De wassteel timer app is onlangs door Schoonmakend Nederland geïntroduceerd om vast te leggen hoe lang met de wassteel wordt gewerkt. Echter is niet iedere ondernemer blij met de invoering. Het zou oneerlijk werk in de hand werken en oneerlijke concurrentie veroorzaken.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
Werkgeversorganisatie Schoonmakend Nederland heeft de wassteel timerapp ontwikkelt. Het betreft een app waarmee je mobiel vastlegt hoe lang en op welke hoogte je op een dag met de wassteel (ook wel tuckerpool/telewash genoemd) werkt, zonder dat dit tot ergonomische problemen voor de medewerkers leidt. Deze regeling is een onderdeel uit de Arbocatalogus. Uit uitvloeisel hiervan zijn door Schoonmakend Nederland afspraken gemaakt met de Inspectie SZW. Deze overheidsinstelling controleert en beboet zo nodig bij overtreding van de nieuwe regelgeving.
Niet een ieder beschouwt de invoering van de app en de nieuwe regelging, met name binnen het glazenwasserij segment, als een noodzakelijk dan wel eerlijk of zinvol instrument. Integendeel, termen als rechtsongelijkheid, onhaalbaarheid, proefproces en het veroorzaken van oneerlijke concurrentie worden inmiddels gebezigd. Een ondernemer vraagt zich af of de overregulering aan regeltjes wel past bij de brancheorganisatie en zelfs in hoeverre een branchelidmaatschap van toegevoegde waarde is. Het beperkt de ondernemer namelijk in zijn ondernemerschap.
Afspraken met ISZW
De door Schoonmakend Nederland met de Inspectie SZW binnen de zogeheten Arbocatalogus gemaakte afspraken luiden, kort samengevat:
- Met de wassteel mag je op de hoogte van 3.5 – 7 meter maximaal 4 uur per dag werken
- Tussen de 7- 13,5 meter is dit maximaal 2 uur per dag
- Combinatie van beide hoogtes is mogelijk waarbij de uren tussen 7-13,5 meter echter dubbel tellen (bijvoorbeeld: 2 uur tussen 3,5 – 7 meter en 1 uur (dubbel geteld telt dit voor 2 uur) tussen 7 en 13,5 meter, maakt samen de maximale inzet van 4 uur per dag
- De dienst ISZW kan bij een controle naar een tijdregistratie vragen (via de wassteel timer app of via een schriftelijke registratie) en bij het ontbreken hiervan boetes uitdelen.
- De registratie is alleen verplicht voor bedrijven met personeel in dienst en geldt niet voor ZZP’ers
Om de registratie te vereenvoudigen ontwikkelde Schoonmakend Nederland de wassteel timer app. Beschik je niet over deze app dan dient de registratie schriftelijk vastgelegd te worden.
Wassteel timer app uitleg
In deze app registreer je de gewerkte uren per dag. Je selecteert de hoogte waarop je werkt (tussen de 3,5 en 7 meter of tussen 7 en 13,5 meter). Vervolgens start je de timer en zet je deze uit, zodra je klaar bent. Je kunt zo vaak van hoogte wisselen als je wilt. Om je eraan te herinneren dat de timer nog loopt, kun je reminders instellen. Aan het einde van de dag worden de gegevens gewist.
De Wassteel timer app is te downloaden in de App Store of Play Store. Een voorbeeld van schriftelijke registratie is terug te vinden op de site van Schoonmakend Nederland.
Flauwekul
Gelijk na de lancering van deze app ontstond er tumult bij (glazenwas-)bedrijven (met personeel in dienst) die binnen hun organisatie gebruik maken van de wassteel. Reden onder andere voor Paul Raatgever van Proper Specialistische Reiniging een recent een vileine reactie te plaatsen op Linkedin: “Er zijn meerdere zaken die knellen: rechtsongelijkheid, oneerlijke concurrentie, het ontbreken van enige vorm van overleg. Het is kostenverhogend en fraudegevoelig.” Zo heeft er bijvoorbeeld volgens Raatgever geen consultatie plaatsgevonden onder de bedrijven die met de wassteel werken: “Dan zou het gelijk duidelijk geworden zijn dat er sprake is van een onzin regel die in de praktijk onnodig is en niet zal gaan werken. Gewoon flauwekul.”
Oneerlijke concurrentie
Nog afgezien van het feit dat de nieuwe verplichting volgens Raatgever kostenverhogend gaat uitpakken, aangezien er met de registratie kostbare tijd gemoeid gaat én in plaats van de wassteel dure hoogwerkers ingezet moeten worden veroorzaakt deze regelgeving oneerlijke concurrentie: “De registratie verplichting geldt namelijk niet voor ZZP’ers! Mijn medewerkers worden beperkt in hun mogelijkheden qua werkzaamheden met de wassteel en ZZP’ers zijn gevrijwaard en mogen op dit gebied onbeperkt doen wat ze willen. Deze in mijn ogen onbegrijpelijke regelgeving zal vervolgens omzeild worden door het uit deels uit te besteden aan ZZP’ers en/of het niet zo nauw te nemen met de registratie.”
Door de wassteel activiteiten deels in onderaanneming uit te besteden aan ZZP’ers schiet het beoogde doel van lichaamsbehoud zijn doel voorbij. Raatgever: “Je kunt dan ook het werken met ladders, hangladders, gevelinstallaties en hoogwerkers gaan beperken en tot tijdregistraties verplichten. Maar verplicht dat dan ook voor ZZP’ers en beperk niet alleen de werkgevers met personeel. Werkgever en werknemer kunnen prima onderling e.e.a. regelen en afspraken maken. Zeker met de “mondige” over het algemeen Nederlandse glazenwassers.”
Proefproces
Raatgever zegt een eventueel proefproces, na een geconstateerde overtreding door ISZW, met vertrouwen tegemoet te zien: ”Samen met enkele collega bedrijven hebben we hiertoe een gezamenlijk financieel potje juridische kosten gereserveerd.” De namen van zijn collega bedrijven wil hij op dit moment nog anoniem houden: “Vanwege hun grotere belangen bij hun opdrachtgevers waar zij in onderaanneming afhankelijk van zijn.” Ook wil Raatgever benadrukken dat het ageren tegen deze zijns inziens nodeloze regeling vooral in het belang is van de gehele branche, zowel voor de opdrachtgever als eindklant: “Waarom hen straks opzadelen met onnodige maar nu “verplichte” extra kosten door een gedwongen inzet van hoogwerkers bij de uitvoering van het werk op plekken waar dit qua werkhoogte niet noodzakelijk is?”
Overstap naar SieV?
De kwestie zit Raatgever zo hoog dat hij een overstap van Schoonmakend Nederland naar SieV niet uitsluit: “Deze optie is best serieus. SieV is een serieuze organisatie en wordt steeds groter. Als deze t.z.t. ook als CAO gesprek partner etc. geaccepteerd wordt is dat in ieder geval voor mijn organisatie reden genoeg om mijn (veel te dure) lidmaatschap bij Schoonmakend Nederland op te zeggen en over te stappen naar SieV.”
App gaat het niet redden
Volgens Maurice Rutgrink, voorzitter SieV, gaat deze app het in de praktijk niet redden: “Het is op zich een goede ontwikkeling dat Schoonmakend Nederland hier mee komt. Maar door geen overleg met de werkvloer gaat deze tool het m.i. niet redden. Men gaat dit zien als een dingetje, een gadget voor grote bedrijven die daarmee de concurrent voor proberen te blijven.” De gedreven SieV voorzitter betreurt het dat over de invoering en regelgeving op dit gebied geen collegiaal overleg heeft plaatsgevonden: “Wederom een gemiste kans. Onze leden beschikken over voldoende kennis en werkervaring die ze hadden kunnen delen. Mits gevraagd!” Desalniettemin verwacht hij vooralsnog niet dat er om deze reden veel Schoonmakend Nederland leden de overstap naar SieV zullen maken.
Schoonmakend Nederland ziet grootste doelgroep over het hoofd
Rutgrink ziet het als ongelijkheid dat Schoonmakend Nederland de app met veel verve presenteert maar hierbij de grootste doelgroep over het hoofd ziet: “Veel glazenwassers opereren alleen of met twee. Die gaan en hoeven deze app echt niet gebruiken. De “pakkans” voor bedrijven met enkele personeelsleden is bovendien klein. Plus dat velen simpelweg de hele dag met de wassteel werken. En deze app zou daarmee hun broodwinning bedreigen. Daarnaast moeten er veel handelingen verricht worden op elke klus en dat doet men niet omdat het teveel moeite kost. Het thema leeft dan ook nauwelijks onder onze leden.”
Kansen voor buitenlandse ondernemingen?
De SieV voorzitter is van mening dat hoewel deze app op zichzelf goed bedacht is, maar i.c.m. de RAS campagne niet of nauwelijks delen van de doelgroep bereikt: “En zolang controle faalt, is het een economisch voordeel deze app niet te gebruiken. Op langere termijn fysiek ongemak? Daar malen veel mensen nu niet om.”
Wat we volgens Rutgrink wel op termijn gaan zien is dat een bedrijf de app wel aan haar eigen werknemers voorschrijft, maar niet aan de onderaannemers. Bovendien gaat dit op Europees niveau mank omdat de arbo wetgeving in Nederland ver voorop loopt. Een Belgisch bedrijf kan dus door het toepassen van Belgische arbo wetgeving een concurrentie voordeel behalen, stelt Rutgrink. “Het zou er in extremis toe kunnen leiden dat bedrijven met een vestiging in het buitenland de in Nederland geldende regelgeving gaan omzeilen.”
In dit verband verwijst Rutgrink naar de situatie rond rope access [Het bereiken van moeilijk bereikbare plekken door middel van touw- en positioneringstechnieken red.] Nederlandse bedrijven mogen dit amper, maar huren buitenlandse bedrijven in die dit wel mogen. De voorzitter: “Denk aan het kado van Kärcher aan de Euromast wat door Duitse specialisten met touw mocht worden gedaan waar Nederlandse bedrijven hoogwerkers hadden moeten inzetten.”
Wees een held
Op de Linkedin post van Paul Raatgever reageerde – op persoonlijke titel – ondernemer André van den Heuvel. Hij stelde op het voornemen van Raatgever om met zijn bedrijf Schoonmakend Nederland mogelijk de rug toe te keren onomwonden: “En toch blijft iedereen maar een percentage van hun omzet als lidmaatschap betalen. Bang dat je anders niet mee mag doen aan een inschrijving. Ik zeg: wees een held en beëindig je lidmaatschap. Net als iedereen zou moeten doen.” Deze privé mening riep uiteraard om een nadere toelichting.
Ook de directie Schoonmakend Nederland vroeg hem hiernaar. Ondernemer Van den Heuvel: “Mijn mening komt voort uit een opeenstapeling van gebeurtenissen. Als ondernemers moeten we voorkomen dat het ondernemen ons onmogelijk word gemaakt, door allerlei regeltjes, wetjes, tijdregistratieapps etc.” Het e.e.a. noodzaakt de schoonmaakondernemers naar zijn mening tot kostenverhoging of het noodgedwongen verhogen van m2 prestaties. Van den Heuvel: “Dat is de praktijk. En volgens mij willen we dat juist niet. Zonder dat de brancheorganisatie het wellicht in de gaten heeft werkt Schoonmakend Nederland hieraan mee door nog meer verplichtingen te gaan opleggen.”
Kom over drie jaar maar terug
Uit eigen ervaring herinnert de ondernemer Schoonmakend Nederland (voorheen OSB) eraan dat, toen hij als startende ondernemer zich aanmeldde als lid, hij te horen kreeg eerst maar drie jaar ervaring op te doen alvorens als lid toegelaten te kunnen worden. Dit terwijl Van den heuvel op dat moment al 15 jaar in deze sector actief was: “Je verwacht kennis, hulp en advies van een brancheorganisatie. Het was de arrogantie ten top. Toen we snel groeiden werden we binnen een half jaar gebeld met de vraag om toch maar lid te worden. Dit hebben we uiteraard niet gedaan.” Van den Heuvel vraagt zich hardop af wat Schoonmakend Nederland voor toegevoegde waarde aan de branche levert: “Aan welke kant van de tafel zitten jullie?“
Berekeningstechniek contributie bijdrage
Tenslotte hekelt Van den Heuvel de berekeningstechniek bij het vaststellen van de contributie: ”Schoonmaakbedrijven geven als lid van de brancheorganisatie naar eer en geweten hun totale jaaromzet op bestaande uit: schoonmaakwerkzaamheden, leveringen sanitair benodigdheden en glas-, gevelreiniging, inclusief het uitbesteed werk aan andere leden van Schoonmakend Nederland. Over de totaal jaaromzet wordt de contributie geheven. De leden waaraan diensten uitbesteed worden geven vervolgens ook naar eer en geweten hun omzet op en betalen hierover voorts ook een percentage aan contributie. Wordt er dan niet dubbel contributie betaald? Ik ben van mening dat Schoonmakend Nederland de ondernemer hierover moeten informeren, wat zij niet doen.”
Van den Heuvel beëindigt zijn betoog met opmerking dat je als ondernemer de vakman bent en erop afgerekend wordt in het geval er iets niet goed gaat. Durf te ondernemen en risico’s te nemen. Als succesvol ondernemer heeft hij in alle jaren dat hij binnen de schoonmaak actief is het OSB (nu Schoonmakend Nederland) nooit nodig gehad of gemist. “U begrijpt dat er bij mij wat frustratie omhoog komt als er wederom dingen, zoals de regelgeving wassteel reiniging, dreigt te worden opgelegd. Dat moet maar is afgelopen zijn! “
Schoonmakend Nederland
Schoonmakend Nederland directeur Rob Rommelse laat ons weten zich niet in de visies te herkennen: “Het betreft een proces dat zorgvuldig en juist verlopen is. Verder wil ik niet inhoudelijk reageren. Dit is geen onwil, maar ik herken de visie van betrokkenen niet”. Ook laat de brancheorganisatie directeur weten dat er inmiddels een afspraak gepland stond met Paul Raatgever.
Relativerend kun je zeggen dat het persoonlijke meningen betreft van een tweetal gemotiveerde ondernemers. Zij ontvangen naar eigen zeggen echter veel bijval van collega bedrijven. De meningen liegen er niet om. Laten we erop vertrouwen dat een gesprek met Schoonmakend Nederland tot verhelderende inzichten /oplossingen leidt dat recht doet aan allen die zich met hart en ziel inzetten voor de sector.
Tja, goede raad is duur!