“Een echt mensenbedrijf”
Blinck uit Almere is binnen een mum van tijd uitgegroeid tot multi-service dienstverlener met meer dan 100 medewerkers. Een aardige prestatie als we kijken naar het verleden van Blinck, dat pas sinds oktober 2013 bestaat. Volgens directeur-eigenaar Anton Vinck komt dat door de mate van aandacht; voor de klant, voor de kwaliteit en voor de medewerkers.
“Blinck is een landelijk opererend schoonmaakbedrijf met vestigingen in Almere en Arnhem. Wij beschikken over een compleet pakket aan schoonmaakdiensten en andere aanvullende diensten. Zo zijn wij het begin van 2017 gestart met receptiediensten en huismeesterwerkzaamheden in Arnhem.” Vinck vervolgt: “Maar, daarna begint het pas. De aandacht die je geeft na ondertekening van het contract, dat bepaalt voor een groot deel de waarde van de dienstverlening. Beloftes dien je immers waar te maken.” Het resultaat over 2016 mag er zijn, er zijn nul klanten waarbij de dienstverlening is gestopt. “Een resultaat waar wij uiterst trots op zijn”, aldus Vinck.
Op eigen benen staan
De laatste jaren zijn voor Blinck, op zijn zachtst gezegd, aardig succesvol gebleken. Toch was niet alles rozengeur en maneschijn: “Blinck is in 2013 opgericht, maar het is pas sinds februari 2015 dat ik mij er volledig op kon focussen.” Vinck vormde met een compagnon de directie van HV Partners. “Daar heb ik een geweldige tijd gehad, het was echt pionieren. Alles wat ik in de tijd ervoor geleerd had viel samen. Het succes was er, maar uiteindelijk besloten we om allebei ons eigen weg te gaan. Het heeft de basis gelegd voor het Blinck van nu.”
Mensenbedrijf
Een duidelijke visie, aandacht en op het juiste moment net dat stapje extra zetten zijn volgens Vinck onmisbaar. “Ik omschrijf Blinck graag als ‘mensenbedrijf’. Het mooiste compliment wat ik, als directeur, ooit heb gehad is een medewerker die zei zich bij Blinck mens te voelen en daardoor de dienstverlening kan leveren die gewenst is. Dat is nou net even die persoonlijke aandacht die wij onze medewerkers geven. Ik ben ervan overtuigd dat wat je geeft, je ook echt terug krijgt. Het streven is om gestaag door te groeien tot ongeveer 150 medewerkers. Dan kunnen wij daadwerkelijk een mensenbedrijf blijven.”
Schoonmaker Mario Duijvekam voelt zich gewaardeerd bij Blinck, ook al was hij sceptisch voordat hij een Blinck-shirtje aantrok. “Het is altijd spannend om voor een ander bedrijf te werken. Bepaalde zaken worden toch anders geregeld dan eerst. Maar gelukkig kan ik zeggen dat ik er beter van ben geworden. Alles is veel beter geregeld. Maar dat is nog niet alles”, lacht Duijvekam. “Het belangrijkste is dat ik mij geen nummer voel, maar een gewaardeerde medewerker.”
Door de inzet van Vinck werkt Duijvekam nu 38 uur op één locatie, het Hirschgebouw in Amsterdam. “Door het aantal uren wat ik hier kan werken, heb ik een luxepositie als schoonmaker. Ik ga nooit met tegenzin naar het werk en ik ben Anton dankbaar dat ik de ruimte heb gekregen om zoveel te kunnen werken. Wist je dat Anton best wel relaxed is als baas?” grapt Duijvekam. Vinck reageert: “Het minste wat je kunt doen als werkgever is medewerkers waarderen, voor hun werkzaamheden, maar vooral als mens. Het is niet veel moeite, maar alleen als je klein bent georganiseerd. Bij grotere bedrijven lijkt me dit ondenkbaar. Overigens verdient Mario het ook, ze noemen hem ook wel gekscherend ‘de burgemeester van het Hirschgebouw’, zo bekend is hij inmiddels.”
“Het belangrijkste is dat mij geen nummer voel, maar een gewaardeerde medewerker
Om medewerkers een stem te geven is Blinck in 2016 gestart met de pilot ‘Bottom-up’. Dit bleek zo effectief dat dit in 2017 een vast onderdeel geworden is binnen Blinck. Vinck vertelt: “Het is toch heel raar om schoonmaakmedewerkers gewoon hun ding te laten doen en alleen met de opdrachtgever te spreken over de kwaliteit van de schoonmaak en de mate van tevredenheid? Onze medewerkers zijn immers de oren en ogen van ons bedrijf, de spil in het proces. Door twee keer per jaar in gesprek te gaan met een rayonmanager wordt er resultaat geboekt. Wij ervaren dat de schoonmakers het prettig vinden dat zij gehoord worden en serieus genomen voelen. Bovendien horen wij van onze opdrachtgevers dat de schoonmakers na de gesprekken zich meer betrokken voelen bij het object, een win-win situatie dus.”
Hirschgebouw
Blinck is sinds ruim twee jaar verantwoordelijk voor de schoonmaak en de glasbewassing van een groot deel van het Hirschgebouw te Amsterdam. General Manager van CBRE –verhuurder van het Hirschgebouw- Eefje van der Vlist: “Sinds de start van de samenwerking merken wij een groot verschil met voorheen. De zogenoemde achterkant van de schoonmaak is bij Blinck optimaal geregeld. Iedereen weet altijd waar hij of zij aan toe is. In de online portal zijn alle afspraken vastgelegd en zijn alle handleidingen beschikbaar. Zo zijn invallers ook snel op de hoogte van de afspraken. Ook als wij intern het een en ander overdragen dan zijn de afspraken met één klik terug te vinden. Een enorme uitkomst. Het is immers ons doel om de schoonmaakbeleving voor alle huurders constant te houden, ongeacht de omstandigheden.”
“Waar Blinck echt het verschil maakt is de betrokkenheid
Van der Vlist vervolgt: “Waar Blinck overigens echt het verschil maakt is de betrokkenheid. Anton weet altijd wat er speelt en kent zijn medewerkers. Ook rayonmanager Albert denkt mee over de schoonmaakproblemen die wij tegenkomen en komt met oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan iets kleins als het verzamelen van wasgoed. Eerst moest Mario bij alle verschillende huurders de theedoeken ophalen. Blinck heeft het logistieke proces versimpeld tot één punt met wasmachine. Hiermee wordt tijd bespaard die ergens anders in het gebouw nuttiger kan worden ingezet.”
Van der Vlist besluit: “Doordat Anton en Albert snel kunnen schakelen tussen management en werkvloer is er echt sprake van de persoonlijke touch. Bovendien ervaar ik dat Blinck niet alleen het Hirschgebouw betreft schoonmaak ontzorgt, maar Blinck ontzorgt het eigen personeel. De schoonmakers lopen enthousiast rond en zijn nooit te beroerd om even iets extra’s te doen.” Vinck sluit aan: “Dat is precies ons doel. Voor onze medewerkers is geld natuurlijk een drijfveer om te werken, maar je prettig voelen op werk is het allerbelangrijkste. Bovendien heb ik Mario nog nooit chagrijnig naar werk zien gaan. Ik ben trots dat wij dat kunnen realiseren.”