Unger bestaat dit jaar 50 jaar en laat dit niet ongemerkt voorbij gaan. Naast het presenteren van tal van collectors items toonde de marktleider op ISSA/INTERCLEAN Amsterdam een flink aantal noviteiten en liet het publiek daarmee zien waar het technisch toe in staat is. Zoals de revolutionaire nLite Hydropower XXL osmose-trailer, het nLite Hydro Power DI systeem met innovatief harssyteem en een aantal opmerkelijke vernieuwingen in het Ninja assortiment.
Eerder al sprak Clean Totaal op de hagelnieuwe locatie in Solingen met Torsten Deutzmann (foto midden), verantwoordelijk voor Unger Europa, Jochen Wagener (links), marketing manager Europe en marketing coördinator Axel Droste (rechts) over de koers en visie van Unger.
Drie kernwaarden
De drie kernwaarden van het jubilerende Unger zijn kwaliteit, innovatie en klantenservice. Volgens onze gesprekspartners vormen ze de kern van het succes van de onderneming. Oprichter Henry Unger, zelf glazenwasser, wist wat de branche nodig heeft en de beroepsgroep staat ook nu nog centraal. Dat het menens is blijkt uit het feit dat nieuwe Unger medewerkers eerst zelf leren glazenwassen en een aantal dagen stage lopen bij een klant. Zo ontdekken ze in de praktijk hoe de branche in elkaar zit, wat het werk inhoudt en tegen welke praktische zaken de glazenwasser in de beroepspraktijk aan loopt. Die kennis is van onschatbare waarde voor het ontwikkelen van producten en het adviseren daarover.
Marktleider?
Torsten Deutzmann heeft wat moeite met de term marktleider in de schoonmaakbranche. “Wij zijn zeker een heel belangrijke speler op de markt en weten ook dat we in een aantal landen op de eerste plaats komen, maar we kunnen dat niet cijfermatig bewijzen. In de schoonmaakbranche ontbreekt het aan onafhankelijk onderzoek waarmee betrouwbare cijfers worden gecreëerd. Als je het hebt over Noord Europa, dan kunnen we met recht zeggen dat we daar een zeer belangrijke marktpartij zijn, net zo als we dat van Italië niet kunnen zeggen. Niet alleen hebben we daar een sterke lokale concurrent, maar ook de glazenwasserij is daar veel minder professioneel. Glasbewassing wordt daar bijna uitsluitend gedaan door schoonmaaksters die het er even bij doen. Die situatie is geheel anders in Noord Europa. Daar zie je dat glasbewassing echt een vak is. Niet zomaar een vak, maar een vak met een enorme beroepstrots en ook duidelijk onderscheidend ten opzichte van andere vormen van schoonmaak.”
Nieuw pand
Trots is men bij Unger niet alleen op het vak en de producten die daarvoor ontwikkeld worden, maar ook op het nieuwe pand. Deutzmann: “De oude locatie was al jaren te klein en bovendien bestond het uit verschillende gebouwen die relatief ver uit elkaar stonden. We moesten dus omzien naar iets anders en toen kwam de gemeente Solingen met een laatste uitbreiding van haar industrieterreinen. Men wilde ons graag voor de stad behouden en we konden daar dus een stuk grond verwerven waarop we niet alleen de huidige gebouwen konden bouwen, maar waarop we ook nog de mogelijkheid hebben om in de toekomst uit te breiden. Het nieuwe pand biedt ons ook een aantal extra’s. Niet alleen is er ruim voldoende kantoorruimte, maar er is ook een showroom en een trainingsruimte. Overigens is feitelijk het hele kantoorgedeelte daarvoor geschikt, want we hebben veel glas toegepast en glazenwassers kunnen bij ons dus in de praktijk leren hoe ze het beste met onze materialen omgaan,” aldus Deutzmann die met een lach vervolgt: “Een bijkomend voordeel is natuurlijk dat ons pand er altijd super schoon uitziet en dat is voor een fabrikant van glasbewassingsmateriaal natuurlijk wel een echt visitekaartje.”
Toekomst
Unger is, naar eigen zeggen, onbewezen marktleider, maar hoe denkt men dat de komende jaren vast te houden? Volgens Deutzmann is dat eigenlijk geen vraag: “We houden strikt vast aan onze kernwaarden kwaliteit, innovatie en klantenservice en verliezen onze primaire doelgroep nooit uit het oog. De glazenwasser is niet alleen onze klant, maar ook ons enig bestaansrecht. Iedereen in het bedrijf is zich daarvan terdege bewust en handelt vanuit die visie. Bovendien willen we onze hand niet overspelen. Een nieuwe markt ontwikkelen we alleen maar als die in het belang is van de glazenwasser en als we die markt kunnen voorzien van degelijke producten die er echt toe doen. Ontbreekt een van de twee voorwaarden, dan maken we pas op de plaats en gaan pas weer verder als we zeker van onze zaak zijn.“