De ontwikkeling van hogedruktrailers staat nooit stil. Na de primeur van Meclean met de elektrische hogedruktrailer lanceert de fabrikant nu een trailer die draait op HVO100. Kortgezegd: fossielvrij reinigen mét brandstof.
Meclean heeft de trailer ontwikkeld om een tussenoplossing te bieden voor de elektrische trailer en de traditionele dieselbrandstof aangedreven variant. De reden laat zich makkelijk raden: het prijsverschil. Een elektrische trailer valt in een hoger prijssegment dan de dieselaangedreven variant. Met de trailer die draait op HVO100 is een tussenoplossing ontwikkeld. “Een tussenoplossing die voor ieder bedrijf interessant is en waarmee je volledig voorbereid bent op de toekomst”, aldus Meclean directeur Coen Verhelst.
Toekomstbestendig
De trailer laat zich dan ook goed omschrijven als toekomstbestendig. Overheden leggen het gebruiken van fossiele brandstoffen en de uitstoot daarvan aan banden. De aanschaf van een trailer die draait op 100% fossielvrije brandstof en een minimum aan uitstoot biedt zekerheid dat je over pakweg tien jaar de binnenstad van Utrecht nog binnen mag. Verhelst: “Meer en meer gemeenten en steden stellen, behalve aan auto’s, steeds vaker ook richtlijnen aan de uitstoot van machines. Niet alleen steden als Rotterdam en Utrecht. Op 1 januari 2023 zal het overgrote deel van de Nederlandse gemeenten fossielvrij zijn. Op het moment dat je nu een trailer koopt, is het niet per se logisch dat je kiest voor een traditionele variant die op dieselbrandstof draait.”
HVO100
De hagelnieuwe trailer van Meclean draait op HVO100. Een praktisch CO2 neutraal alternatief voor diesel. HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil, het cijfer 100 geeft aan dat deze mix volledig uit deze bestanddelen bestaat. Een bekende variant is Neste MY Renewable Diesel. De reden dat deze brandstof fossielvrije uitstoot heeft is dat deze variant wordt gewonnen uit voornamelijk plantenresten en verder afval- en restgrondstoffen en ander organisch materiaal. De plantenresten hebben tijdens hun leven CO2 uit de atmosfeer opgenomen. Daardoor vindt er compensatie plaats voor wat er door verbranding in de dieselmotor weer wordt uitgestoten. Als je de uitstoot meet van de gehele cyclus komt je tot een CO2 reductie van 89 procent. Nog een pluspunt: Het restmateriaal wat voor HVO100 wordt gebruikt, wordt hier niet speciaal voor verbouwd. In tegenstelling van bijvoorbeeld biomassa.
Schonere verbranding
Het was voor Meclean nog best een uitdaging om hun trailer ‘HVO100 ready’ te maken. Diesel en HVO100 zijn dan wel beide brandstof, ze verbranden heel anders. Zo heeft de renewable diesel een hogere verbrandingswaarde. Dit zorgt voor een betere en schonere verbranding in de motor. Dat resulteert in een reductie van stikstofuitstoot, koolmonoxide en roet en fijnstof met respectievelijk 9, 24 en 33 procent. Daardoor kun je niet zomaar HVO100 in iedere trailer gooien, stelt Verhelst. “Om een voorbeeld te noemen: diesel en HVO100 hebben allebei verschillende EN-normen.
De samenstelling en waarden verschilt zodanig van elkaar dat de brandstoffen niet te vergelijken zijn. De meeste motorfabrikanten zeggen niet voor niets: gooi niet zomaar HVO100 in de tank, want dat kan een hoop problemen geven.”
Kleine revolutie
Verhelst: “Wat wij gedaan hebben om onze trailer geschikt te krijgen voor HVO100 is het geheim van de smid. Je kunt je voorstellen dat de andere vloeibaarheid en de hogere verbrandingstemperatuur van HVO100 problemen geeft in de dieselmotor. Het zorgt voor een andere warmteontwikkeling en dat heeft zijn weerslag op afdichtingen. Je kunt het beste zeggen dat deze brandstof zich heel anders gedraagt dan diesel. Bovendien zijn wij niet de producent van onze eigen dieselmotoren. We zijn echter wel nauw betrokken bij de ontwikkeling en de productie van de warmtewisselaars. Bovenal zijn we trots dat het ons gelukt is om onze trailer HVO100 ready te maken. Dit is toch echt een kleine revolutie. Helemaal omdat de kosten van deze trailer vergelijkbaar zijn met de dieselvariant.”
Geen gedoe met tanken
Een probleem met nieuwe brandstoffen is vaak het gebrek aan de pomp. Dat is met HVO100 nauwelijks het geval. Zo biedt Neste 113 tanklocaties verspreid over Nederland, heeft Orangegas 17 locaties en biedt Total het aan op meer dan 400 locaties. Een nadeel van HVO100? Het is zo’n 5% duurder dan reguliere diesel. Maar je bent er wel van verzekerd dat je stukken minder uitstoot, iets dat de opdrachtgever alleen maar zal aanspreken.
Hybride systeem
Doordat de Meclean hogedruktrailer HVO ready is, is deze geschikt gemaakt voor meer brandstoffen. Zo draait de machine ook op GTL, Aspen diesel. Of zoals Verhelst zegt: “We hebben er een hybride systeem van gemaakt waar alle duurzamere dieselvarianten van de afgelopen vijf à tien jaar probleemloos ingegooid kunnen worden. Al pleiten wij altijd voor HVO100, dat is op dit moment de ultieme ‘schone’ en de enige 100% fossielvrije variant. Maar mocht je nu onverhoopt geen tankstation in de buurt hebben waar ze HVO100 aanbieden, dan zou je ook nog gewone diesel kunnen tanken. Omdat de calorische waarde van diesel een fractie lager is, ga je dat niet in de prestaties merken. HVO100 kan probleemloos worden vermengd met GTL, Aspen diesel of gewone diesel, dus tanken van verschillende brandstoffen geeft geen problemen bij deze nieuwe Meclean trailers.
De PLUSsen van Meclean
Daarmee is de gloednieuwe HVO100 ready trailer van Meclean multi-inzetbaar op het gebied van aandrijving. Dat was ‘ie natuurlijk al op het gebied van inzetbaarheid. Ook deze trailer is voorzien van de PLUSsen van Meclean. Oftewel: SteamPLUS, een hogedruk-stoomtechniek die de effectiviteit van stoom en de snelheid van hogedruk combineert; WeedPLUS, dat onkruid effectief bestrijdt door middel van heet water; en AquaPLUS, een mix van 90 procent water en 10 procent stoom die met een gestabiliseerde temperatuur van 110 graden en maximaal 250 bar uit de spuitlans komt. Deze techniek benut de voordelen van SteamPLUS en traditioneel (warm)water hogedruk. De gebalanceerde mix van oververhit water en stoom benut de voordelen van beiden. 90% water zorgt voor impact en spoeling en het deel stoom (10%) veroorzaakt een beperkt thermoshock effect waardoor chemie in veel gevallen niet nodig is.
Eigen concurrent
Al met al is de nieuwste telg uit de Meclean-familie een geduchte concurrent voor het huidige assortiment hogedruktrailers. “Wij verwachten hier enorm veel van”, aldus Verhelst eerlijk. “Dit is voor de nabije toekomst een belangrijke ontwikkeling. Ik ben ervan overtuigd dat we hiermee een nieuwe standaard zetten voor bedrijven, groot en klein, die toekomstgericht willen investeren in hogedruktechniek en daar geen dubbele prijs voor willen betalen.”
Meer weten over nagenoeg fossielvrij reinigen of de andere oplossingen van Meclean? Stuur vrijblijvend een e-mail of bezoek de website!