DiBO is al 33 jaar actief op de reinigingsmarkt. De bekende hogedrukreinigers worden geheel zelf ontwikkeld. De floorcaremachines worden deels ontwikkeld in samenwerking met fabrikant IPC en bij deze fabrikant als private label ingekocht. Clean Totaal bezoekt de vestiging in Waardenburg en spreekt met commercieel directeur Arno van den Borne, de tweede generatie van dit familiebedrijf.
Van den Borne. “Bij DiBO Nederland, hier in Waardenburg, leggen we ons toe op floorcare, hogedrukreinigers, truck-, bus- en carwash installaties. En niet te vergeten, we verzorgen van hieruit service en onderhoud voor gans Nederland. Bij DiBO FIS (Food & Industrial Supplies) in het Belgische Deinze doen we alle machines voor hygiëne in de voedingsmiddelenindustrie. Daarnaast is er in België nog eenzelfde locatie als in Waardenburg, gelegen te Wommelgem nabij Antwerpen waar ze dezelfde machinepark voeren. DiBO GmbH te Lingen, is onze Duitse verkoop- en serviceorganisatie. DiBO Project eveneens gevestigd in Waardenburg leveren wereldwijd treinwasinstallaties. Fabricage vindt plaats bij DiBO NV te Arendonk, van daaruit worden ook de export activiteiten gecoördineerd”.
Service, service en nog eens service
Volgens van den Borne is DiBO’s servicegerichtheid het belangrijkste verschil met de overige leveranciers in de Benelux. “Er zijn veel leveranciers met kwalitatief redelijke tot goede producten, dus daar kan een fabrikant zich minder gemakkelijk onderscheiden. Het verschil is dat wij uit de industrie komen. Daar is stilstandverlies een uiterst kostbare zaak. Hierdoor is onze hele organisatie gericht op het snel en adequaat handelen. Zo hebben we een eigen callcenter met twee mensen. Reparatie op locatie gebeurt door een ploeg van negen servicemonteurs die constant op weg zijn. Dat is echt nodig, niet omdat er zoveel storingen zijn, maar als er eentje plaatsvindt, ligt wel het proces stil en moet er zo snel mogelijk iemand ter plaatse zijn. Stel je voor wat het betekent als je met gevelreiniging bezig bent en niet verder kunt. Dat kan uitlopen tot een grote schadepost en claims. Ook voor onze floorcaremachines hebben we een mobiele werkplaats en nemen we een gratis leenmachine mee voor het geval dat de machine niet binnen aanvaardbare tijd of ter plaatse gerepareerd kan worden. Daarnaast leveren we alle machines met een garantie van twee jaar.”
Eigen ontwikkeling
Overigens wil servicegerichtheid niet zeggen dat er geen aandacht is voor kwaliteit. Van den Borne: “We besteden jaarlijks veel geld aan R&D. Vijf medewerkers zijn daar dagelijks mee bezig zijn. We werken samen met VITO, een met TNO vergelijkbaar onderzoekscentrum in België. Ook testen we veel in de praktijk. De eisen die aan onze producten worden gesteld, zijn hoog. Als ik een hogedrukreiniger in trailer als voorbeeld neem, dan zie je dat die machines heel veel te lijden hebben. Ze worden vervoerd en dus blootgesteld aan schokken. Ze staan ook vaak een hele werkdag te draaien. Dan kan je als fabrikant niet blindvaren op standaardonderdelen. We ontwikkelen en produceren veel zelf. Denk aan onze Greenboiler. Een brander met een rendement van 92% is met een uitstoot van 0 roetdeeltjes en een zeer lage CO2 uitstoot een high-tech ecologisch verwarmingssysteem. Dat is heel belangrijk want branders leveren dagelijks twee maal zoveel CO2 als een dikke personenauto. Het komt allemaal niet vanzelf. Gemiddeld duurt het drie tot vier jaar voordat een machine marktrijp is.”
Italiaans = kwaliteit
DiBO werkt voor de floorcare-lijn intensief samen met de Italiaanse fabrikant IPC. Kan het bedrijf zich dat wel permitteren? Italiaans materiaal staat immers niet te boek als topkwaliteit. Van den Borne: “Ja dat klopt, maar IPC is een gunstige uitzondering. Het is een toonaangevende fabrikant. Wij zijn als exclusieve afnemer in de Benelux hun tweede klant in grootte op wereldschaal. Ook IPC heeft een industriële achtergrond. Voorheen maakte zij deel uit van een gerenommeerde pompenfabrikant Interpump: ’s werelds grootste fabrikant van industriële hogedrukpompen. De focus op topkwaliteit is na de verzelfstandiging gebleven. Daar dragen we ook zelf aan bij. In haar assortiment heeft IPC geen hogedrukreinigers boven 180 bar, wij wel en dat is voor hen interessant. We leggen ook veel nadruk op bedieningsgemak: zo min mogelijk knoppen en eenvoudige handelingen. Dat komt eveneens terug in de IPC-machines. Schoonmakers zijn geen computerprogrammeurs. Achter die simpele bediening gaat wél veel technologie schuil. De besturing vindt plaats door elektronica zoals die ook in de industrie gebruikt worden. Die technologie zit ook op onze nieuwe paradepaardjes de CT 15 schrobzuiger die door de geringe werkbreedte van 350 mm zeer geschikt is voor bijvoorbeeld retailbedrijven. De CT30 heeft 450 mm meer werkbreedte. Beide zijn het eenvoudige machines. Alles kan zonder gereedschap vervangen worden. Er is een lader aan boord en de werktijd is toereikend. Er kunnen zowel borstels als pads onder gebruikt worden.”
Deskundige adviseurs
Kwaliteit en service kosten wat. Merkt de klant daar wat van? “Onze klant is de groothandel, industrie en schoonmaakbedrijven”, aldus van den Borne. “Die halen met ons een duurder maar ook duurzamer assortiment in huis. Het komt dan aan op de kwaliteit van de groothandel om onze machines te promoten. De goede voeren slechts enkele fabrikanten waar ze zich volledig voor inzetten en zijn betrouwbare adviseurs voor hun afnemers. Zij luisteren echt naar de klant en zullen naast de degelijkheid van onze machines ook de kosten gedurende de hele levenscyclus benoemen. Het is dan aan de klant om te kiezen of hij in twintig jaar tijd twee goedkope machines van een ander merk wil verslijten of eentje van ons. De hogere investering verdient zich op termijn terug, ook door weinig storingen. De minder goede groothandels kiezen niet voor een beperkt assortiment en hebben een ‘u vraagt en wij draaien-mentaliteit’. Ze leveren alleen wat de klant vraagt. Vanzelfsprekend proberen we wel die groothandels aan ons te binden die bij onze kwaliteit passen, maar daarin slagen we nog niet helemaal.”