Door John Tabbers
Het op 15 maart verschenen persbericht van Het NIC getiteld: “Aanbesteden schoonmaak drastich op de schop” rept niet alleen over ‘het professioneel managen van schoonmaakcontracten’ en ‘het ter beschikking stellen door Het NIC aan opdrachtgevers van innovatieve tools om de kwaliteit van de dienstverlening te monitoren en zo nodig te kunnen bijsturen’ maar ook over ‘een reëel aantal vastgestelde schoonmaakuren tegen een vooraf bepaald redelijk uurtarief’ en ‘het structureel werken aan het opbouwen van een relatie met de opdrachtnemer’.
- de opdrachtgever krijgt betere kwaliteit en minder zorg –immers: Het NIC ‘ontzorgt de opdrachtgever door de kwaliteit, het aantal gewerkte uren, de arbeidsvoorwaarden en de arbeidsomstandigheden periodiek te controleren’-
- de opdrachtnemer mag de opdracht uitvoeren op basis van een reëel aantal schoonmaakuren en tegen een vooraf bepaald redelijk uurtarief
- Het NIC zelf kan omzet draaien door innovatieve tools te implementeren en de resultaten te monitoren, door bij te sturen, door contract management uit te voeren en door kwaliteitsinspecties uit te voeren op basis van ‘het kwaliteitssysteem NIC Extra’.
- ‘In week 28 zal er een kwaliteitsinspectie (0-meting) per locatie plaatsvinden. Bij afkeuring kan de huidige opdrachtnemer herstelwerkzaamheden uitvoeren, waarna er een herinspectie zal plaatsvinden. Indien de herinspectie opnieuw tot afkeuring leidt, zal de nieuwe opdrachtnemer de benodigde herstelwerkzaamheden mogen uitvoeren. Kosten van deze herstelwerkzaamheden mogen niet verder oplopen dan tot 50% van de laatste maandfactuur van de huidige opdrachtnemer.’
- De herstelwerkzaamheden dienen te worden uitgevoerd met een aantal uren dat noodzakelijk is gezien het nivo van de geconstateerde vervuiling.
- Deze werkzaamheden worden vergoed tegen het uurtarief dat met de nieuwe opdrachtnemer overeengekomen is. En volgens de intentie van Het NIC zal dit uurtarief naar verwachting veel hoger zijn dan het rolschaatstarief van de huidige opdrachtnemer die wellicht een puinbak achterlaat.
- Ergo: geen beperking van de vergoeding voor de opgedragen werkzaamheden tot een maximum van 50% van de maandfactuur van de vorige opdrachtnemer!
- ‘Het totaal aantal productieve uren (exclusief glasbewassing) dient minimaal 5.400 te zijn. Bij dit aantal uren is de score op het aspect ‘Totaal aantal productieve uren’ nul (0) punten. De maximaal te behalen score van 25 punten wordt toegekend bij een inzet van 6.200 uren per jaar of meer. Daar waar er meer uren dan 6.200 worden aangeboden wordt het aantal uren gelijkgesteld aan 6.200.’
Hierbij mis ik het volgende:
Ingeval een inschrijver offreert op basis van méér dan 6.200 uur, wordt bij de bepaling van de score op “(Totaal-)prijs” (met een maximale score van 37 punten) de geoffreerde totaalprijs verminderd naar rato van de omvang van het aantal uren boven de 6.200. Immers, je kunt niet het aantal uren afkappen maar de totaalprijs ongewijzigd laten althans voor de bepaling van de puntenscores.
- De puntenscore voor de totaalprijs wordt bepaald door de door inschrijver aangeboden totaalprijs te relateren aan de laagste aangeboden totaalprijs. Waar de aangeboden totaalprijs bestaat uit uren maal het gemiddeld tarief, betekent dit –wanneer inschrijver gaat voor een maximale score op het aspect ‘inzet van directe uren’- nog steeds dat de inschrijver met het laagste uurtarief de hoogste ogen gooit.
•En nu de aanval op het rolschaatstarief:
“Tijdregistratie op de locaties zal niet alleen door middel van (handgeschreven!) logboeken per locatie plaatsvinden. Opdrachtnemer dient door middel van een adequaat systeem te borgen dat de opgegeven productieve uren gemeten worden en hiermee ook daadwerkelijk ingezet worden. Deze gegevens dienen op ieder moment oproepbaar te zijn. De eventuele kosten voor de implementatie, uitvoering en toezicht op dit systeem zijn voor de opdrachtnemer.”
- Als extra-zekerheid voor opdrachtgever vermeldt het bestek: ‘Enkel werkelijk bestede uren zullen worden uitbetaald’. En dit ongetwijfeld op basis van de urenregistratie-database.
- Bovenstaande impliceert echter niet alleen een aanval op ‘een redelijk uurtarief’ maar betekent tevens een uitsluiting van vrijwel alle schoonmaakbedrijven die nog niet beschikken over (ervaring met) een geautomatiseerd tijdsregistratiesysteem. Ergo: alle schoonmaakbedrijven minus 10?
- ‘De kwaliteit van de uitvoering zal worden getoetst volgens het kwaliteitsmeet-systeem NIC Extra’.
- Tot slot de volgende verbijsterende uitsmijter:
et gehele complex waarin de afgekeurde ruimten liggen. Het feit dat hier gesproken wordt over ‘kunnen worden toegepast’ doet niet af aan dit falikant verkeerde principe.
•Waar u specifiek op moet letten
John Tabbers (johntabbers@upcmail.nl) is onafhankelijk aanbestedingsadviseur en columnist van Clean Totaal.
Reageren? Redactie@www.cleantotaal.nl