Robotisering blijft een hot topic in de schoonmaak. Op steeds meer plekken met voldoende oppervlak zien we robots van verschillende fabrikanten deel uitmaken van het schoonmaakteam. Maar hoe bepaal je welke schrobzuigrobot het meest geschikt is? Door ze te testen natuurlijk. Clean Totaal krijgt virtueel een kijkje op de Brainport Industries Campus in Eindhoven waar verschillende robots een vuurproef van Sodexo en Hago doorstaan.
Brainport Industries Campus (BIC) is een strook van twee kilometer waar innovatieve bedrijven huis houden. Als technologische innovatie ergens een plek kan krijgen, dan is het hier wel. Ook van de schoonmaak worden noviteiten verwacht. Hago Nederland en Sodexo introduceerden daarom de inzet van schrobzuigrobots. Key Accountmanager bij Sodexo Floor van den Heuvel: “Het complex telt veel algemene ruimtes met gangen die vijf meter breed zijn. Daar moet iedereen doorheen om naar zijn eigen werkplek te komen. In totaal betreft het zo’n drieduizend vierkante meter aan algemene ruimten. Door uitbreiding van schrobwerkzaamheden, van bijvoorbeeld loopbruggen, werd het steeds interessanter om na te denken over robotica. Dus zijn we een proef gestart met als doel om te bepalen wat het effect is van de robot in het team en wat de meerwaarde ervan is.”
Vier merken, vier robots
Om te bepalen welke robot optimaal ingezet kan worden bij het Brainport Industries Campus is een praktijktest gestart met vier robots; van Hako, Tennant, Adlatus en Nilfisk. “We kijken naar de mogelijkheden om een vijfde autonome variant in de test op te nemen. Op dit moment is alleen de Adlatus machine uitgerust met mappingsoftware. De andere merken zullen deze toepassing pas later dit jaar kunnen aanbieden. Om nu toch al meer ervaring op te doen kijken we of de vijfde machine ook kan worden toegevoegd om de mappingsoftware verder te testen en ervaren.”
Alle machines die worden ingezet, zijn ‘copycat machines’. Deze rijden dus een route en kunnen deze autonoom herhalen. Uit de eerste tests met de Hako, Adlatus en Tennant, die reeds getest zijn of nu hun rondjes rijden, blijkt dat de tijdwinst zes uur per week bedraagt. “En dan zijn we nog maar net begonnen. Als het nu al zes uur is, dan denk ik dat we er uiteindelijk nog meer uit kunnen halen”, stelt Dahmen enthousiast.
Innovatiecentrum
Hago Nederland is uitgedaagd door Brainport Industries Campus om mee te denken over innovatie. BIC is immers een innovatiecentrum en robotisering is een van de weinige innovaties die voor buitenstaanders zichtbaar impact heeft op het innovatieve karakter van de sector. Dahmen: “Samen met Alpheios hebben we onderzocht of het überhaupt mogelijk is om een schrobzuigrobot in te zetten op deze locatie en of het financieel interessant is. Middels een rondleiding, inventarisatie van de ruimtes en de bezetting is een plan gemaakt. Alpheios heeft de kennis en kunde in huis om te bepalen hoeveel vierkante meter en inzet nodig is om een robot rendabel te maken. Marketing mag daarbij niet vergeten worden. Want deze zichtbare innovatie past heel erg goed bij waar BIC en de huurders voor staan.”
Dahmen vervolgt: “Voor ons is vooral efficiency belangrijk. Wat zijn de reinigingsprestaties en hoe autonoom is de robot daadwerkelijk? Wij zien de robot als hulp naast onze eigen schoonmakers en geen vervanger van ons personeel. Tevens kan de inzet van een robot meehelpen om een gedeelte van het personeelsprobleem uit de schoonmaak op te lossen, of het vak in ieder geval interessanter te maken. Al denk ik eerlijk dat dit in de grote algemeenheid niet kan. Alleen op de hele grote objecten kun je nu misschien kijken naar een medewerker die constant met een robot werkt. Schrobzuigrobots zijn financieel nauwelijks in te zetten vanwege het benodigd aantal vierkante meters, al is de gedacht natuurlijk zeer interessant.” Oftewel: de kosten van de schrobzuigrobot wegen in vele gevallen nog niet op tegen het te reinigen oppervlak.
Medewerkers enthousiast over schrobzuigrobot
Twee medewerkers, die vast op de schrobzuigmachine reden, zijn medeverantwoordelijk gemaakt voor de pilot en de ingebruikname van de robots. Dahmen: “Zij kijken mee met de implementatie en leren hoe de routes geprogrammeerd kunnen worden. Zij vinden het fantastisch om hiermee aan de slag te gaan, al hebben ze er best veel werk aan. Je moet niet vergeten dat het werk op de opzit schrobzuigmachine niet het leukste werk is. Normaliter werd er per werkdag maar liefst twee à drie uur geschrobt naast de andere werkzaamheden. Het is belangrijk om afwisseling te hebben en dat krijgt wel een boost met de inzet van een robot. Overigens gaat de schrobzuigrobot niet al het schrobwerk vervangen. Niet alle ruimtes zijn geschikt om de uiteindelijke ‘winnaar’ in te zetten. Deze moeten manueel geschrobt worden.” Dahmen benadrukt dat de pilot geen competitie is om te bepalen of een robot beter is dan de andere. De pilot moet inzicht geven in de inzet van robotica en als uitkomst hebben welke robot het beste past op deze locatie. Al levert de test natuurlijk wel data die vertaald kan worden naar andere projecten.
Teamspeler
Voor wat betreft vloerreiniging is de techniek op dit moment nog niet volledig zaligmakend. Robots nemen, vanwege veiligheid, een bocht om objecten heen en reinigen niet volledig van plint tot plint. Oftewel: De schoonmaakmedewerkers heeft er altijd nog handmatig werk aan. Dahmen: “Maar bij de juiste inzet kun je er als schoonmaakteam baat bij hebben. De medewerkers krijgen namelijk meer tijd voor additionele werkzaamheden om de schoonmaakkwaliteit binnen het object nog hoger te krijgen. Daarom is het zo belangrijk om de robot niet als vervanger maar als aanvulling in het team te zien.”
Geslaagd?
Tijdens de pilot is de vraagstelling beknopt gehouden. “Samen met Sodexo, BIC en Alpheios willen we kennis opdoen over de machines en hun mogelijkheden en de winst op gebied van efficiency bepalen. Het is geslaagd als de business case met deze innovatie sluitend is en meer waarde heeft voor ons allen. Daarbij moeten we in ogenschouw nemen dat de aanschaf van een schrobzuigrobot een behoorlijke kostenpost is. Daar moeten we in de praktijk duidelijk voordeel van hebben en het financieel kunnen terugverdienen.”
Dahmen vervolgt: “Uit de eerste tests blijkt dat met de inzet van de robots een paar uur per week terugverdiend kan worden. Dat lijkt niet veel, maar als je rekening houdt met een afschrijving over vijf à tien jaar, kan het al gauw interessant worden. Dit contract heeft een looptijd van dertien jaar. Dat biedt de mogelijkheid om de investering over een langere periode terug te verdienen. Al moeten we eerlijk naar elkaar zijn. Wat is het belang van deze robot voor Hago, voor Sodexo en voor BIC? Voor alle partijen vertegenwoordigt de robot een bepaalde waarde.”
En de winnaar is..?
Welke schrobzuigrobot als beste uit de pilot komt, dat kunt u uiteindelijk lezen op de website van Clean Totaal. De test is nog volop bezig. “De eerste resultaten stemmen tevreden, dus de vooruitzichten zijn goed”, besluit Dahmen. Of we deze robots veelvuldig gaan zien in de nabije toekomst? Dat lijkt vooralsnog een brug te ver. Zelfs voor de rayonmanager van Hago Nederland is dit de enige locatie waar een robot ingezet kan worden.