“Het belangrijkste is dat je plezier hebt in het ondernemen”
In 1983 werd Amstel Schoonmaakbedrijvigheden opgericht. Tegenwoordig is Amvé Diensten een bekende naam in de glas- en gevelreiniging in Loenersloot en omstreken. Amvé Diensten is ontstaan in 1990 en omgezet naar een BV in 1992 door een fusie tussen Amstel Schoonmaakbedrijvigheden van Arie van Ettikhoven en schoonmaakbedrijf De Vechtstreek van Erik Pol. Clean Totaal ging op bezoek en sprak met beide heren.
Door Ruben Lijzenga, redactielid Clean Totaal
“Een schoon, goed onderhouden gebouw is het visitekaartje van de organisatie”, stelt algemeen directeur Van Ettikhoven. “Bij nieuwbouw worden kosten noch moeite gespaard om dat uiterlijk van een gebouw te realiseren dat aan de wensen van de organisatie en architect voldoet. Men kan het zich tegenwoordig niet meer permitteren gehuisvest te zijn in een gebouw met een aangetaste en verwaarloosde buitenzijde.” De financiële man van het reinigingsbedrijf Erik Pol vult aan: “Je moet doen waar je goed in bent. Glas- en gevelreiniging is immers nog steeds een specialisme. We doen het omdat we er goed in zijn, dit met circa 30 personeelsleden.”
Vanuit Loenersloot bedient Amvé heel Nederland en een gedeelte van Vlaanderen. Van Ettikhoven vertelt : “Vergroting van het werkgebied komt doordat wij eveneens als onderaannemer functioneren, veelal voor de top tien dienstverlenende organisaties van Nederland. Op dit moment realiseren wij 40% van onze omzet in eigen beheer en 60% van de werkzaamheden die wij uitvoeren is aan ons uitbesteed, veelal door schoonmaakbedrijven die hun specialistische werkzaamheden bij ons in goed vertrouwen hebben ondergebracht.”
“Datzelfde vertrouwen kunnen we o.a. geven doordat wij gecertificeerd te zijn voor het NEN 4400-1 systeem en op basis hiervan wij opgenomen zijn in het Register Normering Arbeid. Dit betreft een financiële zekerheid voor onze opdrachtgevers. Zo zijn we uiteindelijk ook in Vlaanderen terecht gekomen. Voor een opdrachtgever mochten wij aldaar een inventarisatie uitvoeren en een offerte uitbrengen. Na een dagje Antwerpen waren wij er vrij snel uit, zo reinigen wij nu gevels van IKEA, de Nederlandse Ambassade, Brussel Airport en verscheidene hotels. Onze medewerkers blijven dan één of twee nachten over om het voor ons rendabel te houden en om ervoor te zorgen dat ze de dagen erna hun gezinsleven weer op een goede manier kunnen oppakken.
Medewerkers altijd op nummer 1
Het verloop van personeel bij Amvé Diensten is nihil. “Honkvast, bedoel je zeker!” grapt Pol. Van Ettikhoven reageert: “Wij zijn gevestigd in Loenersloot, dat is landelijk gelegen, met als voordeel dat het centraal gelegen is in het land. Doordat iedereen elkaar veelal kent, behoudt men altijd een vaste kern in de organisatie. Als werkgever is er altijd een belangrijke rol weggelegd om er op wat voor momenten dan ook voor haar werknemers te zijn.”
Het sociale element dat de heren in hun bedrijfsvoering naar hun medewerkers uitdragen, wordt ook van de medewerkers verwacht. “Jazeker, wij zetten in op vaste mensen op vaste objecten voor herkenbaarheid, alsmede rust in de uitvoering, hetgeen bekendheid op de objecten met zich mee brengt. In de glas- en gevelreiniging spreken we namelijk over dag-schoonmaak. Ons personeel dient representatief te zijn, netjes te werken en altijd vriendelijk te zijn naar de klanten.”
Van Ettikhoven vervolgt: “Omgang met de klanten is naast kwaliteit, minstens zo belangrijk. Als er sprake is van goed contact, spreekt de opdrachtgever ons vanzelf aan als er bijvoorbeeld iets bijgesteld dient te worden in de uitvoering en dit kan van alles zijn. Daarmee ontvang je ook een stukje waardering en respect. Kwaliteit is immers te herstellen, een slechte relatie met de klant is een stuk lastiger te lijmen.” Erik Pol vult aan: “Uitstraling is zeer belangrijk, het geheel dient er verzorgd uit zien. Daarom voorzien wij onze medewerkers van werkjassen, werkbroeken, shirts, truien en veiligheidsschoenen, zodat men herkenbaar is op de werkvloer. Daarnaast reinigen wij iedere vrijdag het gehele wagenpark. Als specialistisch reinigingsbedrijf dient men immers zelf ook ‘clean’ naar buiten te treden.”
Veiligheid boven alles
Van Ettikhoven is bijzonder trots op de VCA-Certificering van Amvé Diensten. “Waar gewerkt wordt vallen spaanders. Dat is nu eenmaal zo, uiteraard willen wij dat ons personeel zich te allen tijde aan de gestelde richtlijnen houdt. Voor de invoering van de Arbowet waren er helaas in onze branche landelijk 2 à 3 doden per jaar te betreuren. Nu komt dat gelukkig niet meer voor. Ik ben niet trots, maar wel gerust op het feit dat wij nog geen persoonlijke ongelukken binnen ons bedrijf kennen. Onze medewerkers moeten met hun volle verstand weten waar ze mee bezig zijn, zo voorkomt men ongelukken.”
“Natuurlijk zijn er wel eens fouten gemaakt. We hebben wel eens meegemaakt dat een hoogwerker door een zwevende vloer is gezakt. De machinist zag het hoogteverschil niet tussen de bestaande vloeren. Dat kan gebeuren, maar doordat wij de richtlijnen van de certificering volgden – afzetten van werkgebied – , bleef het gelukkig bij materiële schade. Mensen zijn immers niet te vervangen, materieel wel. Daarom hebben wij wekelijks meetings met onze medewerkers, zo zijn we op de hoogte wat er gebeurt en of de regels worden nageleefd.”
Groeien naar 40 medewerkers
De rek is er nog lang niet uit bij het bedrijf uit Loenersloot. Het is de bedoeling dat het bedrijf de komende jaren doorgroeit naar een totaal van 40 medewerkers. “Dat is zeker mogelijk”, aldus Van Ettikhoven. “Gelukkig hebben wij weinig last gehad van de recessie die achter ons ligt. De meeste van onze opdrachtgevers zijn tussen de 10 en 20 jaar klant. Dit geeft rust en een soort van zekerheid.” Volgens Van Ettikhoven is het voor onze voormensen ook tijd om door te groeien. “Dat willen ze zelf ook graag, we hebben het over medewerkers die al vanaf hun 18e jaar bij ons in dienst zijn.”
Groei hangt volgens beide heren samen met investeren en innoveren. Zo is er onlangs een nieuwe autohoogwerker aangeschaft met een maximale werkhoogte van 27,5 meter en een zijdelings bereik van 15 meter. “Dat zijn voor ons mooie momenten, daar worden onze medewerkers vrolijk van. Wij zijn altijd blijven investeren om door te groeien, je moet toch op een bepaalde manier offers brengen. Van Ettikhoven vervolgt: “Het gaat het bedrijf momenteel voor de wind, het is tijd om verder mee te liften middels omzetgroei, gedragen door de huidige economische groei, uiteraard met behoud van kwaliteit. Dit is een heel belangrijk onderdeel, omdat wij inzetten op de lange termijn. Daarvoor moet de organisatie structureel wel goed staan, het dient controleerbaar te blijven en we moeten trouw blijven aan de kernwaardes van ons bedrijf.”
Neuzen dezelfde kant op
Sinds de fusie van 1990 staan de neuzen dezelfde kant op, ook al is er veel veranderd in het ondernemen door de jaren heen. Van Ettikhoven: “Vroeger werkten we allebei mee in het bedrijf en deden we de administratie in de avonduren. Het kwam zelfs voor dat je tussen de uitvoering van twee objecten een telefooncel opzocht om nog even een opdrachtgever te bellen. Dat was een drukke, maar een ontzettend leuke tijd. Tegenwoordig wordt, door o.a. e-mail, van je verwacht dat je snel reageert, dat hoort er allemaal bij.”
Van Ettikhoven besluit: “Het belangrijkste is dat je plezier hebt in het ondernemen en wij zien nog voldoende mogelijkheden voor groei en ontwikkeling in de breedste zin van het woord.”