Reiniging en desinfectie met disposable microvezel doeken en vlakmoppen wint in rasse schreden aan terrein. Er wordt volop geïnnoveerd, de vraag vanuit de markt neemt alsmaar toe, maar in de praktijk wordt nog maar mondjesmaat met dit soort disposables gewerkt. En dat terwijl disposables makkelijk in gebruik zijn, snel beschikbaar en geen wasproces behoeven. Ruim baan voor disposable microvezel cleaning systemen, nietwaar?
Als we Sector Manager bij Carel Lurvink Ronald van Dooyeweert mogen geloven, kan het werken met disposable microvezel systemen een mooie aanvulling zijn op, of een goed alternatief zijn voor het, werken met inmiddels veelal gebruikte textiele microvezel systemen. “Met disposables krijg je naast optimale reinigingsresultaten ook voordelen op ergonomisch en economisch vlak. Tevens is het mogelijk om een aanzienlijke arbeidstijdbesparing. Schoonmaakbedrijven en overige eindgebruikers kunnen daar hun voordelen mee doen en zich hiermee op innovatiegebied onderscheiden met de implementatie van bijvoorbeeld microvezel disposable cleaning systemen” Het moge duidelijk zijn, Van Dooyeweert komt superlatieven tekort in zijn betoog voor disposable cleaning.
Voor- en nadelen
First things first. De voordelen van de disposable microvezeldoek zijn bekend. Er wordt altijd met nieuw materiaal gewerkt, dat is wenselijk vanuit het oogpunt van hygiëne in de medische sectoren en de foodindustrie in het bijzonder. In deze sectoren zijn disposables al niet meer weg te denken. Tevens kan met de inzet van disposables de logistieke rompslomp van het wasproces verleden tijd worden. Ook claimen fabrikanten een tijdsbesparing met de inzet van voorbevochtigde doeken. Deze zijn direct klaar voor gebruik en geven daardoor ook minder kans op methodefouten. De meeste nadelen zijn een open deur. Zo wordt er logischerwijs meer afval gerealiseerd omdat iedere doek en mop na gebruik in de afvalbak verdwijnt. In de implementatie gaat ook regelmatig het e.e.a. verkeerd. Schoonmaakmedewerkers een nieuwe methode aanleren gaat niet altijd zonder horten en stoten. Bovendien is de look, feel and touch van disposable totaal anders dan de wasbare doek. Dit werkt gebruiksfouten en over-/onderdosering in de hand.
Bij Alpheios onderschrijven ze de positie van disposable microvezel als ‘belangrijk’. We spreken met productmanger Rachelle Peters en accountmanager Bartolo van den Braak, die een gestage toename zien van het gebruik. “Voornamelijk worden disposables ingezet in ruimtes waarin optimale hygiëne noodzakelijk is. Het is daarom niet meer dan logisch dat de zorgsector deze producten als eerste heeft omarmd. Inmiddels zien we een verbreding naar andere sectoren en industrieën. Vooral binnen specialistische eventschoonmaak zien we dat disposable microvezel steeds vaker wordt ingezet tijdens evenementen om bij te dragen aan de beleving en bewustwording van de bezoekers. Men wil met zo min mogelijk gereedschap aan de slag, snel en eenvoudig omdat de tijd tussen de shows vaak ontzettend kort is. De Ready to use voorbevochtigde doeken bieden hier een uitkomst. Dit geldt overigens ook binnen cleanroomschoonmaak.” Kortgezegd: de klantvraag naar disposable buiten de zorg is volgens Alpheios zeer specifiek.
Afval onmogelijk duurzaam?
Veelgehoord argument tegen de inzet van disposable microvezel is de hoeveelheid afval in vergelijking met wasbaar microvezel. Dit zou de milieuwinst van het ontbreken van het wasproces teniet doen. Correct, aldus Rachelle Peters. “Maar, het milieuvoordeel ten opzichte van de wasbare doek is van zeer beperkte omvang. Overigens is hierbij uitgegaan van de meest optimale omstandigheden in het logistieke- en wasproces. In de praktijk wordt dit zelden behaald.” Van Dooyeweert haalt een internationaal onderzoek aan van ISS waarin wordt gesteld dat disposable onder aan de streep wint op het gebied van duurzaamheid. “Dit is wel minimaal hoor.”
Voorts stelt Van den Braak dat reiniging met disposables in ieder geval anders is en dat het daardoor qua duurzaamheidswinst en financiële winst niet altijd makkelijk te duiden is. “Het is een complex verhaal. Het is voor veel schoonmaakbedrijven niet inzichtelijk wat de totaalkosten van microvezel bedragen door het ingewikkelde wasproces. Mijn overtuiging is als volgt: wanneer disposable op de juiste manier wordt omarmd, dan kun je er
echt het voordeel van hebben. Maar het is aan ons, als leveranciers, om het eerlijke verhaal te vertellen. Ja, er is in veel situaties winst te behalen, maar in andere situaties niet.”
Circulair een (afval)berg te ver
Van Dooyeweert stelt dat wasprocessen naast de hoogste kostenfactor arbeid, uiteraard ook het milieu belasten. Denk aan verbruik van schoon water, elektriciteit, chemie. Bovendien, zegt hij “wordt de plastic soep in de wereld alleen maar groter. Wanneer textiele microvezel materialen worden gewassen, komen er microplastics in het afvalwater terecht.
Hij wijst op een mogelijke oplossing. Een gloednieuwe luierfabriek in Nijmegen die volledig draait op vervuilde luiers. Dit soort initiatieven zijn mogelijk ook op te zetten voor andere eindproducten, want de meeste materialen zijn af te breken naar basisgrondstoffen.” Uiteraard zouden composteerbare eindproducten helemaal de oplossing zijn “Wij zien dit voorlopig niet gebeuren”, aldus Alpheios’ Peters. “De huidige doeken bestaan uit teveel basismaterialen. Het is geen katoen of polyester of viscose, maar de combinatie hiervan die de basis vormen voor de huidige generatie disposables.” Wel wordt door alle partijen onderzocht of doeken te produceren zijn die bio-afbreekbaar zijn of die van een andere grondstof, als bamboe, gemaakt kunnen worden.
Reinigingsresultaat disposable microvezel vergelijkbaar
Disposable doeken en wasbare doeken zien er anders uit, voelen anders en worden net iets anders gebruikt. Maar een-op-een vergelijken is er niet bij. De keuze voor disposable microvezel hoeft volgens beide leveranciers in ieder geval niet af te hangen van de reinigingskwaliteit. Peters en Van den Braak hebben ervaring met de textiele microvezel Microfort doek, “een prettige doek met goed vuilopnemend vermogen die vijfhonderd wasbeurten meegaat. Maar wat is de kwaliteit? De vergelijking tussen deze doek en de disposable is appels met peren vergelijken. De schoonmaakkwaliteit is overigens wel vergelijkbaar. Hierbij geldt weer dat dit vergeleken is met de Microfort. Een vergelijking met een doekje van consumentengigant Action is niet te maken.” Ronald van Dooyeweert is een stuk stelliger: “het reinigingsresultaat is altijd beter, omdat constant nieuw materiaal wordt gebruikt. Een nieuwe doek is een hygiënischere doek.”
Innovatie als troef
Volgens Van Dooyeweert kampen disposables met een negatief imago vanuit het verleden. “Er is teveel geclaimd dat niet waargemaakt kon worden. Dat werkt nu tegen ons. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat de markt alleen maar groeit.” De productmanger wijst op de constante doorontwikkeling. Zo is er inmiddels drielaags disposable op de markt, voor een langere werkduur of een beter reinigingsresultaat. “Ook wordt het materiaal aangepast. We kunnen er niet omheen dat disposable dunner aanvoelt dan wasbaar microvezel. Door de structuur of dikte aan te passen, kunnen we de schoonmaakmedewerker helpen maar één exemplaar te kiezen in plaats van twee of drie voor het gevoel. Inmiddels leveren we zelfs semi-disposable, oftewel doeken die tot tien keer toe uitwasbaar zijn. Zo kunnen schoonmaakmedewerkers op locatie deze doeken gebruiken en deze thuis wassen en in het eigen huis gebruiken. Zo heb je op het sleutelpand topschoonmaak, een happy medewerker die thuis ook topkwaliteit heeft.” Rachelle Peters reageert behouden op deze innovatie: “ik ben bang dat schoonmaakmedewerkers deze doeken veel vaker dan tien keer gaan wassen, waardoor de schoonmaakkwaliteit niet meer geborgd kan worden. Dan is de potentiële winst volledig weg.”
Gouden toekomst?
Al met al lijken er nog genoeg kansen te zijn voor disposable microvezel en is er vooral nog een hele wereld te winnen. “In zorginstellingen in de foodindustrie is men overtuigd van de kracht van disposables, het is slechts een kwestie van tijd voordat dit gemeengoed is”, aldus van Dooyeweert. Bij Alpheios zijn ze niet zo stellig, maar wel enthousiast: “Of dit dé microvezel van 2025 is? Dat weet ik niet. Maar er worden op gebied van duurzaamheid zeker nog stappen gezet. De markt blijft in ontwikkeling, op het high-tech gebied van afwerkmaterialen, kwaliteit en verfijningen. Dit zet zich zeker door in de schoonmaak.” Disposable is vooralsnog de David in de grote wasbare wereld van Goliath. Maar goed, David wist Goliath volgens de Bijbel ook te verslaan. Of dat met disposable microvezel gaat gebeuren… Alleen de tijd zal het leren.