Een landelijke verzekeraar hield begin dit jaar een aanbesteding met betrekking tot de schoonmaak van al haar locaties in Nederland. De opdracht die het hiertoe samengestelde tenderteam vanuit de directie mee kreeg was helder en leidde tot een uniek model. Ons redactie raadslid Henk Cornelisse maakte, als onafhankelijk adviseur en directeur van Facility Specialists, deel uit van het tenderteam en Clean Totaal mocht optekenen uit eerste hand. Uit discretie overwegingen is de naam van de opdrachtgever uit dit artikel weg gelaten.
- Langdurige samenwerkingsverband ( 5 jaar + 2 optiejaren)
- All-in prijs voor alle schoonmaak gerelateerde werkzaamheden
- Uitvoering van de schoonmaak gedurende de dag uren
- Respectering Code Verantwoordelijk Marktgedrag
- Innovaties
- Beschrijving waaraan schoonmaak qua beleving dient te voldoen
- Voorstel verrekening wijze bij leegstand
- Belevingsonderzoeken onder eindgebruikers, management en de schoonmaakmedewerk(sters)
- Technische kwaliteit -meting extern: (door Facility Specialists)
- Geen malusoplegging, wel bonus toekenning aan schoonmaakmedewerk(st)ers
- Adequate digitale informatie uitwisseling
eutels tot succes. Hieraan is veel aandacht besteed, waarbij ook weer de expertise van de schoonmaakbedrijven werd ingeroepen. Mooi staaltje van partnerschap: afdeling communicatie opdrachtgeverzijde tegelijk met de deskundigen/vakbroeders van de geselecteerde schoonmaakbedrijven aan tafel. Openheid in optima forma. De best of both cultures.
Het tenderteam is er dan ook best trots erin geslaagd te zijn om de formule van dagschoonmaak in combinatie met het belevingsmodel succesvol in de markt gezet te hebben. Helemaal aangezien dit gepaard gaat met verhoging van de arbeidsvreugde voor de schoonmakers, kwaliteitsverhoging en kostenverlaging. Dit kan dus echt! Vaste kosten in plaats van allerlei variabele componenten, en dienovereenkomstige extra factuurstromen , geeft bovendien een forse verlaging van de administratieve belasting. Vermindering van het aantal aanspreekpersonen bij de schoonmaakbedrijven levert een verlaging van de aandacht vanuit het management vanuit opdrachtgeverszijde aan op. Kortom, allerlei win-win situaties.
Voor meer informatie: www.facility-specialists.nl
Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl