Het succes van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche is binnen andere sectoren niet onopgemerkt gebleven. Momenteel wordt er op hoog niveau overleg gevoerd om de Code ook te implementeren binnen de dienstverlenende branches catering, beveiliging en uitzend.
Door Henk Cornelisse
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag heeft binnen de schoonmaaksector een vliegwiel in gang gebracht met betrekking tot het optimaliseren van goed opdrachtnemerschap, goed werkgever/ werknemerschap en goed makelaarschap. Met als resultaat hiervan een hogere mate van betrokkenheid, respect, professionaliteit, maximale transparantie en afrekenen met het laagste prijs criterium. Instrumenten om de branche voor alle betrokken partijen binnen de schoonmaakbranche gezond(er) te maken.
Hoog niveau
De voorzitter van de Code Commissie Kees Blokland bevestigt de redactie het overleg met andere sectoren: “Het klopt dat wij momenteel met de bonden FNV, CNV en de Unie maar ook met Hans Simons (voorzitter OSB), mw. Laetitia Griffith (voorzitter VPB Vereniging Particuliere Beveiligingsbedrijven), Aart van der Gaag (voorzitter ABU) en Teun Verheij (voorzitter Veneca) in overleg zijn. Doel hiervan is om de Code ook binnen deze sectoren van kracht te laten worden. Er is redelijk veel enthousiasme om dit op korte termijn te realiseren. Maar er moeten nog de nodige bruggen geslagen worden. Iedere partij ziet in ieder geval de enorme toegevoegde waarde van de Code in. Wij inventariseren de wensen vanuit iedere deelnemende sector. Belangrijk aandachtspunt is om ook de intermediairs uit de diverse sectoren hierin te betrekken. De Code wint door deze verbreding verder aan kracht. Het is een uniek proces om dit nu samen te bouwen.”
Uiteraard zullen op onderdelen wat details in de huidige tekst van de Code aangebracht moeten worden. Hier is inmiddels een schrijversteam mee bij aan de slag gegaan.
Blokland: “Nadat de teksten gereed zijn volgt consultatie van de achterban van de verschillende bonden en vervolgens de tekensessie. Wij zijn zeer ambitieus in onze doelstellingen en hopen al eind juni te kunnen tekenen, zodat de verbreding van de Code per 1 juli 2013 ingaat. Maar voor dit gerealiseerd is zal er nog flink wat werk aan de winkel zijn. De wil is aanwezig bij de betrokken partijen. Nu komt het aan op de juiste vertaalslagen te maken”, aldus een immer diplomatieke Blokland. Vanuit opdrachtgeverzijde wordt het initiatief inmiddels omarmd door onder meer het UWV, Rijksoverheid, NS en Schiphol.
Zijn de partijen allemaal even enthousiast over dit initiatief?
We deden een rondje langs de velden.
Veneca (Vereniging Nederlandse Catering organisaties)
Mw. Jos van Straten (algemeen secretaris): “Zeker! Ook in de catering is het noodzaak de negatieve prijsspiraal een halt toe te roepen. Door de crisis wordt er teveel op laagste prijs gegund. Dit is in onze ogen niet langer verantwoord. Van groot belang is dat wij de kwaliteit kunnen blijven leveren. Dagelijks worden er door onze leden twee miljoen maaltijden verzorgd. Dit betekent dat honderden miljoenen mensen per jaar door ons geserviced worden. Door toepassing van het laagste prijs criterium kunnen arbeidsomstandigheden/voorwaarden onder druk komen te staan. Of concessies gedaan zullen worden aan de kwaliteit. Dit is niet wenselijk. Ik zie vanuit onze branche veel raakvlakken met de schoonmaak vooral op het gebied van aanbestedingen. De huidige tekst van de Code blijft wat ons betreft nagenoeg ongewijzigd. Er zullen hier en daar wat puntjes op de i gezet moeten worden.”
De Veneca heeft overigens slechts 10 leden, dus draagt qua ledenaantal niet substantieel bij. Samen zijn deze leden echter wel goed voor een jaaromzet van 1.2 miljard, oftewel 90% van de totale cateringmarkt.
ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen)
Het standpunt van ABU bij monde van persvoorlichter Hans van de Berg (namens Aart van der Gaag) is wat korter geformuleerd maar in essentie niet minder positief qua toonzetting: “De ABU staat zeer positief ten opzichte van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. In de eerstvolgende bestuursvergadering van ABU zal het bestuur uitgebreider kennis nemen van de Code en tevens worden vastgesteld op welke wijze de code kan worden toegepast in de uitzendsector.”
De ABU heeft 480 leden en deze maken voor 65% deel uit van de totale uitzendomzet van 11,4 miljard. Jaarlijks zijn er 750.000 uitzendkrachten actief.
Ondanks onze herhaalde verzoeken en het aangeven van de deadline voor het schrijven van dit artikel reageerde de beveiliging branche niet. Zelfs de telefonische toezegging om te reageren werd niet na gekomen. Waarschijnlijk hebben ze het bij VPB te druk met afhandelen van alarm meldingen. De VPB heeft 59 leden met een omzet van 1,2 miljard.
OSB
Hans Simons (voorzitter OSB): “Zeker positief. Tussen de branches is al langer overleg. Wij hebben een zogeheten gemeenschappelijke service agenda en ervaren nagenoeg dezelfde uitdagingen en problematiek. Het is goed om dit met elkaar te delen. Zo hebben we onder meer in het verleden gezamenlijk een ‘bidbook’ aangeboden aan de Minister van Economische Zaken. De Code is uiteraard geen geestelijk eigendom van OSB. Wij delen onze expertise op dit vlak graag met de andere sectoren. Daarom ook hebben wij Kees Blokland gevraagd naar verbindingen te zoeken. Uiteindelijk dienen wij het algemeen maatschappelijk belang. Een betere relatie tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers. Meer wederzijds begrip. Meer respect voor de medewerkers. Dit heeft zeker uit zijn positieve uitwerking op de schoonmaakbranche. Voor veel van onze leden, met name zij die multi-diensten aanbieden, zal verbreding van de Code toegevoegde waarde betekenen.”
CNV
Jan Kampherbeek (bestuurder): “Wij vinden de verbreding van de werkingssfeer van Code een prima idee en doen ook vol overtuiging mee aan dit overleg. Wat ons betreft haken de sectoren Groenvoorziening en Taxi’s ook aan. In ieder geval ook de intermediairs die bij de verschillende sectoren betrokken zijn. Bij de schoonmaak is deelname van intermediairs al het geval. Ik zie een aantal zaken liever in de afzonderlijke CAO‘s goed geregeld worden dan nu via de Code.”
Voorts merkt Kampherbeek op: “Ik merk bij sommige deelnemers dat het accent aangaande de verbreding van de Code momenteel op de commerciële aspecten gelegd wordt. Met commercie is niets mis, maar we dienen uiteraard een breder belang. Aandacht voor de betrokken medewerkers en rekening houden met hun positie. Als de Code breder wordt zal er ook nog goed nagedacht moeten worden over de controle op naleving. Met de Code schoonmaak doen we daar nu de nodige ervaring mee op. Het blijkt toch echt veel werk en aandacht te betekenen. Een Code zonder controle op naleving heeft echter geen zin. Dan wordt het slechts een onderdeel van een verkooppraatje. Samenwerking tussen de diverse sectoren is prima en kan ook betekenen dat er flexibiliteit ontstaat in de inzet van en de carrière mogelijkheden voor de medewerkers. Als CNV vinden we dan ook dat er meer verbanden moeten komen tussen de verschillende facilitaire sectoren. Drempels moeten worden weg genomen om voor de mensen van de ene sector naar de andere over te stappen.”
De droom van Kampherbeek tot één facilitaire CAO zou hiermee weer een stap dichterbij komen.
FNV
Ron Meijer (bestuurder) is kort in en bondig in zijn reactie: “Een Code is alleen verstandig als er een actieve, zo nodig corrigerende, vakbond op de werkvloer bestaat. Als die er niet is, is een Code symboolpolitiek zonder consequentie. Een schild voor de kwaliteit en de mensen op de vloer verwordt dan tot een loze reclameleus voor bedrijven.”
Drie musketiers
Het is een positieve ontwikkeling als de drie andere branches de Code omarmen . Één voor allen, allen voor één. Samen sterk. Deze verbreding van de Code kan in potentie bijdragen aan verdere optimalisering van de opdrachtgever – opdrachtnemer verhouding, maar ook aan die tussen werkgever en werknemer. Het gezonder maken van de marktverhoudingen.
Dit impliceert wel dat er sprake zal zijn van een behoorlijk beroep doen op de Code Commissie. Essentieel hierbij is dat de Code Commissie meer mogelijkheden krijgt om corrigerend c.q. sanctionerend op te treden. Dit zal op de één of andere manier goed verankerd moeten worden. Want met het zwaaien met gele kaarten raakt niemand van onder de indruk.
Wij en gebruiken cookies en andere trackingtechnologieën om uw ervaring op onze website te verbeteren. Wij kunnen informatie op een apparaat opslaan en/of inzien en persoonlijke gegevens verwerken, zoals uw IP-adres en browsegegevens, voor gepersonaliseerde advertenties en content, het meten van advertenties en content, publieksonderzoek en de ontwikkeling van diensten. Daarnaast kunnen we gebruik maken van nauwkeurige geolocatiegegevens en identificatie door het scannen van apparaten.
Merk op dat uw toestemming geldig is voor al onze subdomeinen. U kunt op elk moment uw toestemming veranderen of intrekken door te klikken op de knop ‘Toestemmingvoorkeuren’ onderaan uw scherm. We respecteren uw keuzes en streven ernaar u een transparante en veilige browse-ervaring te bieden.
Pas hieronder uw toestemmingsvoorkeuren aan voor cookiecategorieën en voorkeuren voor advertentietracking voor doeleinden en functies en leveranciers. U kunt granulaire toestemming geven voor elke en . De meeste leveranciers vereisen expliciete toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens, terwijl sommige een legitiem belang claimen. U hebt echter het recht om bezwaar te maken tegen hun claim van legitiem belang.
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat onze website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Marketingcookies maken het mogelijk om uw bezoek aan onze website te personaliseren en advertenties aan te bieden die aansluiten bij uw interesses. We plaatsen deze cookies alleen met uw expliciete toestemming en u kunt uw toestemming op elk moment intrekken via de cookie-instellingen op onze website. Informatie die via marketingcookies wordt verzameld, kan worden gedeeld met derden zoals adverteerders.
Cookies, apparaat- of soortgelijke online-identificatoren (bijv. login-identificatiemiddelen, willekeurig toegewezen identificatiemiddelen, netwerk-gebaseerde identificatiemiddelen) samen met andere informatie (bijv. browsertype en informatie, taal, schermgrootte, ondersteunde technologieën enz.) kunnen op uw apparaat worden opgeslagen of gelezen om dat apparaat telkens wanneer het verbinding maakt met een app of met een website te herkennen, voor een of meer van de hier gepresenteerde doeleinden.
De meeste doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd, zijn van de opslag of toegang afhankelijk van informatie vanaf uw apparaat wanneer u een app gebruikt of een website bezoekt. Een leverancier of uitgever moet bijvoorbeeld mogelijk een cookie op uw apparaat opslaan tijdens uw eerste bezoek aan een website, om uw apparaat te kunnen herkennen tijdens uw volgende bezoeken (door elke keer toegang te krijgen tot deze cookie).
Advertenties die u op deze dienst worden aangeboden, kunnen gebaseerd zijn op beperkte gegevens, zoals de website of app die u gebruikt, uw niet-precieze locatie, uw apparaattype of welke content u gebruikt of hebt gebruikt (bijvoorbeeld om het aantal keren dat een advertentie aan u getoond wordt te beperken).
Een autofabrikant wil zijn elektrische voertuigen na kantooruren bij milieubewuste gebruikers promoten die in de stad wonen. De advertentie wordt na 18.30 uur getoond op een pagina met gerelateerde content (zoals een artikel over maatregelen ter bestrijding van de klimaatverandering) aan gebruikers van wie de niet-precieze locatie suggereert dat ze zich in een stedelijke omgeving bevinden.
Een grote producent van aquarelverf wil een online reclamecampagne uitvoeren in verband met zijn nieuwste aquarelassortiment, waarbij zijn publiek wordt gediversifieerd om zoveel mogelijk amateur- en professionele kunstenaars te bereiken en de advertentie niet naast niet-overeenkomende content (bijvoorbeeld artikelen over hoe u uw huis kunt schilderen) wordt getoond. Het aantal keren dat de advertentie aan u is getoond, wordt gedetecteerd en is beperkt, om te voorkomen dat deze te vaak getoond wordt.
Informatie over uw activiteit op deze dienst (zoals formulieren die u indient, content die u bekijkt) kan worden opgeslagen en gecombineerd met andere informatie over u (bijvoorbeeld informatie uit uw eerdere activiteit op deze dienst en andere websites of apps) of soortgelijke gebruikers. Deze wordt vervolgens gebruikt om een profiel over u aan te maken of te verbeteren (met daarin bijvoorbeeld mogelijke interesses en persoonlijke aspecten). Uw profiel kan (ook later) door deze en andere rechtspersonen worden gebruikt om advertenties te tonen die relevanter lijken te zijn uitgaande van uw mogelijke interesses.
Als u verschillende artikelen leest over de beste fietsaccessoires om te kopen, kan deze informatie worden gebruikt om een profiel te creëren over uw interesse in fietsaccessoires. Een dergelijk profiel kan later worden gebruikt of verbeterd, op dezelfde of een andere website of app, om u advertenties te tonen voor een bepaald merk fietsaccessoires. Als u ook naar een voertuigconfigurator kijkt op de website van een fabrikant van luxe auto’s, kan deze informatie worden gecombineerd met uw interesse in fietsen om uw profiel te verfijnen en tot de aanname te komen dat u in luxe fietsartikelen geïnteresseerd bent.
Een kledingbedrijf wil zijn nieuwe lijn hoogwaardige babykleding promoten. Het bedrijf neemt contact op met een bureau dat een netwerk van cliënten heeft met klanten met een hoog inkomen (zoals high-end supermarkten) en vraagt het bureau om profielen te maken van jonge ouders of koppels die mogen worden verondersteld vermogend te zijn en in verwachting te zijn van een nieuw kind, zodat deze later kunnen worden gebruikt om binnen partner-apps op basis van die profielen advertenties te tonen.
Advertenties die u op deze dienst worden aangeboden, kunnen gebaseerd zijn op uw advertentieprofielen, die mogelijk uw activiteit op deze dienst of andere websites of apps (zoals de formulieren die u indient, content die u bekijkt), mogelijke interesses en/of persoonlijke aspecten weerspiegelen.
Een online verkoper wil reclame maken voor een beperkte uitverkoop van hardloopschoenen. De verkoper wil advertenties richten op gebruikers die op hun mobiele app eerder naar hardloopschoenen hebben gekeken. Trackingtechnologieën kunnen worden gebruikt om te herkennen dat u de mobiele app eerder hebt gebruikt om hardloopschoenen te bekijken, zodat u in de app de bijbehorende advertentie te zien krijgt.
Een profiel dat is aangemaakt ten behoeve van gepersonaliseerde advertenties met betrekking tot een persoon die op een website naar fietsaccessoires heeft gezocht, kan worden gebruikt om de desbetreffende advertentie voor fietsaccessoires in een mobiele app van een andere organisatie te tonen.
Informatie over uw activiteit op deze dienst (bijvoorbeeld formulieren die u indient, non-advertentiecontent die u bekijkt) kan worden opgeslagen en gecombineerd met andere gegevens over u (zoals uw eerdere activiteit op deze dienst of andere websites of apps) of soortgelijke gebruikers. Deze wordt vervolgens gebruikt om een profiel over u aan te maken of te verbeteren (met daarin bijvoorbeeld mogelijke interesses en persoonlijke aspecten). Uw profiel kan (ook later) worden gebruikt om content te tonen die relevanter lijkt te zijn uitgaande van uw mogelijke interesses, zoals door de volgorde aan te passen waarin content aan u wordt getoond, zodat het voor u nog gemakkelijker is om content te vinden die overeenkomt met uw interesses.
U leest verschillende artikelen over het bouwen van een boomhut op een socialemediaplatform. Deze informatie kan worden toegevoegd aan een profiel om uw interesse in bepaalde content met betrekking tot buitenactiviteiten en doe-het-zelven aan te geven (met als doel de personalisatie van content mogelijk te maken, zodat u in de toekomst bijvoorbeeld meer blogberichten en artikelen over boomhutten en boshutten te zien krijgt).
U hebt op verschillende tv-apps drie video’s over ontdekkingsreizen in de ruimte bekeken. Een niet-gerelateerd nieuwsplatform waarmee u geen contact hebt gehad, maakt een profiel aan op basis van dat kijkgedrag, met als gevolg dat ontdekkingsreizen in de ruimte als onderwerp wordt aangemerkt dat mogelijk een interessant uitgangspunt is bij het tonen van andere video’s.
Content die u op deze dienst wordt aangeboden, kan gebaseerd zijn op uw contentpersonalisatieprofielen, die mogelijk uw activiteit op deze of andere diensten (bijvoorbeeld de formulieren die u indient, content die u bekijkt), mogelijke interesses en/of persoonlijke aspecten weerspiegelen. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de volgorde aan te passen waarin content aan u wordt getoond, zodat het voor u nog gemakkelijker is om (non-advertentie-) content te vinden die overeenkomt met uw interesses.”
U leest artikelen over vegetarisch eten op een socialemediaplatform en gebruikt vervolgens de kookapp van een niet-gerelateerd bedrijf. Het profiel dat over u is aangemaakt op het socialemediaplatform wordt gebruikt om u vegetarische recepten te tonen op het welkomstscherm van de kookapp.
U hebt drie video’s over roeien op verschillende websites bekeken. Een niet-gerelateerd platform voor het delen van video’s zal vijf andere video’s over roeien aanbevelen die mogelijk voor u interessant zijn wanneer u uw tv-app gebruikt, uitgaande van een profiel dat over u is aangemaakt toen u die verschillende websites bezocht om online video’s te bekijken.
Informatie over welke advertentie er aan u wordt getoond en hoe u erop reageert, kan worden gebruikt om te bepalen hoe goed een advertentie in relatie tot u of andere gebruikers heeft gewerkt en of de doelen van de advertentie zijn bereikt. Bijvoorbeeld of u een advertentie hebt gezien, of u erop hebt geklikt, of de advertentie u ertoe heeft gebracht om een product te kopen of een website te bezoeken enz. Dit is zeer nuttig om de relevantie van reclamecampagnes in kaart te brengen.
U hebt op een advertentie geklikt over een “Black Friday”-korting die door een online winkel op de website van een uitgever wordt aangeboden en een product gekocht. Uw klik wordt gekoppeld aan deze aankoop. Uw interactie en die van andere gebruikers wordt gemeten om te weten hoeveel klikken op de advertentie tot een aankoop hebben geleid.
U bent een van de weinigen die op een advertentie in verband met een korting in verband met een “internationale waarderingsdag” hebt geklikt die wordt aangeboden door een online cadeauwinkel in de app van een uitgever. De uitgever wil rapporten hebben om te begrijpen hoe vaak een specifieke advertentieplaatsing binnen de app, en met name de advertentie over de korting in verband met de “internationale waarderingsdag”, is bekeken of aangeklikt door u en andere gebruikers, om de uitgever en zijn partners (zoals bureaus) te helpen bij het optimaliseren van advertentieplaatsingen.
Informatie over welke content er aan u wordt gepresenteerd en hoe u erop reageert, kan worden gebruikt om te bepalen of de (non-advertentie)-content bijvoorbeeld het beoogde publiek heeft bereikt en met uw interesses overeenkomt. Bijvoorbeeld of u een artikel leest, een video bekijkt, naar een podcast luistert of een productbeschrijving bekijkt, hoeveel tijd u aan deze dienst hebt besteed en de webpagina’s die u bezoekt enz. Dit is zeer nuttig om de relevantie van (non-advertentie)-content in kaart te brengen. die aan u wordt getoond.
U hebt in een mobiele app van een uitgever een blogbericht gelezen over wandelen en een link gevolgd naar een aanbevolen en gerelateerd bericht. Uw interacties zullen worden vastgelegd om aan te tonen dat het eerste bericht over wandelen voor u relevant was en dat het bericht erin is geslaagd om voor het gerelateerde bericht uw interesse te wekken. Dit wordt gemeten om te weten of er in de toekomst meer berichten over wandelen moeten worden geplaatst en waar deze op het startscherm van de mobiele app zouden moeten worden geplaatst.
U kreeg een video te zien over modetrends, maar u en verschillende andere gebruikers stopten na 30 seconden met kijken. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om de juiste lengte van toekomstige video’s over modetrends te evalueren.
Rapporten kunnen worden gegenereerd op basis van een combinatie van gegevenssets (zoals gebruikersprofielen, statistieken, marktonderzoek, analysegegevens) met betrekking tot uw interacties en die van andere gebruikers met advertenties of (non-advertentie)-content om gemeenschappelijke kenmerken te identificeren (bijvoorbeeld om te bepalen welke doelgroepen meer ontvankelijk zijn voor een advertentiecampagne of voor bepaalde content).
De eigenaar van een online boekwinkel wil een commerciële rapportage met het percentage bezoekers dat zijn site heeft geraadpleegd en verlaten zonder te kopen, of dat de laatste autobiografie van een beroemdheid van die maand heeft geraadpleegd en gekocht, evenals de gemiddelde leeftijd en de man/vrouw-verdeling voor elke categorie. Gegevens met betrekking tot uw navigatie op de website en uw persoonlijke kenmerken worden vervolgens gebruikt en met andere dergelijke gegevens gecombineerd om deze statistieken te produceren.
Een adverteerder wil meer inzicht krijgen in het soort publiek dat op zijn advertenties reageert. De adverteerder neemt een onderzoeksinstituut in de arm om de kenmerken van gebruikers die op de advertentie hebben gereageerd te vergelijken met typische kenmerken van gebruikers van vergelijkbare platforms, op verschillende apparaten. Uit deze vergelijking blijkt dat het advertentiepubliek van de adverteerder voornamelijk toegang heeft tot de advertenties via mobiele apparaten en waarschijnlijk een leeftijd van tussen de 45 en 60 jaar heeft.
Informatie over uw activiteit op deze dienst, zoals uw interactie met advertenties of content, kan zeer nuttig zijn bij het verbeteren van producten en diensten en de creatie van nieuwe producten en diensten op basis van gebruikersinteracties, het type publiek enz. Dit specifieke doeleinde heeft geen betrekking op de ontwikkeling of verbetering van gebruikersprofielen en identificatoren.
Een technologieplatform dat samenwerkt met een aanbieder van sociale media neemt een groei waar in het aantal gebruikers van mobiele apps en ziet op basis van hun profielen dat velen van hen verbinding maken via mobiele verbindingen. Het platform maakt gebruik van een nieuwe technologie om advertenties aan te bieden die zijn geformatteerd voor mobiele apparaten en die een lage bandbreedte hebben, met als doel zijn prestaties te verbeteren.
Een adverteerder is op zoek naar een manier om advertenties weer te geven op een nieuw type consumentenapparaat. De adverteerder verzamelt informatie over de manier waarop gebruikers omgaan met dit nieuwe type apparaat om te bepalen of hij een nieuw mechanisme kan creëren voor het weergeven van advertenties op dit type apparaat.
Content die u op deze dienst worden aangeboden, kan gebaseerd zijn op beperkte gegevens, zoals de website of app die u gebruikt, uw niet-precieze locatie, uw apparaattype of welke content u gebruikt of hebt gebruikt, (bijvoorbeeld om het aantal keren dat een video of artikel aan u getoond wordt te beperken).
Een reismagazine heeft op zijn website een artikel gepubliceerd over de nieuwe online cursussen die door een talencursussenaanbieder worden aangeboden om de reiservaring in het buitenland te verbeteren. De blogberichten van de aanbieder worden direct onderaan de pagina ingevoegd en geselecteerd op basis van uw niet-precieze locatie (bijvoorbeeld blogberichten waarin het cursuscurriculum wordt uitgelegd voor andere talen dan de taal van het land waarin u zich bevindt).
Een mobiele app voor sportnieuws is begonnen met een nieuw artikelgedeelte over de meest recente voetbalwedstrijden. Elk artikel bevat video’s die worden gehost door een afzonderlijk streamingplatform met de hoogtepunten van elke wedstrijd. Als u snel vooruitspoelt door een video, kan deze informatie worden gebruikt om als volgende af te spelen video een kortere video te selecteren.
Uw gegevens kunnen worden gebruikt om ongebruikelijke en mogelijk frauduleuze activiteiten te monitoren en te voorkomen (bijvoorbeeld, waar het gaat om advertenties, klikken op advertenties door bots) en ervoor te zorgen dat systemen en processen goed en veilig werken. Uw gegevens kunnen ook worden gebruikt om eventuele problemen te corrigeren die u, de uitgever of de adverteerder kunnen tegenkomen bij het leveren van content en advertenties en bij uw interactie met hen.
Een reclame-intermediair levert advertenties van verschillende adverteerders aan zijn netwerk van partnerwebsites. De intermediair merkt dat er sprake is van een grote toename van het aantal klikken op advertenties met betrekking tot één adverteerder en gebruikt gegevens over de bron van de klikken om vast te stellen dat 80% van de klikken afkomstig is van bots in plaats van mensen.
Bepaalde gegevens (zoals een IP-adres of de capaciteiten van een apparaat) worden gebruikt om de technische compatibiliteit van de content of advertenties te garanderen en om de overdracht van de content of advertentie naar uw apparaat te vergemakkelijken.
Als u op een link in een artikel klikt, wordt u normaal gesproken naar een andere pagina of een deel van het artikel doorgestuurd. Om ervoor te zorgen dat dat gebeurt 1) verstuurt uw browser een verzoek naar een server die is gekoppeld aan de website en 2) antwoordt de server op dat verzoek (“hier is het artikel dat u hebt opgevraagd”), met behulp van technische informatie die automatisch is opgenomen in het verzoek dat door uw apparaat is verzonden, zodat de informatie/afbeeldingen die deel uitmaken van het artikel dat u hebt gevraagd correct worden weergegeven. Technisch gezien is een dergelijke uitwisseling van informatie noodzakelijk om de content te leveren die op uw scherm verschijnt.
De keuzes die u maakt met betrekking tot de doeleinden en organisaties die in dit bericht worden vermeld, worden opgeslagen en beschikbaar gesteld aan die organisaties in de vorm van digitale signalen (zoals een reeks tekens). Dit is nodig om zowel deze dienst als die organisaties in staat te stellen uw keuzes te respecteren.
Wanneer u een website bezoekt waar de keuze wordt geboden tussen het instemmen of niet instemmen met het gebruik van profielen voor gepersonaliseerde advertenties, wordt de keuze die u maakt opgeslagen en gedeeld met leveranciers van advertenties, zodat de aan u getoonde advertenties in overeenstemming zijn met die keuze.
Informatie over uw activiteit op deze dienst kan worden gekoppeld en gecombineerd met andere informatie die op u betrekking heeft en afkomstig is uit verschillende bronnen (bijvoorbeeld uw activiteit op een afzonderlijke online dienst, uw gebruik van een klantenkaart in de winkel of uw antwoorden op een enquête), ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd.
Ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd, kan uw apparaat worden beschouwd als waarschijnlijk gekoppeld aan andere apparaten die aan u of uw huishouden toebehoren (bijvoorbeeld omdat u bent ingelogd op dezelfde service op zowel uw telefoon als uw computer, of omdat u mogelijk dezelfde internetverbinding op beide apparaten gebruikt).
Uw apparaat kan van andere apparaten worden onderscheiden op grond van informatie die het automatisch verzendt bij verkrijging van toegang tot het internet (bijvoorbeeld het IP-adres van uw internetverbinding of het type browser dat u gebruikt) ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden vermeld.
Als u daarmee akkoord gaat, kan uw precieze locatie (binnen een straal van minder dan 500 meter) worden gebruikt ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd.
Als u daarmee akkoord gaat, kunnen bepaalde kenmerken die specifiek zijn voor uw apparaat worden opgevraagd en gebruikt om het van andere apparaten te onderscheiden (zoals de geïnstalleerde lettertypen of plug-ins, de resolutie van uw scherm) ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd.