Door Henk Cornelisse
De schoonmaakstaking in 2010 heeft veel teweeg gebracht. Het veroorzaakte een enorme belangstelling voor de positie van de schoonmakers. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een breed maatschappelijke discussie binnen schoonmaak Nederland met als resultaat: een betere CAO en de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. De schoonmaker vroeg respect en kreeg dit ook. Geheel terecht. Zowel in vorm van een verbeterde CAO als de invoering van de Code. Veel credits hiervoor vallen FNV Bondgenoten ten deel voor de wijze waarop zij aan dit succes via het systeem van organizing hebben bijgedragen. Maar ook de uitzending van Zembla is aan dit succes beslist debet.
Lees ook: Schoonmaakbranche aan einde levenscyclus?
Lees ook: FNV Stakingsactie Schoon Genoeg wint wereldbeker
Lees ook: Zembla over schoonmaak
Lees ook: Code vraagt verantwoordelijkheid over de knip heen
Lees ook: Reacties op Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Lees ook: Nu geen woorden meer maar daden
Lees ook: Waarom zij de Code ondertekenden
In oktober 2011 introduceerde FNV Bondgenoten het Schoonmakersparlement, bestaande uit 75 parlementariërs die door de leden van FNV Bondgenoten gekozen werden. Allen werkzaam in de schoonmaakbranche. Als presidente werd gekozen mevrouw Khadija Tahiri. Als woordvoerder namens de regering treedt Kapi Lijfrock op. Bij de eerste parlementsbijeenkomst werden, onder leiding van Mari Martens topbestuurder FNV, de pittige CAO eisen door het parlement opgesteld. Het FNV werd een vakbond van de schoonmakers in plaats van vakbond voor de schoonmakers luidde het credo. Ieder parlementslid kan vanaf dit moment zelf acties initiëren. Gelijktijdig verkondigde bestuurder Ron Meyer de ambitie van FNV Bondgenoten om een groei qua ledenaantal te bewerkstelligen van 15.000 naar 25.000 leden. Ook werd de komst van de Gouden Standaard aangekondigd.
Lees ook: FNV Bondgenoten als huwelijkskandidaat?
Lees ook: FNV Gouden Standaard: Alles goud wat er blinkt?
Lees ook: Gouden Standaard: Luchtballon??
Opleidingsafspraken niet nagekomen
Het verschil tussen vraag en aanbod is uitgedrukt in kosten stijging 3% OSB (50 miljoen euro op jaarbasis) en 12% + 3% FNV (200 a 250 miljoen euro op jaarbasis). Een onoverbrugbaar verschil, waardoor de onderhandelingen vast liepen. De eisen zijn onder meer zo buiten proportioneel omdat volgens FNV Bondgenoten de werkgevers over de vorige CAO periode qua opleidingskosten al bijna 50 miljoen euro per jaar in eigen zak gehouden hebben. Er zou sprake zijn van een instroom van 35.000 nieuwe medewerkers per jaar, waarvan er slechts 4.000 opgeleid zouden zijn.
Kloppen deze getallen?
Hierin is dus het gelijk aan de zijde van FNV Bondgenoten voor wat betreft de opleidingen. Het instroomcijfer lijkt echter moeilijk te bepalen. Andere geschilpunten blijven de doorbetaling bij ziekte, afschaffen wachtdagen, de € 0,50 cent meer loon per uur, 3% toeslag bij behalen diploma en nog wat aspecten.
air op het materiële gedeelte.
In de berichtgeving van FNV in de media (“Ron Meyer: “ik ben klaar met wijzen naar die Code en de Commissie (Telegraaf 03.01.02) en “de Code Commissie is nog nooit bij elkaar geweest” (Limburger 03.01.12) toont FNV Bondgenoten geen respect voor de Code en de Commissie. De oorspronkelijke betekenis van respicere komt dan weer verraderlijk dichtbij.
We confronteerden CNV Vakmensen en de Code Commissie, twee belangrijke partijen, met de uitspraken van Ron Meyer:
Navraag bij Rob Cox de desbetreffende journalist van De Limburger levert de volgende reactie op: “Inderdaad heb ik de opmerking van Ron wat vrijelijk geïnterpreteerd. Letterlijk vertelde hij mij dat het veel moeite kost om de commissie bij elkaar te krijgen. Als ze dan bij elkaar zijn gebeurt er weinig en gaat het over punten en komma’s. Ten aanzien van de rest van mijn tekst neem ik geen woord terug.”
Lees ook: Rijksuniversiteit Groningen trekt aanbesteding in
Lees ook: Aanbesteding Cromstrijen naar CSU en Adiar
Buitengewoon opvallend is het dat in alle persuitingen Ron Meyer het hoogste woord heeft. De Vakbond van de schoonmakers heeft een Presidente en regeringswoordvoerder die nauwelijks aan het woord komen. Alleen in het persbericht van FNV Bondgenoten wordt de Presidente geciteerd met volzinnen die, met alle respect, voor haar geformuleerd zijn. Het ligt toch veel meer voor de hand dat de Presidente en/of haar regeringswoordvoerder de media te woord staan?! De parlementariërs initiëren toch de acties? In de persberichten van FNV Bondgenoten worden ook uitsluitend de telefoonnummers vermeld van Ron Meyer en Marco van Moort.
Als een radioverslaggever op Radio 1 Journaal doorvraagt of hij niet te ongeduldig is om nu al acties te voeren haast Ron zich opeens te zeggen: “Ik ben niet ongeduldig maar dat zijn de schoonmakers.” Tja, als er publiciteit te halen valt is het FNV Bondgenoten (groei ambitie van 15.000 naar 25.000) en als het te kritisch wordt zijn het de schoonmakers!
Lees ook: Schoonmaak en aanbesteden bij de Schiphol Group
Ook NS is één van de nadrukkelijke initiatiefnemers geweest inzake het tot stand komen van de Code. Annelou van Egmond (NS Corporate Communicatie): “Wij hebben mee geduwd om de Code goed in de markt te zetten, en NS was nota bene één van de eerste ondertekenaars. In al onze tenders staat de Code als richtlijn opgenomen. Het is een minimale vereiste, want we gaan zelfs verder. We zijn aantoonbaar een voorbeeld van het voeren van goed opdrachtgeverschap. Regelmatig heeft FNV Bondgenoten de NS bij anderen genoemd en geroemd in de trant van “kijk eens hoe goed ze het bij NS doen”. Het is onterecht om nu weer bij NS te staken, een gemakzuchtige manier van actie voeren van het FNV. Er worden dingen geroepen die domweg onwaa
r zijn. Al met al een onheuse benadering.”
Lees ook: Schoonmaak en aanbesteden bij de NedTrain
Lees ook: Schoonmaak en aanbesteden bij NS Poort
Reddingsboei?
Prem liet in zijn radioprogramma Premtime vandaag (4 januari, red.) weten: “Zijn de acties een poging van het stervende FNV om zichzelf van de ondergang te redden en met de acties leden te werven?”
Jurry Brand (Telegraaf): “De belangrijkste eis van de schoonmakers is eigenlijk hetzelfde als in 2010: respect. Na 9 weken staken kwam er een verbeterde cao en de code verantwoordelijk marktgedrag. Het kan echter niet zo zijn dat Nederland om de paar jaar gegijzeld moet worden door monsteracties. Als het een strategie mocht zijn om eens in de zoveel tijd te staken dan kun je net zo goed geen cao afsluiten. Het openbaar vervoer heeft door de stakingen veel krediet bij de publieke opinie verspeeld. De schoonmaaksector moet ervoor waken dat deze sector niet dezelfde kant opgaat.”
Marco Borsato heeft onder meer 2 grote hits, en wel Dromen zijn bedrog en De Waarheid. Welke hit zal het hoogst genoteerd staan?
Lees ook: Trouw: FNV Bondgenoten eist veel van schoonmaakbedrijven, maar waarom precies?
Henk Cornelisse is directeur van Facility Specialists (www.facility-specialists.nl) en lid van de redactieraad van Clean Totaal.
Lees ook: Grote FNV Schoonmaak stakingsactie: Demagogie?