is vaste rechtspraak van ons hoogste rechtscollege de Hoge Raad, dat de zorgplicht van de werkgever voor een veilige werkplek geen absolute waarborg biedt voor die veiligheid aan de werknemer. Het is immers geen risicoaansprakelijkheid. De eigen ervaring, deskundigheid en eigen verantwoordelijkheid van de werknemer speelt gelukkig ook nog een rol.
Zo is er bijvoorbeeld geen aansprakelijkheid aangenomen door de Hoge Raad in het geval van een dakdekker die in het bezit was van veiligheidsdiploma’s en naar een eenvoudige klus werd gestuurd en vervolgens in een dakgat , afgedekt met isolatiefolie, ruim twee en een halve meter naar beneden viel. Dit gezien de eenvoud van de klus en de behoorlijke deskundigheid van de werknemer.
atie van werknemer. Daar zal de werknemer dus een zwaardere bewijslast hebben te vervullen. Rapporten van behandelaars die zeggen dat de psychische schade is veroorzaakt door het werk, zijn niet voldoende. Er zal onderzoek moeten zijn gedaan naar de werkplek en werksituatie om het verband tussen de schade en het werk aan te kunnen tonen. Hoewel de werknemer een sterke eigen verantwoordelijkheid om zijn problemen kenbaar te maken wordt er ook in toenemende mate in de rechtspraak een pro-actieve houding van werkgevers verwacht. Indien er signalen waren van burn-out, overspannenheid dan moet de werkgever daar iets mee hebben gedaan.
- Civiele schadevergoedingsplicht (op grond van 7:658 BW en 7:611 BW) met betrekking tot de door werknemer geleden (inkomens)schade;
- Door langdurige uitval hogere ziekteverzuim verzekeringskosten en re-integratie kosten;
- Vervangingskosten van de zieke werknemer;
- Publieksrechtelijke aansprakelijkheid door verlenging loondoorbetaling na 104 weken.
- Boetes opgelegd door inspectie SZW wegens achterwege laten van een meldingsplichtig (als het slachtoffer aan de gevolgen overlijdt, blijvend letsel oploopt, of in een ziekenhuis moet worden opgenomen ) arbeidsongeval. Voor het niet melden geldt een maximale boete van € 50.000,-;
- Boetes (sinds 1 januari 2013 sterk verhoogd!) Inspectie SZW wegens overtreding wettelijke veiligheidsvoorschriften (zie kader);
- Verdubbeling of verdrievoudiging SZW boetes bij herhaalde overtredingen;
- Strafrechtelijke vervolging bij ongeval met dodelijke afloop en veroordeling;
- (preventieve) Stillegging bedrijf bij (herhaling van) bepaalde ernstige overtredingen voor max. 3 maanden;
- Last tot nemen van veiligheidsmaatregelen onder dwangsom als een maatregel die is voorgeschreven niet is uitgevoerd, ondanks eerder handhavend optreden van de inspecteur. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om het nalaten van een noodzakelijke beoordeling van de blootstelling aan gevaarlijke stoffen of ondanks waarschuwingen nog steeds te korte rusttijden toepassen.
Boetes Inspectie SZW per 1 januari 2013 wegens overtreding wettelijke voorschriften (in euro’s).