In 2008 is de schoonmaak in het Sint Franciscus Gasthuis opnieuw aanbesteed. Niet alleen de prijs, maar zeker ook kwaliteit en de houding van de medewerkers waren daarbij aandachtspunten, vertelt Van Zetten. “Aandacht voor patiënten is daar absoluut een onderdeel in geweest. Wij vinden het van groot belang dat de schoonmaakmedewerkers vriendelijk zijn voor de patiënt en bijvoorbeeld desgewenst uitleggen hoe ze schoonmaken.
Veel aandacht voor opleiding
Ons huidige schoonmaakbedrijf besteedt veel aandacht aan het opleiden van haar medewerkers en organiseert voor hen onder meer gastvrijheidtrainingen. Verder verwachten we dat het schoonmaakbedrijf expertise in huis heeft voor het schoonmaken van bijvoorbeeld de OK en de apotheek, waar strenge eisen gelden.” Over de samenwerking met Gom is Van Zetten erg tevreden. “Ze luisteren goed naar ons, en als we ergens ontevreden over zijn, wordt daar goed op ingespeeld. In onderling overleg is bijvoorbeeld een plan opgesteld om de beleving van schoonmaak te verhogen voor zowel de patiënten als de medewerkers. Gom heeft op eigen initiatief voor onze eigen medewerkers een informatiebulletin opgesteld en ze plaatsen clean desk kaartjes op bureaus om aan te geven dat deze goed opgeruimd moeten zijn om ze schoon te kunnen maken. Maar wat niet onderschat moet worden, is de energie die je er als uitbestedende organisatie aan moet blijven besteden vanuit de regiefunctie.”