In een recent verschenen persbericht stelt Hago Next het bewijs te leveren dat een vernieuwende aanpak loont. Dat je als schoonmaakbedrijf kunt groeien in tijden van een krimpende markt. Door middel van open communicatie en het aanleveren van real-time managementinformatie hoeft de schoonmaak niet langer meer een hoofdpijndossier te zijn voor opdrachtgevers. Deze opdrachtgevers kijken verder dan alleen de prijs en mogen de hoogst mogelijke schoonmaakkwaliteit verwachten die passend is binnen hun MVO beleid. Mede of vooral door de switch naar dagschoonmaak en het creëren van een meer aanvaardbare werkdruk. Kortom: een formule die zijn weerga niet kent, zo lijkt het. En waarbij de bomen weer tot in de hemel kunnen groeien?
Door Henk Cornelisse, lid redactieteam Clean Totaal
Stukje voorgeschiedenis
Het concept Hago Next is als reactie op de langdurige stakingen in de schoonmaaksector wat versneld in de markt gezet. Al eerder schreven wij dat het concept bij de introductie niet volledig uitgediept was, maar de actualiteit maakte een versnelde intrede mogelijk en wenselijk. Marketing technisch gezien een hoogstandje, waarbij ook applaus vanuit de vakbeweging geoogst werd.
Tegelijkertijd was het een signaal naar grote zustermaatschappij Hago en alle overige schoonmaakbedrijven die volgens de traditionele manier hun werkzaamheden uitvoeren: “Wij doen wat jullie feitelijk al jaren beloven! De opdrachtgevers gegarandeerd te leveren waarvoor er betaald wordt.” Het blijft een bijzonder fenomeen dat klanten met betrekking tot de schoonmaak het onderscheidend vinden om te krijgen wat beloofd is en waarvoor zij het schoonmaakbedrijf – al jarenlang- betalen.
Wat cijfers
Hago Next is in januari 2011 gestart met twee opdrachtgevers, te weten Hay Group en Coca Cola. Een maand later schaarde ook MVO Nederland zich achter Hago Next. Deze klanten vertegenwoordigden niet een enorme omzetvolume, maar ze zetten Hago Next aan de basis wel op de kaart.
Inmiddels zijn we ruim 2,5 jaar verder en is de klantenkring uitgebreid naar in totaal 22 waaronder enkele aansprekende namen, dat moet gezegd worden. In 2011 en 2012 zijn er in totaal 11 opdrachten opgestart en in 2013 de volgende 11.
Ruim twee jaar na de opstart wordt er door Hago Next een omzet gerealiseerd van zo’n 6,5 miljoen euro. De omzetvolumes per opdrachtgever variëren, maar doorgerekend is er bij de opdrachtgevers sprake van een gemiddelde omzetvolume van Euro 250.000,- per opdrachtgever. Echter dit gemiddelde wordt met name opgekrikt door één forse uitschieter naar boven.
De omzetgroei wordt mede veroorzaakt door het feit dat er sprake is van een goed klantenbehoud. Er valt geen omzet weg. Het lijkt voor klanten ook moeilijker om afscheid te nemen van dit model. Immers, als je kiest voor een schoonmaakbedrijf dat naadloos past binnen je MVO beleid, dan is het moeilijk uit te leggen waarom je van een dergelijk schoonmaakbedrijf weer afscheid wenst te nemen. Trouwens, als je als nieuwe (innovatieve) speler op de markt, zeker in de beginjaren, geen groeicijfers kunt laten zien kun je maar beter gelijk de deur sluiten…
Overstap
In de relatief korte periode dat Hago Next bestaat is er één opdrachtgever overgestapt van Hago Next naar Hago. Reden hiervoor was dat dagschoonmaak bij deze opdrachtgever niet genoeg draagvlak had bij de eindgebruikers. Hier staat tegenover dat een veelvoud aan opdrachtgevers voor de omgekeerde weg kozen, een overstap van Hago naar Hago Next.
Conclusie
Hoezeer we iedere ontwikkeling voor meer respect en betere arbeidsvoorwaarden voor schoonmakers toejuichen, hoezeer we iedere verbetering voor optimalisatie van het imago van de schoonmaakbranche ook omarmen, hoezeer we ieder initiatief, waaronder beslist ook Hago Next, dat bijdraagt aan verbeteringen in de branche ook ondersteunen…
…willen we dit model nog niet meteen zien als het bewijs dat een vernieuwende aanpak loont. Daarvoor is naar onze mening de historie van Hago Next nog te kort en valt de groei van dit nieuwe bedrijf, hoe fraai dan ook, niet als extreem te kwalificeren.
Wij kunnen ons best voorstellen dat het management van Hago Next trots is op de ontwikkelingen. Maar het gezegde luidt: ”Kampioen worden is leuk, kampioen blijven is moeilijker”, of uit eigen keuken “Met het winnen van een touretappe, heb je de Tour de France nog niet gewonnen”. We wensen Hago Next daarbij veel succes, dat zeker.
Lees ook: Hago Next en Hago: The good guy and the bad guy?