Ongeveer anderhalf jaar geleden signaleerde Gom een toekomstige verandering in de schoonmaakbranche. Directeur van Gom Hospitality Wim Gruyters merkte op dat de vraag naar hospitality een steeds groter aandeel kreeg bij aanbestedingen. Gom, met Gruyters aan het roer van de betreffende businessunit, lanceerde het serviceconcept Magnifique, “een 5-sterrenervaring in gastvrijheid.”
Enthousiast steekt Gruyters van wal: “Wij komen hiermee tegemoet aan een toenemende behoefte van een hoogwaardige gastbeleving. Steeds meer bedrijven en organisaties willen dat zowel de gasten als de eigen medewerkers zich welkom en thuis voelen. Een vriendelijke ontvangst, een aantrekkelijke omgeving en extra servicediensten dragen daaraan bij.”
Een Magnifique-medewerker is veel meer dan alleen een schoonmaker en mag dan ook wat meer kosten. “Maar alleen op de uren die van toepassing zijn”, aldus Gruyters. “De medewerker is een gastheer/-vrouw die naast vaste taken, ook functioneert als vliegende keep. Hij/zij is van vele markten thuis en springt bij waar nodig. Dit is interessant voor de medewerker; de werkdag wordt gevarieerder en bovendien is hij/zij flexibel in te zetten. Een grote meerwaarde voor onze opdrachtgevers.”
Magnifique-waardig
Middels twee gesprekken – met de rayonmanager en de HR-manager – wordt bekeken of de schoonmaakmedewerkers al voldoende gastvrij zijn om Magnifique-medewerker te zijn. Sensitiviteit geldt hierbij als sleutelwoord. “Het is logisch dat een medewerker in de dagschoonmaak communicatief vaardig dient te zijn. Maar als je hospitality centraal wilt stellen, dan moet je het een en ander kunnen aanvoelen, zo dient de medewerker bijvoorbeeld aan te voelen wanneer hij wel of niet stoort.”
Iedere schoonmaker bij Gom maakt kans om de stap te zetten naar Magnifique-medewerker. “Meestal zijn het de medewerkers die reeds in de dagschoonmaak actief zijn die de stap kunnen maken. Zij zijn het gewend om representatief te werken en hebben gastvrijheid al hoog in het vaandel staan. Soms is er extra coaching en training nodig, uiteraard bieden we dit ook zodat deze promotie voor velen mogelijk wordt gemaakt. “
“Wij komen hiermee tegemoet aan een toenemende behoefte van een hoogwaardige gastbeleving”
Als een opdrachtgever voor het nieuwe serviceconcept kiest, betekent het niet dat alle schoonmakers worden omgeschoold. De Magnifique-medewerker is namelijk actief naast de reguliere schoonmaak. “Het is zelfs zo dat de Magnifique-medewerker op specifieke locaties kan worden ingezet, denk aan openbare ruimten, meeting rooms en/of directieverdieping. De rest van het object wordt middels reguliere schoonmaak schoongehouden. Zo kan echt maatwerk geleverd worden. “
Uitstraling
Gom lijkt geen half werk te leveren, zoveel is wel duidelijk. En ook aan de uitstraling is gedacht. Magnifique werkt onder een eigen logo. De medewerkers zijn voorzien van een zakelijke outfit mét gilet – ontworpen door Mart Visser – en voor de informelere bedrijven is er een casual outfit ontworpen waarbij de medewerker een chino en een polo draagt en sneakers krijgt.
Ook aan de werkwagens is de nodige aandacht besteed. “De werkwagens zijn volledig afgesloten en worden gewrapped. Dat betekent in de praktijk de werkwagens van opdrachtgever Bugaboo gewrapped zijn met het logo van Bugaboo. Zo is de schoonmaker een stukje promotie voor het bedrijf als er gasten zijn.” Aldus Gruyters.
De juiste tijd
“Nu is de juiste tijd om Magnifique te introduceren. We zien onder andere dat high end bedrijven zich steeds meer onderscheiden om jonge talenten aan hen te binden. Deze opdrachtgevers willen dat hun medewerkers ontzorgt worden en dat gaat verder dan alleen schoonmaak. Denk aan convenience diensten en een stomerijservice. Hostmanship alleen is tegenwoordig niet onderscheidend genoeg.
Daarnaast is het economisch gezien ook het juiste moment. Door de crisis zijn veel bedrijven ingekrompen in m2 maar nemen de medewerkeraantallen weer toe en veel bedrijven staan nu op het punt van maximale bezetting. Meetingrooms zijn back-to-back volgeboekt. Onze Magnifique-medewerker zorgt ervoor dat de meetingrooms constant netjes en verzorgd zijn door even dat doekje over de tafel te halen, de kopjes en glazen weg te laten halen en de vuilnisbak te legen.”
“Hostmanship alleen is tegenwoordig niet onderscheidend genoeg”
Om de beleving naar een nog hoger niveau te brengen, biedt Magnifique de mogelijkheid om geur-, licht- en- of groenbeleving toe te passen middels een speciaal ontwikkelde configurator.
Trots
Gruyters is trots dat het idee tot uiting is gekomen en zegt dat de eerste positieve reacties te danken zijn aan zijn team: “We hebben het idee opgezet vanuit een nieuwe businessunit waarin alle collega’s dezelfde visie hadden. Iedereen heeft een achtergrond in hospitality en daardoor hebben we vrij snel een exclusief concept op de markt gebracht vanuit een latente behoefte uit de markt waar echt maatwerk geboden wordt. Daar ben ik trots op!”