Hoe bouw je een succesvol schoonmaakbedrijf op als je intreedt op een competitieve markt en je bovendien maar een paar honderd euro startkapitaal hebt. Gewoon door het te doen, maar dan wel heel zorgvuldig te kijken naar waar een markt ligt die anderen laten liggen en daarnaast door de markt op een innovatieve manier te benaderen. Clean Totaal vraagt Tuğrul Çirakoğlu van De Frisse Kater in Amsterdam (naar) hoe schoonmaak uitstekende kansen biedt.
Door Leon van den Berg, redactielid Clean Totaal
De meeste mensen worden niet op een mooie zomerochtend wakker, zien dan het licht en kiezen voor een carrière in de schoonmaak. Datzelfde gold ook voor Çirakoğlu. “Nee inderdaad niet, sterker nog. Ik had helemaal niets met de schoonmaak en er dus geen enkele affiniteit mee. Het feit deed zich echter voor dat ik was afgestudeerd als Master (International Business) Management en daarin geen werk kon vinden. Thuis zitten met een uitkering paste echter niet bij mij en dus ging ik mij oriënteren op andere werkvelden die een interessante toekomst zouden kunnen bieden. Na onderzoek bleek schoonmaak de gemakkelijkste entree tot de arbeidsmarkt. Je hoeft er geen langdurige studie voor te volgen en je kunt in principe beginnen met wat materialen en een inschrijving bij de KvK. Zo ben ik in 2014 begonnen met heel weinig geld.”
Fris na megafeest
De kans op succes is echter niet alleen maar gewoon beginnen. “Ik heb terdege onderzocht op welk marktsegment de gevestigde schoonmaakbedrijven een gat laten vallen. Schoonmaak van kantoren viel daardoor al snel buiten boord. Niet alleen is er een enorme concurrentie, ook van nieuwkomers, maar de grote jongens van de schoonmaak maken daar de dienst uit en daar kun je als klein bedrijf niet tegenop. Natuurlijk kun je er wel een boterham mee verdienen, maar er zitten weinig ontwikkelingsmogelijkheden voor de toekomst in. Ik vond dacht ik een gat in de markt, namelijk het schoonmaken van locatie, meestal woningen, nadat er een feest geweest was. Nu hoor ik je al denken, hoezo dan? Je spreekt echter niet over gewone feesten, maar extreme feesten waar mensen een enorme zooi achterlaten. Niet alleen de gebruikelijke rommel, maar ook kots, bloed en stront. Zulke feesten zijn er echt en meer dan je denkt. De naam Frisse Kater is daarop geënt. Na zo’n feest komt iedereen met een flinke kater tot bezinning, maar als onze kater geweest is, is alles weer fris en schoon.”
Extreme schoonmaak
De Frisse Kater heeft inmiddels een andere vorm van extreme schoonmaak als hoofdactiviteit en groeit daarin sterk. Çirakoğlu: “Mensen begonnen steeds vaker te bellen met schoonmaakvragen die wij niet in het pakket hadden. Daarom ben ik na analyse van die vragen de zaken nog eens op een rijtje gaan zetten. Feest schoonmaak doen wij nu bijna nooit meer. Onze focus is verplaatst naar schoonmaak na zeer ernstige vervuiling (hoarding), een delict, een zelfdoding of wanneer mensen zijn overleden en pas na weken of soms maanden worden gemist. Je komt dan in situaties terecht waarbij de werkelijkheid elke beschrijving tart. Stel je bijvoorbeeld voor dat iemand een maand dood ligt, dan lekt het lijkvocht eruit en dat dringt soms door de vloer een andere woning in. De dode zelf zien wij eigenlijk nooit. Voor het verwijderen van het lichaam zijn andere specialisten.
De nabestaanden of de verhuurder blijven echter achter met een onverkoopbare of onverhuurbare woning. Dat is wanneer wij in beeld komen en het huis dusdanig opruimen dat het weer gerenoveerd kan worden zonder dat bouwvakkers daardoor in gevaar komen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om het verwijderen van aangetaste meubels, het verwijderen van vloerbedekking op de aangetaste plek en eventueel het verwijderen van de dekvloer of zelfs de hele vloer bij houtbouw. Daarbij moeten de dragende delen blijven zitten. Die maken wij schoon en isoleren ze met speciale middelen zodat ze geen gevaar meer opleveren. Naast deze vorm van schoonmaak werken wij ook voor de industrie waarbij wij bijvoorbeeld duivenpoep verwijderen omdat dit zodanig ziekteverwekkend is dat onderhoudsmonteurs niet aan het werk kunnen. Wij kunnen nooit zomaar aan het werk. Eerst moeten wij eventueel ongedierte bestrijden en natuurlijk moeten wij ook met PBM’s aan de slag. Wij hebben diverse soorten wegwerp overals in voorraad die gedragen moeten worden in verschillende situaties. Datzelfde geldt voor overschoenen, handschoenen en (vol)gelaatsmaskers. Ons werk is een echt specialisme waarvoor je geschikt moet zijn. Het is zwaar, smerig en ook gevaarlijk.”
Raamcontract niet voor dit specialisme
Het onder de aandacht brengen van dit specialisme is geen sinecure. “Als je naar een woningbouwvereniging stapt, is men meestal afhoudend omdat die een raamcontract hebben met een collega schoonmaakbedrijf. Als er dan een dergelijke schoonmaakklus voorvalt, blijkt dat gevestigde schoonmaakbedrijven dit niet kunnen of willen doen en komt men dus in tweede instantie toch weer terug bij ons. Het zijn ook enorme klussen. Bij een ontruiming komt er soms wel meer dan 50 kuub rommel uit een woning. En voor de afvoer van door overledenen besmet materiaal moet je een speciaal circuit van afvalverwerkers inschakelen die zeer hoge eisen stellen aan de manier waarop je iets aanbiedt. Om zulke afvalverwerkers te vinden is op zich al moeilijk.
Social media marketing
Particuliere opdrachtgevers komen wel direct bij ons. Dat komt omdat wij vol inzetten op social media. Wij doen niets met traditioneel adverteren, dat vooral gekenmerkt wordt door borstklopperij: wij zijn de beste, schoonste enzovoorts. Daarmee overtuig je niet. Wij laten zien wat wij doen op YouTube en sparen de kijker daarbij niet. Wij merken dat het succesvol is. Dit jaar willen wij 10.000 abonnees op ons YouTube kanaal hebben. Wij zitten nu op 7.000, dus dat gaat lukken. Inmiddels heeft het YouTube kanaal ruim 20.000 abonnees! Het is voor ons een belangrijk middel om klanten te winnen.” Dat blijkt ook tijdens het interview. Çirakoğlu wordt gebeld door een vertegenwoordiger van een familie waar iemand elf dagen dood in huis heeft gelegen bij een redelijk hoge temperatuur. Hij spreekt af onmiddellijk na ons interview naar die klant in oost Nederland te rijden. “Ja, je moet hier geen 9.00 tot -17.00 mentaliteit hebben zegt hij lachend. Het werk is altijd spoed en daarom werk ik ook met jongens uit mijn buurt. Die weten dat ze altijd oproepbaar moeten zijn en zijn ook snel beschikbaar. Inmiddels werk ik regelmatig met drie vaste krachten en daarnaast met nog een aantal invalkrachten.”
Lees verder onder video
Geen duur kantoor nodig
Die buurt is Amsterdam Slotervaart en de Frisse kater blijkt gevestigd in een bedrijfspand onder een flatgebouw. “Dat is een bewuste keuze”, stelt Çirakoğlu. “Wij zijn eigenlijk altijd op pad en komen alleen hier om koffie te drinken en zaken te bespreken. Daar heb je geen flitsend en duur kantoor voor nodig. Alle administratie, behalve de facturering is uitbesteed. Daardoor kunnen wij ons volledig concentreren op ons werk en blijft er ook voldoende geld over om de noodzakelijke investeringen te doen en aan de toekomst te werken. Een van die dingen is het merchandise plan voor komend jaar. Wij krijgen steeds vaker verzoeken van mensen die ons werk zo bijzonder vinden dat ze er iets van ons merk willen dragen, Denk aan T-shirts, petjes, bodywarmers etc. In mijn studie heb ik geleerd om breder te kijken en daarin past merchandise als marketingmiddel. Natuurlijk kost het maken van kleding geld, maar dat verdienen wij zeker terug als je het ziet in het licht van het feit dat de dragers gratis reclame voor ons maken en tegelijk doordat de dragers ons materiaal betalen. Je ziet dat een studie dus nooit weg is”, stelt Çirakoğlu lachend.
Levensvragen
Het werk zelf is belastend. Is Çirakoğlu nu veranderd als mens? Hij antwoordt wat bedachtzaam. “Ik denk het niet echt. Ik ben altijd al een koel en rustig persoon geweest en raak dus niet zo snel ondersteboven van wat ik meemaak. Wel kijk ik tegenwoordig wat anders aan tegen mensen. Ik vraag mij sneller dan vroeger af hoe het daadwerkelijk met mensen gaat die je op straat of elders tegenkomt. Als je soms in een vervuilde woning binnenstapt en ziet dat de bewoner gewoon netjes gekleed gaat, dan denk je wel eens hoe het zover heeft kunnen komen. Die gedachte speelt ook als iemand pas na maanden dood gevonden wordt. Is er dan niemand meer die om die persoon geeft en waardoor komt dat?”
Meer zoals dit lezen? Abonneer u dan nu op vakblad Clean Totaal voor nog geen vijf euro per maand!