Wat ooit begon als Schoonmaakbedrijf Centrum in de stad Groningen is in de 66 jaar van het bestaan uitgegroeid tot landelijke top-10 speler. Hoe je dat bereikt? Natuurlijk door autonome groei en overnames door het hele land, maar de Noordelijke nuchterheid mag zeker niet onderschat worden. “Dat proeft men in de Randstad”, aldus algemeen directeur bij Effektief Groep Erwin de Jong.
Effektief Groep bestaat al 66 jaar, maar het bedrijf is pas echt in de laatste jaren gegroeid. “Vanaf 2014, 2015 stond Effektief als een huis. Financieel stonden we er goed voor en we hadden als organisatie een goede basis”, blikt De Jong trots terug. “In 2016 en 2017 hebben we de échte groei doorgemaakt door verschillende overnames. Hiermee zijn we binnengedrongen in de top tien van de facilitaire wereld. Na EW Facility Services de enige die dat de laatste jaren gelukt is. Het groeien tot dit niveau was overigens niet het doel, maar het ging inmiddels zo voor de wind door het succes van de onderneming dat de doelen moesten worden bijgesteld.”f
Dat de organisatie blijft doorgroeien komt volgens de algemeen directeur door een combinatie van de Groningse nuchterheid en de platte organisatie. “In de Randstad wordt het als verfrissend ervaren. Onze ervaring is dat opdrachtgevers daar vaak voor de gek zijn gehouden. Wij houden er niet van om zwamverhalen over de schutting te gooien en zitten daarom graag aan tafel met de operationele mensen die schoonmaakkwaliteit als speerpunt hebben. Zo kunnen wij integraal onderdeel uitmaken van onze opdrachtgever. Soms lukt het ook niet hoor, maar als de basis goed en veilig schoonmaken is, dan komen wij uitstekend uit de verf”, aldus De Jong bijna strijdvaardig.
“Helaas is het zo dat de onkunde aan de andere kant van de tafel soms groot is en het hoofd wild wordt gemaakt door gelikte verkoopverhalen. Zo zijn er bijvoorbeeld opdrachtgevers die werkelijk denken dat kantoren schoongemaakt kunnen worden door robots. Wij zijn schoonmaakspecialisten, wij weten hoe we moeten schoonmaken. Wij, als branche, moeten aantonen dat wij de experts zijn en bovendien ophouden met windowdressing. De toekomst van robots en schoonmaak is er zeker, maar veel meer in het feit dat mens en machine gaan samenwerken. Laten we elkaar en vooral onze opdrachtgevers niet steeds voor de gek houden. Ik denk dat dit in onze branche echt nog een horde is die genomen moet worden.”
Vallen en opstaan
Het succes van Effektief kenmerkt zich door vallen en opstaan. Het was niet altijd rozengeur en maneschijn. Toen De Jong door Effektief Groep-oprichter Patrick Reinders gevraagd werd om zich in het bedrijf te mengen stond de organisatie er financieel niet goed voor. “In 2009 was de staat van de operatie en van sales niet zoals het zou moeten zijn. Afspraken werden niet altijd even goed nagekomen, en de kwaliteit was regelmatig onvoldoende.” Na een reorganisatie, een nieuwe financiële administratie en een nieuwe blik op commercie was het pas vanaf het jaar 2014 dat de basis goed stond. En toen ging het hard, heel hard. “Het succes van de laatste jaren komt door staat van de gehele organisatie en de operatie”, stelt De Jong. Bij Effektief wordt de beslissingsbevoegdheid zo laag mogelijk in de organisatie geplaatst. “Medewerkers worden gedwongen om na te denken en vervolgens keuzes te maken en dat zie je terug op de werkvloer, waar wij het verschil maken. Zo blijven we anders dan de traditionele top 5 binnen schoonmaakland. Dat zijn geen slechte bedrijven, maar je moet anders zijn zodat de klant wat te kiezen heeft.”
Dat Effektief onderscheidend wil zijn, wordt snel duidelijk wanneer het onderwerp rayonmanagement wordt aangesneden. “Het is bijna ongelooflijk hoe onze cao in elkaar steekt op dat gebied”, aldus De Jong hoorbaar opgewonden. “Het is tijd dat we als schoonmaakbranche een ander type manager gaan aantrekken. De kennis en kunde zijn we aan het verliezen.” Hij pleit ervoor om het loongebouw helemaal opnieuw in te richten, waardoor de managers verdienen waar ze recht op hebben. “In Nederland worden heel veel managers opgeleid en daar is niets mis mee, maar deze mensen hebben geen verstand van schoonmaak. Door dit soort mensen te binden lijkt het soms dat contractbeheer belangrijker is dan schoonmaak.” De Jong roept op: “Rayonmanagers en objectleiders moeten meer betaald krijgen. Zo worden we gedwongen het kaf van het koren te scheiden en kan schoonmaakkunde weer hoogtij vieren. Het succes van Effektief is dat wij tevens enorm veel geld, veel meer dan de concurrentie, in ons op operationeel apparaat pompen. Dit gaat direct ten koste van je winstgevendheid, maar hier wordt écht het grote verschil gemaakt. Zowel in wie we aantrekken, wat wij deze managers betalen, maar ook zeker in hoeveel objecten, rayons of regio’s ze moeten aansturen.”
Misverstand
Effektief heeft de eer om als schoonmaakbedrijf veel aansprekende eventlocaties te mogen reinigen zoals de Jaarbeurs Utrecht en de Johan Cruijff ArenA. Overigens is het een misvatting dat de schoonmaakorganisatie een eventschoonmaakbedrijf is. “Events maken zo’n 20% van onze omzet uit”, vertelt De Jong. “De eventsector is vrij klein in Nederland maar heeft veel impact, dat geeft soms een scheef beeld. Effektief realiseert bijvoorbeeld ook 20% van haar omzet in de zorgsector. Ook kiezen wij er heel bewust voor om de recreatiebranche en de hotelsector te mijden. Dat is echte topsport waarbij de werkdruk buiten alle proporties ligt. De omzetkansen zijn enorm, maar de je loopt ook kans dat de organisatie volledig wordt geclaimd door deze type opdrachtgevers. Wij houden het liever bij de kennis en kunde op het gebied van reiniging en regulier onderhoud van kantoren, fabrieken, overheidsgebouwen, zorg- en evenementenlocaties.”
The next step
Waar de toekomst ligt voor de Effektief Groep is volgens de algemeen directeur vrij duidelijk. “Integrated Facility Management-trajecten liggen voor de hand, maar het bedrijfsonderdeel dat extreem hard groeit is onze uitzendtak. Dit jaar realiseren we met 365werk.nl een groei van maar liefst tachtig procent.” Ook in de schoonmaaktak ‘Effektief’ wordt een verdere groei verwacht, net als in Tweetal catering. Waar de groep dit jaar ruim 60 miljoen euro omzet genereert, zal dat de komende jaren doorgroeien tot 100 miljoen euro.
Om de landelijke dekking op schoonmaakgebied te vergroten, verkent Effektief de mogelijkheden om een branchegenoot over te nemen in het Zuiden des lands. Tevens wordt in de gebieden waar de schoonmaakorganisatie goed vertegenwoordigd is, de mogelijkheden tot brancheverbreding verkend. “Voor ons gevoel zijn we nog maar net begonnen. Het bedrijf draait en dat draait goed met een jaarlijks autonome groei tussen de 20 procent en 28 procent. Nu is het tijd om geografisch omzet toe te voegen aan de groep.”
De toekomst ziet er rooskleurig uit voor de Groningse schoonmaakorganisatie die groot is geworden door het nemen van duidelijke beslissingen en weloverwogen keuzes. “Wij blijven in de ogen van andere partijen toch een soort cowboys en dat is helemaal niet erg. Laat ons maar anders zijn dan de traditionele top 5.”