Op 15 januari is de onlinewinkel CleanDeal gelanceerd, een webshop voor de schoonmaakbranche in de Benelux met meer dan 1250 verbruiksartikelen. Clean Totaal spreekt over dit opmerkelijke initiatief van de Vebego-groep met webshop manager Dirk Biesmans.
Webshop manager Biesmans: “Inderdaad, er zijn groothandels die materialen op de elektronische snelweg aanbieden, maar dat is dan meer een aanvulling op het eigen fysieke verkoopkanaal. Daardoor is het aantal artikelen nogal beperkt en is de logistiek niet helemaal ingericht op onlineverkoop. CleanDeal komt niet als aanvulling van een bestaand verkoopkanaal, maar vervangt dit volledig. Dit uit zich in een omvangrijk assortiment van verbruiksartikelen, (online) adviesmogelijkheden, leveringszekerheid en een distributie die helemaal is gericht op snelle en tijdige levering. En dit met de scherpe prijsstelling die hoort bij internet.”
Kijken en leren van BtoC-sector
Biesmans vertelt vervolgens over hoe men het idee van CleanDeal heeft vormgegeven. “We zijn om ons heen gaan kijken naar succesvolle online aanbieders zoals bol.com, Zalando, H&M, een wijnexporteur, etc.. Daarbij hebben we bewust gekeken naar sectoren buiten de schoonmaak en die in de BtoC-sector veel omzet maken. We hebben met ze gesproken en inzicht gekregen in de kritische succesfactoren, maar ook in de valkuilen. Een algemene waarschuwing is dat je bij de volledige inzet op online-verkoop rekening moet houden met onverwachte en soms onaangename verrassingen.”
Hoewel er sprake is van verbruiksartikelen, is er wel degelijk vakkennis in huis. “We zijn geen dozenschuivers”, stelt Biesmans. We zijn bereikbaar gedurende de tijden dat de schoonmaker werkt en objectleiders bestellen, dus van 07.00 tot 21.00 uur. Daarvoor hebben we een callcenter waarin medewerk
ers werkzaam zijn die zelf werkervaring in de schoonmaak hebben. Die hebben bovendien een back-up van mensen met specialistische vakkennis. Zo kan de klant bijvoorbeeld een probleem voorleggen door via mail een foto te sturen. Op basis daarvan krijgt hij een onafhankelijk advies.”
Biemans: “Naast het callcenter hebben we ook een chatbox. De ervaring is dat daarmee nog sneller een antwoord is op eenvoudige vragen. Tenslotte kan ook nog gebruik worden gemaakt van e-mail. Alle communicatiekanalen zijn nodig, want zo kunnen wij iedereen die van schoonmaak houdt optimaal ondersteunen.”