Op donderdag 15 juni 2017 werd voor de tweede maal de Dag van de Schoonmaker georganiseerd. Hoeveel schoonmakers er exact in het zonnetje zijn gezet is niet duidelijk, “maar er waren ruim 78.000 schoonmakers bij de 110 bedrijven werkzaam die zich hadden aangemeld. Het was fantastisch!”, aldus initiatiefneemster Marlies Beekhuizen van HECTAS Facility Services.
Een dag na de heugelijke dag sprak Clean Totaal telefonisch met Beekhuizen: “Alle schoonmaakmedewerkers van HECTAS hebben een presentje in de brievenbus gekregen, en daarnaast zijn we een aantal objecten gaan bezoeken.”
“Wij hadden nooit gedacht dat de dag zo snel zou groeien”
Enthousiast vervolgt Beekhuizen haar verhaal: “We hadden nooit gedacht dat de dag zo snel zou groeien. We zijn echt overdonderd door de reacties, vooral via social media. Dat er zelfs een moeder reageerde met de mededeling dat zij thuis altijd schoonmaakt en met smart wacht op een presentje van haar man, dat vinden we echt leuk!”
Issuekalender
De Dag van de Schoonmaker vindt zijn oorsprong door de issuekalender. Beekhuizen: “Er zijn zoveel dagen, maar er was niets voor de schoonmaakbranche. Het is toch niet te begrijpen dat er wel een dag van de echtscheiding is, een dag van de bouw maar niet voor de schoonmakers? Toen we er op kantoor over zaten te dim-dammen hebben we contact opgenomen met Hago. Zo zijn Denise (Vrouenraets van Hago Zorg red.) en ik aan elkaar gekoppeld en hebben we vorig jaar binnen zes weken een geweldig initiatief neergezet.”
“Wellicht te ambitieus, een landelijke Dag van de Schoonmaker, totdat we merkten dat een paar andere grote schoonmaakbedrijven aanhaakten. Het balletje ging snel rollen. Toch blijft het voor onze branche uniek dat we de bedrijfsnamen hebben losgelaten vanuit één naam zijn gaan opereren.”
Landelijke media aandacht
Marlies Beekhuizen is tevreden met de media-aandacht, al had ze wel gehoopt dat de landelijke media er iets meer mee zouden doen. “Maar we mogen niet ontevreden zijn hoor! Zo zijn we gebeld door 538 en ook Qmusic heeft de dag zelf opgepikt. Editie NL heeft een item gemaakt (HIER te bekijken). Er is maar een beperkt budget, maar dat we met free publicity zoveel bereikt hebben, daar ben ik trots op.”
Kleinere schoonmaakbedrijven
Vorig jaar deden er iets meer dan 50 schoonmaakbedrijven mee met de Dag van de Schoonmaker. Dit jaar is dat aantal ruim verdubbeld. Onder andere door de aansluiting van SIEV: “De schoonmaakbranche is zoveel meer dan alleen de grote bedrijven. Juist ook de kleinere bedrijven moeten zich aansluiten! Wij zijn SIEV dan ook erg dankbaar dat zij hun leden aangespoord hebben om deel te nemen. Ook OSB heeft hun leden aangespoord om mee te doen. Deze brancheorganisatie was ook betrokken bij de organisatie in 2017. Dat geldt overigens ook voor opdrachtgevers, onder andere de Hogeschool van Amsterdam, de Universiteit van Amsterdam en Sport050 vanuit de gemeente Groningen deden mee.
Rijksschoonmaakorganisatie
Het viel de redactie van Clean Totaal op dat er één grote afwezige was die hun waardering voor het personeel deelde met de pers, de Rijksschoonmaakorganisatie. Na herhaaldelijk contact kwam dan eindelijk een reactie.
Communicatiemedewerker Loraine Nurmohamed van de Rijksschoonmaakorganisatie reageert: “Vanuit SZW/RSO vinden we ‘de dag van de schoonmaker’ een goed initiatief; dat tegelijkertijd goed aansluit bij onze visie. Ook op ‘de dag van de schoonmaker’ hebben we onze waardering richting de medewerkers geuit door hen op hun huisadres te verrassen met een uitnodiging voor het personeelsfeest en een kleine attentie”
Via de hashtag #ddvds was de Dag van de Schoonmaker te volgen, zie hieronder:
Tweets over #ddvds
!function(d,s,id){var js,fjs=d.getElementsByTagName(s)[0],p=/^http:/.test(d.location)?’http’:’https’;if(!d.getElementById(id)){js=d.createElement(s);js.id=id;js.src=p+”://platform.twitter.com/widgets.js”;fjs.parentNode.insertBefore(js,fjs);}}(document,”script”,”twitter-wjs”);