Wat heeft het gedrag van dieren in het wild gemeen met kuddedieren (lees: de leden) van Schoonmakend Nederland? De brancheorganisatie beloofde daar antwoord op te geven tijdens het op 31 augustus gehouden Summerevent genaamd ‘Hoe houden we de kudde bij elkaar om haar leden te leren over kuddes, kuddegedrag en lessen uit de natuur’.
Gezellig, boeiend en inspirerend was het event zeker. Maar was het echt leerzaam?
Summerevent Schoonmakend Nederland
Het event werd door circa 160 leden, voornamelijk uit HR-hoek, bezocht in het complex van het event center van safaripark Beekse Bergen. Zij werden buiten welkom geheten door een drietal imitatiegiraffen en diverse hostessen. Bij aanvang van de bijeenkomst werden de leden verleid om massaal ‘oh, oh, oh’ van het bekende ‘Sweet Caroline’ mee te zingen, wat u misschien kent als het lijflied van de BBB-partij van Caroline van der Plas. De tekst was echter omgedoopt tot: “Wie maakt er schoon?”.
Daarna kondigde dagvoorzitter Ilse Vanhijfte de kersverse Schoonmakend Nederland-voorzitter Tamara van Ark aan, die het woord nam.
Menselijke waarde staat centraal
De in juni jongstleden aangetreden voorzitter gaf aan dat ze in een warm bad terecht is gekomen bij Schoonmakend Nederland: “Het is een branche waarbij het echt om mensen gaat, met als focus de waarde van de medewerkers. Zo kende ik de branche ook vanuit mijn eerdere rol in de politiek.”
Tamara van de Ark blikte terug op een werkbezoek aan Schiphol, waar zij een kijkje achter de schermen mocht nemen. Ze ontmoette daar een schoonmaakster die de meestbezochte toiletten op de luchthaven schoonhoudt: de toiletgroep gelijk achter de douane. “Die mevrouw liet mij stralend het resultaat van het werk binnen ‘haar domein’ bewonderen. Ze was er zo trots op als ‘Queen of Castle’, prachtig.”
Kansen voor de schoonmaakbranche
Voorst werden er door de voorzitter wat stokpaardjes bereden zoals, de duurzaamheid, vergrijzing, klimaat, maatschappelijk verantwoord ondernemen en vitaliteit. Daarna onderstreepte zij de kracht van het dingen samen doen alsmede het kennis delen als lid van de branchevereniging. Van Ark riep op de krachten te bundelen om het imago van de branche verder te verbeteren: “Het gaat er niet wat je doet, maar hoe je het doet!”
Via een nogal gekunsteld interviewtje tussen Tamara van Ark en Hans Bassing (van Worksafari) passeerden nog wat thema’s de revue, waarbij zij de mogelijkheid echter onvoldoende aangreep om de kansen voor de branche te belichten.
Anders kijken naar dieren en naar ons zelf
Onder dit motto nam Martine van Zijll-Langhout het woord. Zij is Wildlife-deskundige, en momenteel dierenarts van Artis en Stichting Aap alsmede schrijfster van het boek ‘Overleven in het wild’. Een boek dat alle deelnemers na afloop van het event gratis mee naar huis kregen.
In haar boeiende presentatie nam ze de toehoorders mee naar haar avontuurlijke ervaringen in het wild. Hierbij sloeg Van Zijll-Langhout met regelmaat een bruggetje van het gedrag van kudde dieren naar leden van een brancheorganisatie en/of hoe belangrijk het is om een brancheorganisatie te hebben. Martine legde vooral de nadruk op het je kwetsbaar durven opstellen, zelfvertrouwen uit te stralen en het versterken van weerbaarheid. Met de openingswoorden: “De schoonmaak wordt positiever gewaardeerd dan de branche zelf denkt” trok Martine gelijk de aandacht van de aanwezigen. Helemaal toen ze haar gehoor voorhield dat de mens van de aap afstamt en zij de leden in de zaal als kudde betitelde.
Vrouwtjes dieren gaan voor mannetjes die vitaliteit uitstralen
Na de presentatie van Martine volgde er via een roulatie systeem een drietal workshops. Hierin werden de aanwezigen door inspirerende workshopleiders uitgedaagd in alle openheid met elkaar te discussiëren over de thema’s netwerken, (ver)binden en boeien.
Opvallend was dat een ieder inderdaad frank en vrij sprak over de problematiek waar zij in het kader van personeelsbehoud – zeker in de huidige arbeidsmarkt situatie – tegenaan lopen. Kritische succesfactoren werden gedeeld en de spiegel werd de leden soms door de discussieleiders voor gehouden. ‘Vraag wat medewerkers leuk vinden en bedenk dit niet vanuit jullie ivoren toren!’ en met het thema ‘Besef dat wat jij doet het een voorbeeld is voor anderen’ werd de link naar het kuddegedrag gelegd.
Of wat te denken van stellingen als ‘de tijd van moderne slavernij is voorbij’ of ‘vrouwtjes gaan naar mannetjesdieren die vitaliteit uitstralen. Welke vitaliteit straalt jullie bedrijf uit?’ leverde naast de nodige hilariteit leuke gesprekken op, waarbij het opviel dat vitaliteit er vaak wel is, maar het lastig blijkt het om medewerkers hier bewust van te maken: “Het is heden ten dage moeilijk om je met de persoonlijke levenssfeer van de medewerkers te (mogen) bemoeien.”
Als rode draad door de gesprekken liep dat je niet van bovenaf moet vertellen wat jij vindt dat je goed doet voor de medewerkers, maar vooral aan de medewerkers moet vragen wat zij belangrijk vinden.
Bloemlezing qua reacties van de Schoonmakend Nederland-leden: interessant en de moeite waard
Carla Jansen van Facilicom noemde in één van de workshops een voorbeeld van het unieke belonen vanuit de werkgever. Ze kreeg van haar werkgever drie maanden onbetaald verlof om in Italië haar eventuele emigratieplannen te mogen onderzoeken. Over de bijeenkomst liet zij optekenen: “De toegevoegde waarde van deze dag is voor mij dat het mij weer eens naar mijn eigen processen laat kijken, zonder dat ik vandaag direct iets nieuw geleerd heb.”
Ronald Dros van Dros Facilities vond het prettig om van collega’s te horen wat er momenteel leeft: “Bovendien is het ontmoeten van vakgenoten altijd interessant en vind ik dat als je lid bent van een brancheorganisatie je op deze dagen dan ook je gezicht moet laten zien.”
Belma Lubic, Vebego Services, betitelde het event als inspirerend: “Het is interessant om ervaringen met elkaar te delen. Ik heb weliswaar geen nieuwe dingen gehoord, maar wel een bevestiging van mijn eigen ervaringen.”
Een ander geluid liet Barbara Petri, CSU Groep, optekenen: ”Een interessante dag waar ik diverse dingen gehoord heb die direct toepasbaar zijn. Andere onderwerpen waren herkenbaar. Duidelijke sprekers zonder bla, bla verhalen. Prima!”
Myra Rijnberg, Gom Schoonhouden, was vooral naar Beekse Bergen gekomen om het verhaal van Martine aan te horen: ”Het Summerevent triggerde mij met name om te horen over het kuddegedrag bij mensen. Het betoog hierover was erg interessant en herkenbaar.”
Tenslotte stelt Judith Smulders, Toekomst Schoonmaakbedrijven, geen dingen tijdens het event geleerd te hebben die ze gelijk in praktijk kan brengen: “Maar het was zeker de moeite waard om deel te nemen, vooral om te merken dat veel bedrijven momenteel dezelfde problematiek te managen hebben. Leuk om dit met elkaar te kunnen delen.”
Tekst: Henk Cornelisse
Beeld: Schoonmakend Nederland