Tijdens de laatste fysieke Interclean in Amsterdam toonde Makita haar productassortiment in een nieuwe sector, de schoonmaak. Door continu te investeren in het productassortiment, personeel en ontwikkeling bewijst de Japanse accugrootmacht één ding: Makita in de schoonmaak is een blijvertje.
Op de foto: Makita accountmanager Ernst-Jan Karels
De kans is groot dat bij veel lezers van dit blad in de schuur wel een powertool van Makita te vinden is. Na de strategische draai van machinefabrikant naar leverancier van accuproducten heeft Makita een interessant accuconcept ontwikkeld voor de schoonmaker. Om dit accuconcept aan de man te brengen heeft Makita Ernst-Jan Karels aangenomen om de facility markt verder te ontwikkelen. Karels: “Ik heb inmiddels al wat jaren ervaring binnen deze markt en daarbij de ontwikkeling van Makita altijd nauwlettend in de gaten gehouden (…) Daar wilde ik graag mee aan de slag, de kansen zijn er volop.”
Snoerloos = bewezen kwaliteit
Aan tafel op het hoofdkwartier van Makita Nederland in Eindhoven blijkt de perceptie van uw redacteur de waarheid. Wat doet iedereen die een nieuwe stofzuiger test? Direct de hand op de zuigmond om de zuigkracht te ervaren en een mening te vormen. Karels: “En dan wordt de kracht van een accustofzuiger al gauw onderschat. Maar onze accustofzuigers doen precies wat ervan ze gevraagd wordt, namelijk: stofzuigen. En daarbij slagen ze allemaal voor de M&Ms test en zijn perfect voor resultaatgericht schoonmaken en spotcleaning. En zeg nu zelf, het werken zonder snoer geeft een gevoel van vrijheid en gezien de ontwikkelingen van avondschoonmaak naar overdag schoonmaken draagt een accustofzuiger hier, ook gezien zijn lage geluidsniveau, aan bij.”
Wat een aantal jaren na de introductie in de schoonmaaksector wel duidelijk is geworden, is dat de vooroordelen over snoerloos zuigen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Dat komt volgens Marketing Manager Ad Huizenga mede door de visie van Makita en het design van de accu’s en apparaten. “De levensduur, betrouwbaarheid, kwaliteit én aftersales service is top. Maar dat moet ook in een arbeidsintensieve sector waar de medewerker er zijn geld mee moet verdienen. Dat is onze filosofie. Vandaar ook dat wij het uitgebreide Nederlandse dealernetwerk enorm ontzorgen met onze 24-uurs service.” Overigens is die 24-uurs service geen belofte, maar een bewezen resultaat. Ruim 94% van alle aangeboden reparaties verlaat onze reparatieafdeling de dag van binnenkomst of er wordt een prijsopgave gedaan.
Vertrouwen op service en kwaliteit
Makita laat eventuele defecte apparaten door DHL ophalen bij de gebruiker om ze te servicen in Woerden of Eindhoven. Over het algemeen staan de machines de volgende dag gerepareerd en wel bij de dealer. Karels: “De dealer wordt volledig ontzorgd. Hij hoeft het pakket alleen maar aan te melden en wij doen de rest. Dat is kwaliteit en service waar je op kunt vertrouwen.”
Futureproof door assortiment
Makita deed mee aan de online editie van Interclean Amsterdam, maar dat was, zoals ze zelf zeggen, niet helemaal wat ze ervan verwacht hadden. Dat komt mede omdat ze op de fysieke beursvloer groots zouden hebben uitgepakt met een assortiment dat voor de gehele facility interessant is. Karels: “We zien dat schoonmaak steeds meer aangevuld wordt met gebouw- en terreinonderhoud. En daar heeft Makita ook een breed assortiment accumachines voor. Die werken allemaal op dezelfde accu, dat is ideaal en bespaart kosten.”
Alle apparaten werken met dezelfde accu, mochten gebruikers over meerdere accu’s beschikken dan kunnen zijn in principe zonder downtime werken. Efficiënt, gemakkelijk en snel. Makita was één van de disruptors met deze filosofie, maar inmiddels zijn er concurrenten met vergelijkbare producten en een eigen accuplatform. Dit juicht Huizenga toe. Hoe meer geloofwaardig aanbod er is, hoe beter dat is voor groei van het accusegment in de markt.
“Ook in het powertools assortiment waren wij een van de eerste die begonnen met accu’s in plaats van snoeren. Toen bleek al dat je het niet in je eentje redt om het hele marktsegment op te zetten. Ik juich de toetreding van meer marktspelers met kwalitatieve duurzame producten dan ook van harte toe. Zo gaat de adaptatie van accuaangedreven apparaten alleen maar sneller.” Om vervolgens op te merken dat het inderdaad zeer belangrijk is dat de accu’s van zeer hoge kwaliteit zijn.
Elektrificatie is de toekomst
Dat de Japanse accugrootmacht al vroeg begonnen is met de accu werpt nu zijn vruchten af. Bij de meeste apparaten is de accu de allerduurste aanschaf. Bij Makita zit dat net wat anders. De accu is betaalbaar en door de jarenlange ontwikkeling zijn er geen kinderziektes meer. Huizenga plaatst het in perspectief: “We zijn heel hard op weg naar de twee miljoen verkochte accu’s in Nederland. Omdat we wereldwijd een gigantische productie draaien kunnen wij deze [accu’s red.] logischerwijs voor een goede prijs leveren: 90 euro excl. BTW. Tot wel vijf keer minder dan de concurrentie die veel later begonnen zijn met de accuontwikkeling.”
Met de komst van de XGT accu lanceert Makita binnenkort nieuwe productconcepten die uniek zijn
Dat elektrificatie de toekomst heeft, dat blijkt duidelijk als we een ronde maken langs het (gigantische) assortiment op het Nederlandse hoofdkantoor. Nog maar een paar machines binnen het tuinassortiment hebben een brandstofmotor en de meeste machines voor cleaning zijn verkrijgbaar met accupakket in plaats van snoer. Over slechts één jaar is het dan ook zover. Vanaf mei 2022 maakt Makita geen producten meer die met een brandstofmotor wordt aangedreven. De accu heeft blijkbaar de toekomst.
Serious Business
Uit alles blijkt dat Makita de schoonmaak serieus neemt. Waar de allereerste rugstofzuiger klein van formaat was, maar verder basis, zijn er nu talloze accessoires verkrijgbaar en wordt het assortiment voor de schoonmaker constant uitgebreid, bijvoorbeeld met steelstofzuigers met krachtige borstelloze motor. Karels: “Omdat tippend, of resultaatgericht, stofzuigen de standaard is, is het totaal onnodig om telkens een ketelstofzuiger mee te zeulen. Een accusteelstofzuiger op de werkkar is vele malen efficiënter en bespaart ruimte op de kar. Onze steelstofzuiger past op iedere werkwagen binnen de markt d.m.v. een houder die met enkele schroeven vast te zetten is. Bovendien hebben wij nu wel bewezen dat de accutechnologie voldoende power en werktijd biedt dat deze steelstofzuiger een degelijk alternatief. En er komt meer..”, zo verklapt hij.
Er komt namelijk een nieuw accuplatform, genaamd de XGT. Deze accu biedt maar liefst 40 volt en vervangt de twee LXT accu’s die 18 volt per stuk leveren. Karels: “Door deze technologie zetten we binnen afzienbare tijd nieuwe productconcepten op de markt die vooralsnog uniek zijn. De zuigperformance en werkduur maken een nieuwe sprong. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat de propositie van Makita met het totale assortiment alleen nog meer interessant wordt.”
Makita is here to stay
Na vier jaar kunnen we wel stellen: Makita toonde lef, veroverde een marktaandeel en is here to stay. Wordt snoerloos echt de nieuwe standaard? Dat misschien niet, maar mede dankzij de Japanse grootmacht is snoerloos reinigen dichterbij dan ooit.