Asito heeft in haar duurzaamheidsbeleid een duidelijk drie stappenplan voor ogen. Eén voor één heeft de organisatie deze stappen doorlopen. De derde stap wordt nu gezet. Ron Steenkuijl, directielid en lid van de vaste MVO commissie bij Asito licht het model toe.
Dit artikel wordt u aangeboden door Asito.
‘Verbeter de wereld, begin bij jezelf”, stelt Steenkuijl. “Een cliché, maar het wordt zo vaak gebruikt omdat het waar is. Als je iets wilt, zoek het dan bij jezelf. Dat was voor ons ook een eerste stap. De grootste uitdaging is om aan heel de organisatie duidelijk te maken welke kant je op wilt. Cognitief lukt dat wel, er zijn voldoende communicatiekanalen beschikbaar om beleid te verspreiden. Maar je wilt niet dat mensen wéten waar je als organisatie naar toe wilt, ze moeten het voelen. Ons grote voordeel is dat MVO, al dan niet bewust, in de genen van Asito zit. Als je ziet hoeveel reacties er kwamen op de eerste landelijke MVO-beleidsplannen, merk je pas hoe diep dit onderwerp in de organisatie geworteld zit.”
Big bang
Steenkuijl vervolgt: “Onze eerste stap was om 100% klimaatneutraal te gaan werken. We hebben een onafhankelijke partner gevonden in de Climate Neutral Group. Zij hebben onze totale CO2 uitstoot berekend en ervoor gezorgd dat wij klimaatneutraal gingen werken. Door deze actie te lanceren, was meteen bij iedereen, zowel binnen als buiten Asito, duidelijk dat het ons menens was. We zijn hier van het begin af aan open in geweest. De getallen hebben we gepubliceerd in ons MVO jaarverslag. We hebben er meteen een doelstelling aan gekoppeld: Tien procent minder CO2 uitstoot over 2010. Want dat is natuurlijk het doel; een zo groot mogelijke reductie bewerkstelligen. We hebben alle processen binnen Asito nog eens getoetst op duurzaamheid. Uit de CO2 berekening bleek al dat ons wagenpark de grootste hoeveelheid CO2 produceert. Daar hebben we dan ook als eerste maatregelen genomen. Maar ook zijn we begonnen met een bewustwordingscampagne bij onze medewerkers. Want ook daar is veel te halen. Denk aan overdosering van schoonmaakmiddelen of zuinig omgaan met energie. Door dit ‘laaghangende fruit’ meteen te plukken hebben we over 2010 een CO2 reductie van bijna 13% bewerkstelligd.”
Invloedssfeer
“We zijn natuurlijk nog niet klaar met fase 1. Er blijven altijd verbeterpunten. Maar we hebben laten zien dat we goed bezig zijn en dit begint duidelijk te worden in de markt. In fase 2 zijn we ons gaan richten op onze klanten. We hebben het schoonmaakconcept ‘Samen Schoner, Samen Groener’ geïntroduceerd. Dit begint met een intentieverklaring waarin de klant en Asito zich samen uitspreken om duurzaamheid een standaard gespreksonderwerp te maken. Asito zorgt daarbij voor verbetervoorstellen op dit gebied. Dat kan over de schoonmaak zelf gaan, maar dat hoeft niet. Wij hebben allerlei kennis in huis die we graag delen met onze relaties en wij profiteren graag van de kennis die aanwezig is bij deze relaties. Je kunt hierbij denken aan samenwerkingen met WSW bedrijven, tips om energie te besparen of medewerkers meer te betrekken bij duurzaamheid. We zien dat steeds meer klanten zich ook druk maken over hun eigen MVO bijdrage. Soms uit ideaal, maar ook simpelweg omdat hun klanten ernaar vragen. Ieder bedrijf dat overheden als klant heeft, ontkomt er niet aan om na te denken over duurzaamheid. Een andere groep die direct in onze invloedssfeer ligt, zijn vanzelfsprekend onze medewerkers. Deze 11.000 mensen hebben een thuissituatie waarin ze zelf ook veel aan duurzaamheid kunnen doen. Zij worden dan ook regelmatig geïnformeerd over de kleine dingen die ze zelf kunnen doen. Een voorbeeld is onze stroomvoorziening door Greenchoice. Wij hebben voor al onze medewerkers groene stroom tegen een gunstig tarief kunnen regelen. Iedereen die wil, kan meedoen.”
Fase 3: 1.000.000 druppels
‘We hebben onze CO2 uitstoot flink verminderd. Ook zijn we op allerlei andere vlakken bezig om nog duurzamer te gaan werken. Maar de echte resultaten zitten in de massa. Daarom heeft Asito het initiatief genomen om een grote groep mensen duurzamer te maken. Het project 1.000.000 druppels heeft zich tot doel gesteld om 1.000.000 mensen te bereiken en hen bewuster te maken van hun eigen rol in duurzaamheid. Als één persoon de kraan dichtdraait bij het tandenpoetsen, het licht uitdoet als hij even de kamer uitloopt, op de fiets naar de winkel gaat in plaats van met de auto, maakt dit op landelijke schaal weinig verschil. Maar als een miljoen mensen bewuster worden, dan kunnen we echt een concrete bijdrage leveren aan een schoner milieu. Het project is met nadruk geen Asito-project. Het is een project van iedereen. De werkwijze is als volgt; organisaties die meedoen aan 1.000.000 druppels betrekken hun medewerkers bij duurzaamheid. Vanuit 1.000.000 druppels wordt elke week een duurzame tip, de Druppel van de Week, verstuurd. Deze kunnen organisaties communiceren naar hun eigen medewerkers. Dit kan via email, personeelsblad, intranet of welke andere manier dan ook. Dit is een eerste stap in de bewustwording van mensen. Met de groep organisaties die meedoen met het project kunnen in een volgende fase andere activiteiten worden ontplooid. De massa bepaalt de kracht. Ook particulieren kunnen meedoen. Er is een website gemaakt, eenmiljoendruppels.nl, waar iedereen zich kan aanmelden voor de druppel van de week. Er wordt bijgehouden hoeveel druppels er al verzameld zijn en het project wordt verduidelijkt met een aantal filmpjes. Ook staan hier de links naar de pagina’s van 1.000.000 druppels op Hyves, LinkedIn en Facebook.”
Oproep
“We roepen zo veel mogelijk organisaties op om mee te doen met 1.000.000 druppels om zo gezamenlijk voor eind 2012 een miljoen mensen te bereiken. Partners in dit project worden op de website vermeld en krijgen zelf ook het 1.000.000 druppels logo waarmee ze kunnen aantonen dat ze duurzaam bezig zijn. Aanmelden kan natuurlijk ook gewoon via de website.”