Hoe onderscheid je je in een verzadigde markt? Unity Carpet Care kiest ervoor om vast te houden aan de eigen kernwaarden en door specialistisch vakwerk met een reële prijs zich te positioneren in het topsegment van de markt. De visie luidt: Alleen op deze manier kun je onderscheidend zijn en een goede boterham verdienen.
Op de foto: Rens Sakko & Thomas Uwuah
Op een van de eerste zonnige dagen brengt Rens Sakko van Unity Carpet Care een bezoek aan het Clean Totaal hoofdkwartier in de Flevopolder. Nog voordat het gesprek op gang komt moet de redacteur schoorvoetend toegeven dat er aan vloeronderhoud nog wel het een en ander schort in het pand. En dat ziet Sakko vaker. Zowel vloeren waar jarenlang te weinig aandacht voor is geweest als vloeren die wel onderhouden zijn, al kun je in niet alle gevallen over onderhoud spreken. “Het wordt verkocht als onderhoud, maar als een waslaag aanbrengen onderhoud is, dan zou je de stand van het Nederlands vloeronderhoud als erbarmelijk kunnen omschrijven.”
Vloeronderhoud begint buiten
Daarmee wil Sakko niet zeggen dat het overal kommer en kwel is. “Wat ik bedoel te zeggen is dat vloeronderhoud vakwerk is. Geen iedere vloer is hetzelfde en geen enkel type pand heeft te maken met hetzelfde soort vervuiling. Vloeronderhoud begint mijns inziens al bij het buitenterrein. Het soort vervuiling bij een basisschool is niet te vergelijken met het middelbaar onderwijs en een kantoorpand is weer anders. Als je het mij vraagt kan de hele specialistische sector slagen maken als we stoppen met het verkopen van uren, maar het product centraal gaan stellen. Te vaak zien we in de sector bedrijven opstaan en weer neergaan, terwijl het mogelijk is dat je een lang leven beschoren bent. Het gaan dan echter niet om het snelle geld.”
Unity Carpet Care
Unity Carpet Care, zoals de naam al doet vermoeden, is van oudsher gespecialiseerd in tapijtreiniging. Als enige werken zij met een bepaalde chemie – uit Frankrijk – die in combinatie met de techniek zowel verbluffende resultaten levert als een korte droogtijd. “Het product waarmee wij werken, dat is ons geheim. Zeg maar een Coca Cola-recept. Het enige dat ik erover kan zeggen is dat het ontzettend effectief is in combinatie met een korte droogtijd. Dat zorgt ervoor dat vooral klanten in de hotellerie daarom graag met ons werken.”
Drijfveer achter de Almeerse reinigingsspecialist is Thomas Awuah. “Een gouden kerel. Extreem fanatiek en een echte vakman die volledig is meegegroeid met het product door de jaren heen”, stelt Sakko met enige bewondering. “Dit soort mensen maken het product. Als je het mij vraagt is Thomas de beste tapijtreiniger van Nederland. Hij heeft deze techniek helemaal doorontwikkeld en daarbij helpt zijn achtergrond in de hotellerie natuurlijk. Inmiddels kunnen wij na reiniging een hotelkamer direct weer vrijgeven. Dat is natuurlijk super interessant voor onze opdrachtgevers.”
Sakko vervolgt: “Wat het mooiste is? De Wow-factor wanneer je een vloer kunt terugbrengen tot een staat waarvan het vooraf onmogelijk was geacht. Dat is echt prachtig. Maar dat kun je alleen voor elkaar krijgen door vakkennis en met mensen die extreem bevlogen zijn en die dat ook kunnen overbrengen op de medewerkers in de flexibele schil. Maar als operationeel eindverantwoordelijke kan ik niemand anders wensen dan Thomas. Hij weet het reinigingsvraagstuk altijd op te lossen of geeft een eerlijk advies. Daar is uiteindelijk iedereen bij gebaat.”
“Een mager zesje is voor ons niet genoeg’
Om een breder dienstenaanbod aan te bieden is onlangs fors geïnvesteerd in het machinepark, in samenspraak en met advies vanuit Weska Rotterdam. Alle typen vloeren, hard en zacht, kunnen worden gereinigd door de organisatie die werkt vanuit Almere. “Wat ons anders maakt, is dat wij werken vanuit de vloer, bottom-up. Wij zijn altijd bezig met het product en beginnen vandaaruit te organiseren. Dat betekent dat we zelf ook keihard moeten werken om de technieken, vervuilingen en vloersoorten nog beter te begrijpen. Maar niet alleen wij, ook onze vaste schoonmaakgroothandel Weska heeft hier een belangrijke rol in. Ik geloof dat je door samenwerking en het delen van kennis tot het beste resultaat komt. Daarom testen wij constant diverse technieken om te kijken wat het beste duurzame resultaat geeft. Een mager zesje is voor ons niet genoeg”, vertelt Sakko.
Prachtige resultaten dankzij kennis
En daar verbazen ze zich bij Unity Carpet Care nog wel het meeste over. “Er zijn veel eindklanten die tevreden zijn met een zesje als eindkwaliteit. Dat vaak wordt geleverd door bedrijven met accountmanagers die vanachter het bureau werken. Na twee jaar staan ze dan bij ons op de stoep, of wij het kunnen verbeteren. In deze tak van sport zijn geen reguliere vierkante meter prijzen en standaard urenindicaties te geven. Dit kun je pas bepalen zodra de eerste resultaten zichtbaar worden.” Daarom hekelt Sakko ook de bedrijven die vanuit een (ivoren) toren vloeronderhoud aanbieden. “Als je echt met het vak bezig bent, moet je bij je product blijven. Doe je dit niet, dan raak je hier steeds verder van weg. En als de klant ook niet zo strak kijkt, dan zie je in de loop der jaren ontzettend smerige panden ontstaan. Terwijl je met kennis en kwaliteit in combinatie met een degelijke prijsstelling prachtige resultaten krijgt.”
“Als je het mij zou vragen”, vervolgt Sakko, “dient het MT en kantoor van ieder bedrijf in de schoonmaak minimaal twee keer per jaar mee te draaien op een project waar geld wordt verdiend. Ook op het kantoor moet je weten wat er leeft op de werkvloer, wat de laatste ontwikkelingen zijn en hoe het beleid zijn uitkomst heeft in de dagelijkse werkelijkheid. Dit geldt ook als er nieuwe vloersoorten worden behandeld. Stel nu voor dat een accountmanager een offerte maakt voor onderhoud van een natuurstenen vloer, terwijl hij dit nog nooit behandeld heeft. Dat is toch gek? Het minste wat je dan kunt doen is met een specialist een bezoek brengen en het juiste advies en de reële prijs voorstellen. Daar wordt iedereen beter van.”
Kansen
Volgens Sakko zijn er echter ook voldoende kansen. Al is het door de coronacrisis lastig in te schatten wat de toekomst brengt. “De verwachting is dat kantoren minder bezet worden, maar dat de schoonmaakfrequentie omhoog gaat. Dit biedt kansen voor vloeronderhoud al is de tendens wel dat opdrachtgevers in deze tijd hun hand op de knip houden. Wel zou het helpen als adviesbureaus meer aandacht schenken aan vloeronderhoud. Het is vaak de duurste post voor de opdrachtgever, maar daar wordt nog wel eens te weinig aandacht aan geschonken. Hoe dat komt? Dat is lastig te bepalen. Er is altijd al weinig aandacht geweest voor vloeronderhoud, maar de vloer is een visitekaartje voor het bedrijf en maakt onderdeel uit van de beleving van het pand. Vanuit het hospitality oogpunt is het gewoon heel interessant.”
Natuurlijk blijft duurzaamheid ook in vloeronderhoud een thema. Duurzame technieken zijn bij Unity Carpet Care dé voorkeurskeuze. “Daar zijn wij enorm voorstander van. Eigenlijk vind ik het vreemd dat er nog zo vaak naar traditionele chemie wordt gegrepen waar het resultaat soms niet eens beter van wordt. Diamantpads zijn wat mij betreft een supermooie oplossing waarmee je goede resultaten kunt bereiken, maar zoals altijd moet je wel weten waar je mee bezig bent.” Kortgezegd: Met de werkschoenen op de werkvloer: testen, proberen en gaan voor het rapportcijfer 9 als minimaal eindresultaat. Unity Carpet Care gaat voor kwaliteit en ziet zichzelf daarmee als onderscheidend.