FNV Bondgenoten reikte dit voorjaar “De Gouden Duikbril” uit aan ING en, indirect, aan GOM. De Gouden Duikbril is een niet begerenswaardige trofee die door FNV gegeven wordt aan opdrachtgevers die, ten koste van de schoonmakers, fors bezuinigen. Zo zou ING in de afgelopen drie jaar 25% op de schoonmaakkosten hebben bezuinigd en werkdrukproblemen hebben weggewimpeld. Schoonmaakbedrijf GOM is, als uitvoerende, het makke schaap dat overal “ja” op heeft gezegd. Maar hoe komt FNV Bondgenoten tot al deze ferme conclusies? Wat zijn de wegingscriteria, wat zijn de bronnen? En hoe kijken prijswinnaars ING en GOM hier tegenaan? Hoog tijd voor Henk Cornelisse om de duikbril ook maar eens op te zetten en een forse duik te nemen in de wereld van De Gouden Duikbril.
“Alle opdrachtgevers, maar vooral degenen die ook nog mooie woorden over MVO schrijven, zullen door FNV Bondgenoten in het “zonnetje gezet worden” door middel van uitreiking van de Gouden Duikbril”, stelt Ron Meyer, bestuurder FNV Bondgenoten die hen “de hypocriete gierigaards” noemt. “Deze echte prijsduikers, spreken mooie taal, maar gedragen zich in de praktijk heel anders”, aldus de vakbondsvoorman.
en onbegonnen zaak is. Voorts zijn we overgestapt van “alles schoonmaken” (inspanningsgericht) naar alleen schoonmaken wat vuil is (resultaat gericht). Dit scheelt in de kosten, terwijl het werk er juist leuker op is geworden. Het verstrekken van cijfers is bovendien in strijd met ING’s Procurement Polices & Principles.”
Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl
Reacties:
Ik krijg steeds meer het idee dat met het toverwoord resultaatgericht schoonmaken de prijzen toch weer lager aangeboden kunnen worden. In de praktijk zal dit alleen niet werken en worden de contractbedragen gedurende contractperiode toch weer naar boven aangepast. Dit is nou het klassieke voorbeeld van jouw stuk over dun naar binnen dik naar buiten.(red.: Laurel en Hardy in Schoonmaakland). Voor mij is het ook onduidelijk waarom het werk er juist leuker op is geworden. We krijgen dus schoonmakers met visie. Dat lijkt me geweldige opgave als de gemiddelde schoonmaker nog geen eens Nederlands kan verstaan of lezen. Voor deze mensen zijn de werkprogramma’s met pictogrammen bedacht. Of komt het er gewoon op neer dat we overslaand (minder) gaan schoonmaken? Volgens mij doe je dat nu ook al, je maakt niet schoon wat schoon is.
ervaring met betrekking tot het verzamelpand ECI waarin ondermeer ING Roermond gevestigd is, welke door GOM Geleen schoon gehouden wordt. De problematiek schuilt vooral op communicatief gebied. Ik neem als voorbeeld het schoonmaken van de vloer in dit lokale ING kantoor. De kwaliteit van de schoonmaak van de vloer laat hier sterk te wensen over en wel zodanig dat de klant mij gevraagd heeft of wij dit niet willen verzorgen.
De reden dat ik dit aanhaal is dat mij geleerd is “dat je van elkaars klanten af blijft”. Dus wanneer ik als klein visje een haai wil bijten zal dit toch in enige vorm van overleg moeten. Alleen ontbreekt iedere mogelijkheid tot overleg met Gom en/of diens opdrachtgever. Met als gevolg dat ik de vraag van mijn klant niet kan beantwoorden. Ook een verzoek om met GOM in contact te treden op de Glazenwasserbeurs bleef onbeantwoord. De enige reactie van GOM op mijn verzoek tot overleg is de inzet geweest van een specialistische ploeg, die m.i. half werk geleverd heeft. Uiteraard ben ik het met de redactie eens dat alle partijen hun verhaal beter zouden kunnen motiveren. Maar met mijn eigen ervaring van de laatste zes maanden m.b.t. Gom in het bijzonder snap ik FNV Bondgenoten ook wel weer erg goed.
13-09-11 – Rob Bongenaar – Directeur OSB