Sinds 1992 maakt Wilco de Vries schoon onder de naam Orion Schoonmaakbedrijf. Wat ooit begon als een eenmansbedrijf met glasbewassing als specialisme is inmiddels uitgegroeid tot een onderneming met meer dan vijftig vaste medewerkers en talrijke flexkrachten. Wat maakt Orion Schoonmaakbedrijf nou zo bijzonder? “Ik heb helemaal nooit het doel gehad om zo groot te worden. Ik wil gewoon leuk werken, op een eerlijke manier en daar een boterham mee verdienen.”
Wilco de Vries, een markante man met de nodige ervaring in het schoonmaakvak. Maakte als glazenwasser voor De Gast en daarna De Logé Schoonmaakbedrijven kennis met de sector en grote opdrachtgevers. Zo was De Vries de aangewezen man voor de glasbewassing op het hoofdkantoor van De Telegraaf. Na een ongeval met de ladder met een verbrijzelde enkel als gevolg werd de knoop doorgehakt. “Ik dacht bij mezelf: als ik nu voor vijftig uur per week mannen in dienst neem en zelf de werkzaamheden uitvoer die ik kan uitvoeren, dan ga ik het wel redden.”
Prachtige opdrachtgevers
Inmiddels maakt het Zaandamse schoonmaakbedrijf schoon in de regio Groot-Amsterdam met een aantal objecten waar De Vries zeer trots op is. “Ja, dat zijn onder andere Madame Tussauds, wetenschapsmuseum Nemo en coworking spaces giganten Wework en Mindspace. Ik ben niet perse trots op deze prachtige namen, maar voornamelijk trots op de duur van het dienstverband. Zo verzorgen we bij Madame Tussauds de dagelijkse reiniging als 17 jaar en bij NEMO ook al weer meer dan 10 jaar.. Om dat vol te houden moet je aan een paar basiseisen voldoen: de kwaliteit moet altijd hoog zijn, de focus moet op de langere termijn liggen en je moet zodanig flexibel zijn dat je kunt meebewegen met wisselende omstandigheden.”
Als iets een wisselende omstandigheid is, dan is het wel corona. In plaats van de discussie aan te gaan met de opdrachtgevers, nam De Vries een rigoureus besluit. “Wij hebben alle contracten direct bevroren. Immers, als we niet schoonmaken, waarom zouden we onze klanten dan laten betalen? Er is een reden waarom opdrachtgevers kiezen voor het inhuren van een externe partij, meestal is dat ontzorging. Dit is hoe ik daar in deze tijden invulling aan geef. Tot tevredenheid van onze opdrachtgevers overigens. Wie zijn wij om te zeggen dat wij verplicht langskomen als bijvoorbeeld Madame Tussauds eigen personeel weinig te doen heeft omdat er nauwelijks bezoekers zijn. In ieder verkocht entreeticket betaalt de bezoeker een paar dubbeltjes voor de schoonmaak. Laat hen die nu vooral lekker zelf houden. Als het nodig is, springen wij wel weer bij.”
Corona maakt ondernemen lastig
De uitbraak van de coronacrisis heeft er bij De Vries wel voor gezorgd dat hij kritisch is gaan kijken naar de bedrijfsvoering en onderliggende cijfers. Zo zijn de aflopende contracten met personeel niet verlengd en is de flexibele schil afgebouwd. “Logisch als je het mij vraagt, je weet immers niet wat de toekomst brengt door de uitbraak van het coronavirus. Het maakt ondernemen lastig omdat je als facilitair dienstverlener afhankelijk bent van de opdrachtgever. En zij hebben het ook moeilijk. Dus je kijkt wat je kunt doen om hun situatie te begrijpen. En soms is dat moeilijk. Wij zijn groot geworden door onze grote focus op kwaliteit. Bij grote kantoorpanden wordt nu ingeleverd op schoonmaakuren. Er is minder bezetting, maar aan het object verandert wezenlijk niets. Daardoor boet je in op kwaliteit terwijl je tegelijkertijd met minder uren ook extra focus legt op aanraakpunten en desinfectie. Uiteindelijk haal je stof het beste weg met de wisser of de stofzuiger. Als je daar minder tijd voor hebt, dan wordt het moeilijk om de panden schoon te houden.”
Orion Schoonmaakbedrijf boert, ondanks corona, toch goed. Het afgelopen jaar is het klantenbestand met zo’n twintig procent gegroeid, al blijft de omzet iets achter omdat de contracten bevroren werden. “Het grote voordeel is dat groei geen doel op zich is. Het is goed als we als onderneming groeien, maar niet ten koste van alles. We hebben geen leningen, geen lease-auto’s, alles is betaald en daarom kan ik zelfs nu nog redelijk vrij ondernemen. Door deze structuur hebben we ook geen aanspraak hoeven maken op de tweede NOW-regeling van de overheid. Wij houden onze eigen broek op en dat voelt goed.”
Kwaliteit op één
Maar hoe groei je nou van eenmanszaak tot volwaardig bedrijf met OSB-Keurmerk? Dat is simpel te beantwoorden volgens de bevlogen ondernemer. “Het gaat niet om de relatie met de opdrachtgever, leuke uitjes en flauwekul rondom de dienstverlening. Het moet gewoon schoon zijn. Daar staat of valt ieder schoonmaakcontract mee. Wij leveren de kwaliteit volgens contract en daarin moet je als schoonmaakbedrijf een aanvulling zijn op de opdrachtgever. En om dat te realiseren is de rayonleiding onmisbaar. Eén van onze rayonmanagers werkt inmiddels zestien jaar bij ons. Omdat wij elkaar zo goed begrijpen kunnen we eenvoudig meer aandacht aan de klanten geven. Onze rayonleider in het ‘rondje Amsterdam’ komt nagenoeg dagelijks bij de opdrachtgevers en hij bekijkt ieder object door de ogen van de gebouwgebruiker. Zo houden we grip, overzicht en tonen we ook aan dat we de kwaliteit serieus nemen. Omdat we bovendien dezelfde prijzen hanteren als de grote jongens, maar nauwelijks overhead hebben, verdienen we er een prima boterham aan.”
“Wil je succesvol zijn dan moet je bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in de mens”
Zelf zegt De Vries dat hij een aanpakker is. Daarom vraagt Orion misschien relatief veel van de medewerkers. “Als we starten, dan schudden we dat pand door elkaar en zorgen we dat het schoon is. De aandacht van onze medewerkers en mij gaat naar de klant, zonder afbreuk te doen aan onze eigen identiteit. Als ik het gevoel heb dat we slalommen om aan de wensen te voldoen of geen invloed hebben op ons eigen functioneren, dan stoppen we ermee. Er moet een match zijn met de opdrachtgever omdat ik mij domweg niet anders kan gedragen. Kortgezegd: ik blijf bij mijn DNA, dat heeft me gebracht tot waar we nu staan en levert het meeste op. In relaties, resultaat en omzet.”
Inlevingsvermogen het allerbelangrijkste
Als onder een genot van een bak koffie wordt teruggeblikt op de gelijke deler dat al het succes bundelt dan is dat volgens De Vries: inlevingsvermogen. “Dat geldt voor medewerkers, relaties en opdrachtgevers. Wil je succesvol zijn als ondernemer in de schoonmaak, dan moet je meer geïnteresseerd zijn in de mens dan in de cijfers en de resultaten. Als je weet hoe de andere persoon in elkaar zit, dan kun je in een gesprek of bij strubbelingen hun reactie voorspellen en kritisch naar jezelf kijken. Dat is wat ik dag in dag uit doe. Maar dat neemt niet weg dat ik wel altijd bij mijn eigen identiteit en overtuiging blijft.”
En zo kunnen we stellen dat Orion Schoonmaakbedrijf groot is geworden door nuchter ondernemerschap zonder schulden en investeringsplan, met beide benen op de grond blijven staan en bovengemiddelde interesse in de mens.
Dit interview komt uit vakblad Clean Totaal. Meer artikelen en interviews lezen? Abonneer u dan op het vakblad voor nog geen zes euro per maand.