De hogedruktrailer, wellicht de beste vriend van menig gevelreiniger. Velen zweren erbij, maar sommigen verafschuwen het. Hoge druk veroorzaakt immers soms meer schade dan men lief is. Feit blijft dat hogedrukreiniging en hogedruktrailers niet meer weg te denken zijn. Snel en efficiënt reinigen met een minimum aan chemie, dat staat buiten kijf. Clean Totaal neemt de laatste stand der techniek door met algemeen directeur bij Meclean Coen Verhelst, accountmanager bij Waterkracht John Valk en Key accountmanager DiBO Nederland BV Bart de Bonth.
De ontwikkelingen hebben de laatste jaren niet stil gestaan, zo heeft digitalisering ook hier zijn intrede gedaan. “Met als resultaat een sneller en beter reinigingsresultaat”, aldus John Valk van Waterkracht. “Machines worden tegenwoordig uitgerust met een industriële besturingsunit waardoor veel minder elektronische componenten nodig zijn. Dit alles heeft geresulteerd in een zeer grote bedrijfszekerheid en een accurate- temperatuur en drukcontrole. Waar vroeger de instellingen altijd ‘bij benadering’ waren is tegenwoordig de aangegeven druk/temperatuur ook daadwerkelijk de geleverde druk/temperatuur.” Hierdoor worden schades aan de gevel voorkomen en zorgt dit voor meer bedieningsgemak voor de gebruiker.
Hogedruktrailers worden steeds lichter, daardoor ontstaat ruimte voor een grotere watertank
Waar de hogedruktrailers wel zichtbaar van elkaar verschillen zijn onder andere de bediening. Zo vinden we in de hogedruktrailers van Meclean geen fancy displays, maar grote knoppen en duidelijke manometers. Algemeen directeur van Meclean Coen Verhelst: “Wij kiezen heel bewust voor mechanische techniek. Dit is namelijk minder storingsgevoelig en het komt de gebruiksvriendelijkheid ten goede. Zo hoeven de beschermende handschoenen niet uit wanneer de machine anders ingesteld moet worden. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat we met deze visie een bepaalde doelgroep aanspreken. Voor deze doelgroep is functionaliteit het belangrijkste, kortgezegd: ‘het ding moet starten en het moet werken’. Dat is de essentie van de hogedruktrailer en daar focussen wij ons op.”
Verhelst realiseert zich dat er daarmee een potentiële klantengroep buiten beschouwing blijft. Een klantengroep waar DiBO zich wellicht meer op richt: “Bij onze nieuwe trailers is alle data uit te lezen. Onder andere middels een digitaal afleesscherm waarop de druk, de temperatuur, alsmede het aantal draaiuren en eventuele waarschuwingen worden getoond”, aldus Bart de Bonth van DiBO Nederland. “Wij geven heel bewust veel data terug aan de gebruiker. Daarmee creëren we inzicht, dat vaak als prettig wordt ervaren.” De bediening gaat overigens niet via het scherm: “Nee, daarvoor heeft de gebruiker een joystick. Zo kan deze ten allen tijde de beschermende handschoenen blijven dragen.” Overigens dient vermeld te worden dat ook bij de Waterkracht hogedruktrailers de beschermende handschoenen niet uit hoeven om de machine te bedienen.
Duurzaamheid vooral marketing?
Op het gebied van duurzaamheid zijn bij alle trailerbouwers grote stappen gezet. Zo zorgt het aerodynamische design voor comfortabeler vervoer en een lager verbruik van het trekkende voertuig. Door andere materialen te gebruiken neemt het gewicht van de hogedruktrailers af. Het bespaarde gewicht wordt overigens veelal direct opgevuld door een grotere watertank te plaatsen, zodoende kunnen er meer objecten gereinigd worden zonder tussentijds een stop te maken voor water.
Alle nieuwe machines zijn voorzien van een warmtewisselaar die de restwarmte van de motor gebruikt om het reinigingswater voor te verwarmen. Over de effectiviteit van deze systemen wordt nog wel eens getwijfeld. Boze tongen beweren dat de warmtewisselaar alleen zijn intrede heeft gedaan vanwege de fiscale voordelen die dit de voorgaande jaren bood.
Door nieuwe motoren en dieselbranders die geschikt zijn voor biodiesel en de brandstof GTL worden de hogedrukreinigers minder schadelijk voor het milieu. Deze brandstoffen verbranden namelijk schoner. Dat wil zeggen dat er minder schadelijke stoffen worden uitgestoten dan bij reguliere diesel. De branders van Waterkracht voldoen tevens aan de strenge Duitse Bimsch-norm en behoren hiermee tot de schoonste in haar soort. Meclean-directeur Verhelst en Waterkracht accountmanager Valk voorspellen dat dit de toekomst is: “Het kan toch niet zo zijn dat er straks in de binnenstad van Utrecht, middenin de milieuzone, een gevelreiniger werkt met een sterk vervuilende trailer van twintig jaar oud, terwijl hij aan de wetgeving voldoet door een gloednieuwe bus te rijden. De nieuwe dieselbranders zijn geschikt voor nieuwere brandstoffen, zodat ook bij nieuwe wetgeving de trailers de stad in mogen.”
Key Accountmanager DiBO Bart de Bonth merkt op dat de hogedruktrailers van DiBO allen zijn uitgerust met de DiBO Greenboiler, een eigen ontwikkelde energiezuinige branderketel. “De GreenBoiler levert een brandstofbesparing op van 18% en zorgt bovendien voor een lagere CO2-uitstoot en lage onderhoudskosten. Hiermee boeken we reeds sinds 2008 een mooi resultaat in het kader van energieverbruik en emissie.”
Geluidsreductie
Dat brengt ons bij een volgende trend in het land der reinigingsmachines: geluidsreductie. Want met minder geluid, kunnen gevelreinigers prettiger aan de slag voor acht uur ’s ochtends midden in een woonwijk. Bij DiBO zijn het dubbelgegoten kappen die zorgen voor de geluidsreductie. Meclean biedt optioneel een silencer in combinatie met extra geluidsisolatie op de motoren. Waterkracht ontwikkelt de trailer met geluidsisolatie op bepaalde plekken in combinatie met geluidsreducerende kappen.
Track and Trace
De ontwikkelingen op het gebied van digitalisering hebben de afgelopen jaren allerminst stilgestaan. Waterkacht biedt de mogelijkheid tot Track and Trace op de hogedruktrailers, daarnaast is het mogelijk de machine op afstand vrij te geven. Voor verzekeraars en verhuurbedrijven wordt dit als een duidelijke meerwaarde gezien. Vanuit het hoofdkantoor in Terneuzen, bij Meclean, wordt track and trace al meer dan tien jaar aangeboden. Verhelst: “In al die jaren zien wij een lichte toename in de verkoop van deze systemen, maar dat komt omdat sommige verzekeraars ernaar vragen. In alle eerlijkheid zie ik track and trace systemen niet als een heel belangrijke nieuwe ontwikkeling. Het wordt pas interessant wanneer wij als fabrikant ook inzicht krijgen zodat de machines op de juiste momenten de juiste servicebeurten krijgen. Door op afstand te monitoren kunnen eventuele problemen snel worden herkend en worden verholpen. Vanwege het kostenplaatje kiezen onze klanten overigens zelden voor deze optie.”
Bij DiBO is track and trace booming. De Bonth vertelt: “Door track and trace als optie bij te bestellen kan de trailer gevolgd worden en data op afstand worden uitgelezen. Zo is er inzicht in het aantal inzeturen en het verbruik, maar kunnen we ook bijsturen op gebruikersmisvattingen.” Volgens de Key Accountmanager zit de vraag vooral bij grote bedrijven, “want zij kijken veel verder dan de controlefunctie waarvoor track and trace ooit bedoeld is. Zo wordt de functionaliteit ingezet om routes te bepalen op basis van de waterbeschikbaarheid. Er zijn gevelreinigers die door deze techniek hun hele route hebben omgegooid en daardoor veel efficiënter werken.”
Machine aan en gaan?!
Een gloednieuwe hogedruktrailer staat nog niet gelijk aan een goed reinigingsresultaat. Het is de gebruiker in combinatie met de hogedruktrailer, de juiste nozzle, de juiste techniek en de juiste instellingen dat zorgt voor het beste reinigingsresultaat op iedere ondergrond bij iedere soort vervuiling. Waterkracht heeft daarom zelfs een eigen academy waar gebruikers worden opgeleid en getraind in het werken met hogedruk. “Veiligheid staat hierin centraal. Waar moet je op letten bij de inzet van hogedruktechniek zonder dat je zelf, en de omgeving (!), onnodig risico loopt.” Ook is er volgens Valk veel aandacht voor de meest effectieve manier van reiniging. Welke nozzles gebruik je en welk keuzes maak je voor welke soort vervuiling op welke ondergrond? De ARBO-wetgeving vereist overigens ook dat er voldoende aandacht wordt besteedt aan opleiding, aldus Valk. Aanvullend doen wij bij elke oplevering nog een uitgebreide training en uitleg van de machine, je wilt als specialist dat je gebruikers op de beste en veiligste manier werken.
Meclean heeft geen eigen ‘academy’, maar gaat bijna net zover. Verhelst: “Bij iedere oplevering geven wij een uitgebreide training. Want doe je dit niet, dan komt dit als een boemerang bij je terug. Wij zijn voor de gebruikers een kennispartner en delen onze kennis via de drie pijlers; veiligheid, bediening van de machine en tot slot wanneer welke techniek en welke druk. Zo zijn we voor veel gebruikers geen machinebouwers, maar reinigingspartners.”
Bij DiBO zijn er twee momenten waarin de hogedruktrailer grondig onder de loep wordt genomen. Bart de Bonth: “Natuurlijk bij de aflevering, wanneer het wauw-gevoel overheerst. Juist dan geven we uitleg over de gevaren en gaan we in op het gebruik van de machine. Onze ervaring is dat ‘eenpitters’ het goed oppakken en dat het bij grotere organisaties toch wat meer moeite kost. Daarom kijken we na zes à zeven weken mee op locatie om te kijken hoe de machine in de praktijk wordt gebruikt. Gedurende vier uur geven wij ons advies, want hoe beter je de machine inzet, hoe meer deze oplevert. Daar geloof ik in.”
Hogedruktrailers gerobotiseerd?
Hogedrukreiniging is vakwerk dat dagelijks door vakspecialisten door het hele land wordt uitgevoerd. ’s Ochtends vroeg op pad met de grote vriend achter de auto. De vriend die steeds stiller, schoner en efficiënter wordt. De combinatie tussen mens en machine maken de hogedruktrailer een gewild reinigingsapparaat. Een combinatie die nog lang zal bestaan. Want waar de mogelijkheden tot automatisering en robotisering op vele vlakken binnen onze branche worden verkend, is vooralsnog vakkennis vereist voor het beste reinigingsresultaat.