In een korte serie spreekt Clean Totaal met jonge talenten in de schoonmaakbranche. Wat heeft hen bewogen deel uit te maken van de sector en wat maakt de schoonmaak zo mooi? Hoe zorgen we er bovendien voor om andere jongeren te motiveren deel uit te maken van deze prachtige branche? Dit is het derde deel met Jay Smit, 23 jaar en accountmanager bij Greenspeed.
“Weet je dat nog, dat Mark Rutte zijn koffie liet vallen en het zelf opruimde. Het kwam overal op het nieuws, in alle kranten. Eigenlijk van de zotte, want het is toch niet meer dan normaal dat de premier een dweil pakt? En daar hebben we gelijk al de kern van het probleem; de branche wordt ondergewaardeerd.”
Aan het woord is de 23-jarige Jay Smit. Jong, leergierig en aan het begin van zijn carrière. Was het dan wel zijn droom om in de schoonmaakbranche te gaan werken? “Nee, daar ben ik in gerold. Ik begon mijn loopbaan in de marketing- en multimediawereld en deed voor mijn werk contacten op in de schoonmaakbranche. Zo kwam ik ook geregeld bij Greenspeed over de vloer.” De leverancier in schoonmaakartikelen bood hem een baan aan en de overstap was snel gemaakt.
Positiviteit
Jay werkt inmiddels anderhalf jaar in Rotterdam als accountmanager. “De overstap was best even wennen. In mijn vorige baan zat ik direct bij de beslisser aan tafel, nu heb ik veel meer te maken met groothandels. Mijn werk is echter heel divers en ik kan me goed ontwikkelen. Zo ben ik in anderhalf jaar tijd een veel completere verkoper geworden en ben ik veel assertiever. Vooral in de beginmaanden moest ik geregeld uit mijn comfortzone kruipen. Daar heb ik heel veel van geleerd.”
Volgens Jay zullen er maar weinigen zijn die van te voren hebben uitgestippeld om in de schoonmaakbranche te gaan werken. “En toch werken er heel veel mensen in de sector. Ik vind dat jongeren zich dan ook zeker niet moeten laten afschrikken door wat ze van buitenaf horen en zien. Als je de branche leert kennen, zie je hoe mooi en positief die is.”
Trots uitstralen
Schoonmaak is volgens Jay ondergewaardeerd werk. “Als er geen schoonmakers meer zijn, hebben we met z’n allen een heel groot probleem.” De branche verdient een betere uitstraling. “Bedrijven binnen de sector zouden daarom meer de samenwerking op moeten zoeken en campagne moeten voeren om het imago te verbeteren. Deel kennis met elkaar, sla de handen ineen. We hebben uiteindelijk met elkaar een gezamenlijk doel. Als leverancier, als groothandel, als schoonmaakbedrijf. We willen uiteindelijk allemaal de trots uitstralen en mensen bewust laten worden van het feit dat schoonmakers zo belangrijk zijn.”
Dit artikel is onderdeel van een miniserie.
Deel 1: Linda van de Bunt (mede-eigenaar Ami Facility): “De schoonmaak is een leerzame branche”
Deel 2: Yannick de Roos (innovator Hago Next): “Microvezel is natuurlijk niet echt sexy”