De soap, of beter gezegd het drama, rondom de verkoop van ISS Specialistische Reiniging aan Osius kent weer een aflevering. Bieden soapseries via de televisie aan een grote groep kijkers klaarblijkelijk het nodige amusement, bij de situatie rondom Osius ligt dit beduidend anders. De betrokken schoonmakers komen van de ene in de andere rollercoaster terecht.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
Zieke medewerkers tellen niet mee
Deze week heeft Osius in verband met het uitblijven van haar salarisverplichting aan al haar werkende medewerkers een voorschotbetaling ad € 1.300,– toegezegd. Dit voorschot geldt niet voor medewerkers die wegens arbeidsongeschiktheid of anderszins niet werkzaam kunnen zijn. Zo meldden een aantal zieke medewerkers bij het CNV. Ondanks bezwaar vanuit de vakbond CNV blijft Osius bij dit standpunt. Het is om ziek van te worden…
Zalvende woorden
Een aantal door de (financiële) situatie gefrustreerd geraakten gingen spontaan verhaal halen bij hun oud-werkgever ISS. Meer dan een kop koffie en zalvende woorden leverde hen dit niet op. ISS blijft bij haar standpunt niet eerder iets te willen betekenen nadat een volledig faillissement van Osius aan de orde is.
Tegen elkaar
De discussies tussen ISS en Osius gaan naar verluidt vooral tegen elkaar dan met elkaar. Juist een discussie met elkaar biedt kansen op een voor alle partijen aanvaardbare oplossing. Het elkaar van alles en nog wat de schuld geven kennen we inmiddels wel en biedt geen soelaas. Als beweringen over (omzet-) garanties inhoudelijk kloppen dan lijkt een nieuwe gang naar de rechter voor de hand te liggen. Dat dit niet het geval is, is een teken aan de wand.
Motivatie/kwaliteit
Het valt voor de betrokken medewerkers zeker niet mee de motivatie te kunnen blijven opbrengen om hun werk vol overgave uit te voeren. De nieuwe faillissementsaanvraag zal hier ook geen goed aan doen. In het verlengde hiervan zal de kwaliteit van het werk aan erosie onderhevig zijn. De (ISS) klanten zullen hier hinder van kunnen ondervinden. Het zakelijk belang van ISS en Osius prevaleert kennelijk boven het belang van de medewerkers en klanten.
ISS
ISS laat ons via haar woordvoerder Marcel Kalmeijer weten dat ISS de afgelopen weken gezocht heeft naar een totaaloplossing waarbij de continuïteit van de dienstverlening voor haar klanten gewaarborgd wordt, met inachtneming van de belangen van betrokken werknemers. ISS brengt in herinnering dat er twee keer een bijeenkomst bij haar op kantoor heeft plaatsgevonden onder leiding van het CNV. ISS heeft tijdens de eerste bijeenkomst, geheel onverplicht, aan de medewerkers die geen loon hadden ontvangen een renteloze geldlening aangeboden ter waarde van 1200 euro.
Langer doorgaan niet verantwoord
ISS legt de schuld van de ontstane situatie bij Osius. Kalmeijer: “Helaas constateren we dat Osius in gebreke blijft op operationeel en financieel gebied, waarbij er geen perspectief wordt geboden op een totaaloplossing voor de gerezen problemen. Men lijkt niet in controle over het bedrijf en inzicht in de financiële situatie lijkt niet aanwezig”. De continuïteit van de dienstverlening voor haar klanten heeft daarbij belangrijke prioriteit. Kalmeijer vervolgt: “Zo langer doorgaan op deze weg is niet verantwoord meer. De eenzijdige indruk en beeldvorming die door Osius wordt gewekt dat ISS haar contractuele verplichtingen niet nakomt is pertinent onjuist.”
Bewindvoerder
ISS zegt de gang van zaken te betreuren en de onzekerheid voor de rechtstreeks betrokkenen, zoals de werknemers, die daar het gevolg van is. ISS pleit voor de aanstelling van een onafhankelijke deskundige, zoals een bewindvoerder of een curator. Deze kan de organisatie van Osius doorlichten en de belangen van de schuldeisers behartigen zodra dit noodzakelijk is geworden. ISS is bereid om met een dergelijke persoon, samen met Osius en het CNV een oplossing te zoeken voor het behoud van werkgelegenheid. Uw redacteur vraagt zich af in hoeverre het eerst aanstellen van een mediator geen betere optie is om tot een minnelijke oplossing te komen dan gelijk grof geschut van een curator of bewindvoerder?
Osius
Directeur Erwin Ravenbergen ontkent ten stelligste dat zieke medewerkers niet meetellen: “ Zieke medewerkers zijn ook medewerkers van Osius en Osius onttrekt zich zeker niet van haar verantwoordelijkheid voor deze groep medewerkers.” Wel klopt het echter dat dat zij de zieke medewerkers niet meegenomen hebben in de voorschotbetalingsregeling. Ravenbergen: .“Gezien de zeer lage cashflow en de continuïteit, welke wij op de werkvloer nodig hebben, is er een besluit genomen om voorrang in betalingen te geven aan dagelijks uitvoerend personeel. Wij hebben ons tot het uiterste gestrekt om loonbetalingen te verrichten en wij betreuren de ontstane situatie ten zeerste.” De directeur benadrukt zijn uiterste best te doen om alsnog iedereen het loon over de afgelopen periode te betalen.
Essentie is de omzet garantie
Osius herhaalt dat zij met ISS wil praten over een structurele oplossing, terwijl ISS volgens Osius alleen wil praten over surseance van betaling/faillissement. Ravensbergen stelt dat Osius niet financieel verantwoord kan draaien doordat ISS zich niet houdt aan de afgesproken omzetgarantie. Hij zegt de consequenties van de lage omzetvolume meerdere keren aan ISS inzichtelijk gemaakt te hebben. De overgenomen personeels- en operationele kosten zijn gebaseerd op de waarde van de hogere omzetgarantie. Voor het uitblijven hiervan zal naar de mening van Osius in goed overleg een oplossing gevonden dienen te worden. Temeer daar er volgens Osius met ISS afspraken gemaakt zijn op welke wijze er gesaneerd zou worden indien de omzetgarantie niet behaald zou worden. Ravensbergen hierover: ”In de overeenkomst welke Osius en ISS met elkaar hebben zijn hier heldere financiële afspraken gemaakt. ISS is opeens niet meer thuis. De plannen voor saneren van BV’S zijn meerdere keren door Osius aan ISS voorgelegd. ISS wil bewust hierin niet meegaan en schuift haar verantwoordelijkheid hierin af met de bewoording ‘welke stappen er ook genomen zullen worden de omzet/kwaliteit van de omzet ISS blijft slecht’.”
Sterfhuisconstructie
Daar waar ISS de schuld neerlegt bij Osius, is het omgekeerde ook het geval. Volgens Osius is ISS van mening dat gemaakte afspraken niet nagekomen hoeven te worden en stuurt ISS doelbewust op een surseance/faillissement van Osius.
Ravensbergen: “Wij kunnen niet anders concluderen dat er voor de overname door Osius van Special Cleaning bij ISS een plan is geweest voor een sterfhuisconstructie. Een zeer goedkope manier om van vast personeel af te komen. Het huidige personeel wordt hiervan de dupe. Het brood van de medewerkers wordt afgenomen. Osius wil dat absoluut voorkomen.”
Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Ravenbergen vindt dat de Code Commissie zich maar beperkt laat gelden: “De getroffen Osius Bv’s zijn een ongewilde speelbal geworden van ISS/ CNV en de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag , welke commissie ISS op de ontstane situatie maar beperkt aanspreekt.”
CNV
Bij monde van bestuurder Jan Kampherbeek laat CNV ons weten: “Aangezien door Osius weer niet aan de salarisverplichting is voldaan, rest ons geen andere keuze dan wederom het faillissement aan te vragen. Mogelijk dat Osius onder druk van deze faillissementsaanvraag net als de vorige keer alsnog haar salarisbetalingsverplichting na komt. Alleen een voorschotbetaling aan werkenden is voor ons onacceptabel. Het mag echter duidelijk zijn dat dit betalingsgedrag geen maandelijks repeterend karakter mag hebben. Ik begrijp heel goed dat de gang van zaken ten koste gaat van de motivatie van de medewerkers en hierdoor zelfs het ziekteverzuim toeneemt. De hoogste tijd dat partijen nu eens op een constructieve manier in gesprek gaan en naar een adequate en structurele oplossing zoeken. Wij zijn bereid ze hierbij te ondersteunen.”
Eigen schuld dikke bult?
Laat de betrokken schoonmaakbedrijven nu eens ophouden met het elkaar verwijten te maken. Dit geeft alleen maar verliezers.
Laten zij, zoals we van goede dienstverleners mogen verwachten, vooral het medewerkersbelang maar ook het klantbelang voorop stellen. Over de eigen schaduwen heen stappen.
Kortom, op een constructieve manier met elkaar in discussie gaan in plaats van tegen elkaar, zo nodig onder leiding van een onafhankelijke mediator.
Dan moet een aanvaardbare oplossing toch mogelijk zijn om van slechte tijden, goede tijden te maken?