De wereld verandert. De economie zit in een dal, mensen verwachten een bepaald minimaal hygiëneniveau en grondstoffen worden schaarser. Dat heeft invloed op de aandacht voor kosten en dus prijzen. De schoonmaakbranche heeft daar niet goed op gereageerd, terwijl deze tijd volgens Rob Boele, sales & marketing director van CWS, kansen biedt.
Door Leon van den berg, redactieteamlid Clean Totaal
“De markt is aan het verschuiven”, stelt Boele. “Sinds 2008 zitten we in een financiële crisis en daarnaast wordt het aantal daadwerkelijk gebruikte vierkante meters in kantoren onder invloed van Het Nieuwe Werken steeds lager. Daarnaast is er in het bedrijfsleven een steeds sterkere concurrentie vanuit de BRIC-landen die goedkoper kunnen werken door lagere arbeids- en productiekosten. Klanten van schoonmaakbedrijven worden steeds kritischer op de kosten voor schoonmaak. Schoonmakers reageren door in te leveren op hun prijs, maar dat gaat wel ten koste van de schoonmaakkwaliteit. Klanten zien dan geen toegevoegde waarde meer en de prijs komt nog verder onder druk te staan. Zo is de branche in een vicieuze cirkel terecht gekomen die doorbroken moet worden.”
Kwaliteit scoort
Prijsdruk speelt vooral bij de grootste schoonmaakbedrijven. Boele: “De schoonmaakbedrijven die communiceren niet de goedkoopste te zijn, maar wel in te staan voor kwaliteit maken hierop een uitzondering. Je merkt uit de positieve reacties dat de markt daarop zit te wachten. Je hoort ook van kleine en middelgrote bedrijven die juist vanwege die kwaliteit nauwelijks last hebben van de recessie. Dat komt ook door een andere scoop. Een familiebedrijf heeft bijvoorbeeld een zeer lange termijnvisie, waardoor gekeken wordt naar winst op termijn. Bij grote bedrijven is die termijn vaak niet meer dan drie maanden omdat dan de beurscijfers op tafel moeten komen. Onder druk van aandeelhouders kunnen die veel minder lang interen.”
Apple en appeal
CWS heeft volgens Boele als groot internationaal bedrijf minder last van de huidige problematiek. “Dat komt omdat in onze marktbenadering klanten en medewerkers veel belangrijker zijn dan aandeelhouders. Bovendien hebben wij een bijzondere lange termijnvisie. Wij willen de Apple zijn onder de toeleveranciers van de schoonmaakbranche voor sanitaire hygiëne en schoonloopmatten. Dat is geen loze kreet: ons hele beleid is daarop gebaseerd. Bij ons draait naast een degelijke kwaliteit alles om innovaties en duurzaamheid. Niet alleen voor ons imago, maar als daadwerkelijke pijlers van ons bedrijfsbeleid.”
Ziekteverzuim terugdringen
“Laten we de huidige problematiek in juist perspectief zien. Van de totale kosten voor de facilitaire dienstverlening, neemt de sanitaire hygiëne slechts een half procent voor haar rekening. Bezuiniging daarop heeft dus geen zin. Andersom is de impact van sanitaire hygiëne enorm. Veel ziekten worden overgedragen via de handen. Goede aandacht voor een kwalitatief hoogwaardige handhygiëne kan het ziekteverzuim door tussen mensen overdraagbare ziekten fors verminderen. Kortom: de kosten verdienen zich al snel terug. Dat is een valide argument waarmee we overtuigen, maar zeker niet het enige“, aldus Boele. “Innovaties zijn CWS op het lijf geschreven. We waren de eerste met een retractable handdoekautomaat, zeep/schuim automaat, verdampers in plaats van verstuivers voor luchtverfrissing en non touch kranen en dameshygiënebox. Het gebruik van sensoren in toiletaccessoires is heel belangrijk, want door het vermijden van contactmomenten neemt kruisbesmetting af. Niet voor niets plaatsen we deze apparatuur steeds vaker op lease of huurbasis.”
Bio-cotton
“Met de sensorbesturing in kranen werk je ook actief aan duurzaamheid”, aldus Boele. “Een elektronische kraan bespaart 70% water. De waterbesparing die we creëren bij alle klanten met een CWS sensorkraan is net zoveel als we in onze wasserij gebruiken. CWS wast dus H2O-neutraal. Duurzaam zijn we ook in het gebruik van toiletpapier. Omdat we een goede fijnmazige logistiek hebben kunnen we overwegen om zelf oud papier op te halen om toiletrollen te maken of voor retournering van onze verpakkingsmaterialen. Te denken valt aan een statiegeldsysteem omdat we graag greep willen houden op onze afvalstromen. Daarnaast zijn de covers van onze dispensers verwisselbaar, zodat bij een restyling niet het hele apparaat hoeft worden afgevoerd. Defecte dispensers worden binnenkort centraal in Zwitserland verwerkt tot nieuwe producten. Een nieuwe loot in duurzaamheid is de inzet van bio cotton. Papieren handdoekjes zijn prima, maar katoen is duurzamer als je kijkt naar het aantal malen dat je een rol kunt wassen. Dat hebben we inmiddels opgerekt tot 247 maal. Nu is katoen zelf nog milieubelastend in de teeltfase. Wij gebruiken voor nieuwe rollen duurzaam gefabriceerd katoen en willen op termijn alle rollen vervangen door deze organische grondstof. Daar gaan wel wat jaren overheen, want je hebt niet zomaar zes miljoen rollen vervangen.”
WIS en App
“Duurzaam kan ook een nieuwe manier van denken zijn in de facilitaire bedrijfsvoering. Neem ons Washroom Information System (WIS)”, stelt Boele. “Het Nieuwe Werken stelt nieuwe eisen aan gebouwbeheer. Wil je tot een doeltreffend en kostenbesparend beheer komen dan heb je informatie nodig. Hoe vaak komt het niet voor dat een handdoekautomaat leeg is of niet werkt? En hoeveel tijd verdoen schoonmakers aan controle? Dat kan nu bij onze Paradise-serie handdoekautomaten real time worden doorgegeven, zodat je doelgericht kunt werken. Daarnaast geeft het systeem inzicht in de bezettingsgraad van een toiletgroep, waardoor je als schoonmaker daarop de frequentie en aard van de schoonmaak kunt aanpassen. Dit leidt tot minder schoonmaakkosten en een betere schoonmaakkwaliteit. Als bij-effect speelt goede informatie ook een rol in de onderhandelingen tussen de schoonmaker en diens klant. Dit systeem gaan we op de ISSA/Interclean officieel introduceren. Inmiddels zijn er diverse pilots geweest, onder meer bij de Efteling. Overigens zijn we hiermee genomineerd voor de ISSA/INTERCLEAN Amsterdam Innovation Award”.
“Innovatie en duurzaamheid kun je ook bereiken met andere elektronische middelen”, vervolgt Boele. We introduceren op de beurs straks ook een app waarmee je een foto kunt maken van een ontvangsthal of toiletgroep en die je vervolgens met matten en dispensers in verschillende kleuren en typen kunt invullen. Voor de plaatsing gebruik je een marker die een bepaald apparaat symboliseert. Hiermee krijg je als facilitair manager meteen een indruk van de upgrading van een bestaande situatie die hij met beperkte middelen realiseert. We denken dat hiervan veel gebruik zal worden gemaakt.”