Deze week organiseert CSU de CSU Innovatieboost. Tijdens dit online event worden facilitair professionals een week lang online door het snel veranderende werkveld geleid min meer dan 20 interactieve sessies. Clean Totaal bekeek de eerste sessie waarin innovatie centraal stond. De belangrijkste tip voor de schoonmaak? Zoek samenwerking in de keten.
Alle aanwezigen, maar liefst vijf innovators stellen dat er veel te winnen is voor innovatie in de facilitaire wereld. Kos Fourkiotis, Manager Innovatie bij CSU: “Als je impact wilt maken op de lange termijn zal je ons vak vandaag slimmer, effectiever, leuker en duurzamer moeten makken. Dat kan alleen als we nu beginnen met verkennen.”
Innovatief gezelschap
Naast Fourkiotis zijn aanwezig in de studio: Dr. Ferdinand Jaspers, programmadirecteur Erasmus Centre for Entrepeneurship, Thijs Kuin, Concept Developer bij Jumbo Supermarkten, Thomas Thunnisssen, Innovation Manager bij Vanderlande en Cassandra Vughts, founder van SPARK Makers Zone.
(Te) veel focus op korte termijn
Fourkiotis is bij CSU verantwoordelijk voor innovatie en hij stelt dat veel bedrijven te vaak gefocust zijn op financiële activiteiten op de korte termijn. Dat is een valkuil. Volgens de innovator wordt de financiële prestatie beïnvloed door talend, middelen en relevantie. Als deze factoren groeien, dan groeien ook de prestaties. “Het gevaar is echter door te veel met de korte termijn bezig te zijn. Mijn pleidooi is dat je op tijd blijft signaleren om te zien wat er in de buitenwereld gebeurt. Dat heeft uiteindelijk invloed op de sector.” Hij vergelijkt het als een Boeing zonder kerosine. “Deze zal nog wel even doorvliegen, net als de prestaties van het bedrijf. Maar je bent dan eigenlijk al te laat.”
Dat wordt beaamd door Kuin van Jumbo Supermarkten. Hij is constant bezig met het vernieuwen van de formule met focus op digitalisering en ontwikkelingen in de winkel. Ieder kwartaal worden kleinschalige projecten in winkels gelanceerd om innovaties te testen in de praktijk. “We halen complexe zaken van de toekomst naar nu om te ervaren wat dit voor ons kan betekenen op de lange termijn.” Zoals een winkelwagen met verschillende camera’s die naar binnen zijn gericht. Daardoor worden producten in de kar automatisch gescand. Door voor de uitgang contactloos te betalen wordt de consumer experience verbeterd, zo luidt de gedachte.
Technology push of market pull
Innovatie kan vanuit twee manieren worden benaderd. Enerzijds kun je met nieuwe oplossingen de markt interesseren voor jouw diensten of product (technology push), anderzijds kun je proberen producten en diensten te leveren die voldoen aan de veranderende klantvraag (market pull). Nagenoeg iedereen stelt dat beide strategieën waarde kunnen hebben, maar dat het vooral belangrijk is om te weten dat de klant er uiteindelijk bij gebaat is. Zo wordt bij Vanderlande altijd gezocht naar de ‘sweet spot’.
De sweet spot is het punt waaraan alle innovaties moeten voldoen voordat deze als prototype wordt getest. Iedere innovatie wordt door vier lenzen onderworpen: viability, desirability, feasibility, sustainability. Thunnissen: “Dit helpt ons om focus aan te brengen in het innovatieproces en boven dien zorgt het ervoor dat we innovaties creëren die betekenisvol zijn.” De innovatie manager vertelt dat duurzaamheid pas sinds kort is toegevoegd aan het spectrum van lenzen. “Waarom? Je kunt geen innovatie meer naar de markt brengen door niet meer na te denken over duurzaamheid. Dit is ontzettend belangrijk, ook voor facility management.”
Operational excellence remt innovatie
Tijdens de afrondende conclusie wordt overeenstemming bereikt door de aanwezigen. Innovatie in facility management wordt geremd door het grote aanbod tenders. “Operational excellence is steeds belangrijker geworden omdat door aanbestedingen de marges kleiner worden. Daarom is het belangrijk dat FM elkaar opzoekt en op verschillende manieren samen manieren vindt dat je gaat innoveren. Dat is lastig, vaak is het innovatiebudget relatief klein en dat zorgt voor grotere druk op de concepten die worden ontwikkeld.”
Er wordt gesteld dat het belangrijk is om een open vizier te houden. Fourkiotis: “Zorgt dat je open innovatie zoekt met andere partijen in de keten en realiseer dat niet alles zal leiden tot een disruptie. Zijn wij, als schoonmaakorganisatie, straks de brenger van geluk en gezondheid? Zo ja, wat betekent dat dan voor nu en voor morgen? Het gaat prachtig in modellen en structuren, maar je moet het wel met zijn allen doen, ook met de medewerkers op de werkvloer.”