Kan een MKB-schoonmaakbedrijf onderscheidend opereren in een volle markt en opdrachten binnen halen tegen acceptabele tarieven? Hoofdredacteur Gerard Spoor sprak met Jim van Heyningen, directeur van DSO Facilitaire Diensten over “het verschil maken” en kans van slagen van MKB Schoonmaakbedrijven.
Door Gerard Spoor
Zowel op de Clean Totaal LinkedIngroep als op vele bijeenkomsten wordt er gesproken over hoe moeilijk het is voor MKB schoonmaakbedrijven om een opdracht binnen te halen tegen acceptabele tarieven. Of over gunningen aan grote organisaties tegen prijzen die het MKB niet kan of wil aanbieden.
Wat verwacht ik én een ander…
Een relatie van mij, Jim van Heyningen, is DGA van een regionaal MKB-schoonmaakbedrijf en ik volg hem al jaren in zijn ontwikkeling. Ik denk dat hij met zijn bedrijf DSO Facilitaire Diensten een goed voorbeeld is van een MKB-er die er wél in weet te slagen om gezonde omzetgroei te realiseren en zich te onderscheiden in de markt. Toen van Heyningen begon met DSO heeft hij zichzelf enkele elementaire vragen gesteld en daar zijn beleid op afgestemd: Wie ben ik en wie is DSO, wat wil ik bereiken, hoe wil ik dat bereiken, hoe ga ik dat in de markt zetten en, als laatste, wat verwacht een ander van DSO.
aar kan ik eigenlijk heel kort over zijn. Mijn marketing bestaat grotendeels uit de naam die we opgebouwd hebben in de branche. Klanten praten over ons en stellen ons weer bekend bij hun relaties. Zo groeit het netwerk en klantenbestand gestaag zonder veel extra inspanning of activiteiten. Tevreden klanten zijn nog steeds het beste reclamebord voor een schoonmaakbedrijf.