De kwaliteit wordt geleverd door de uitvoerende mensen. Het is daarom van groot belang (en dat blijkt uit de praktijk) dat er zeer regelmatig contact is tussen schoonmakers en objectleidsters zodat er toezicht is op het uitgevoerde werk. Verder moeten alle betrokkenen de juiste hoeveelheid tijd en de tools krijgen om hun werkzaamheden uit te voeren evenals aansturing en controle. Kortom: kwaliteit is toezicht én opleiden! Daarnaast is het natuurlijk van belang dat de schoonmaak wordt uitgevoerd zoals afgesproken. Afspraak is immers afspraak (waarom zijn adviesbureaus ook alweer ontstaan?). Alle schoonmaakbedrijven geven aan onderscheidend te zijn, maar het grootste onderscheid kan volgens ons gemaakt worden in het nakomen van gemaakte afspraken en het op de juiste wijze communiceren en oplossen van vraagstukken. Dit betekent in de praktijk tijd besteden aan de contactmomenten met de opdrachtgever, ook als iedereen tevreden is. Proactief handelen in plaats van pas reageren als de klant klachten heeft.
Wij willen benadrukken alle initiatieven te ondersteunen die leiden tot verbeteringen binnen de schoonmaakbranche. Toch zetten we hier een kritische noot bij zowel de VMS (Stichting van Gecertificeerde Makelaars in Schoonmaakdienstverlening, red)) als ook de Code (Verantwoordelijk Gedrag in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche, red). In zowel de statuten van de VMS, als ook in de Code wordt gesproken over onafhankelijkheid en transparantie. Wij zijn van mening dat onafhankelijkheid betekent dat een adviseur geen werkzaamheden uitvoert voor schoonmaakbedrijven, dus ook geen VSR-inspecties. Deze punten zijn op dit moment niet vastgelegd bij de VMS of in de Code. Daarnaast is de borging van de afspraken in de Code in onze ogen niet geregeld. Wij vragen ons in alle ernst af of alle betrokken partijen wel zitten te wachten op de diverse KPI’s die ontstaan uit de opgemaakte code. Kun je van opdrachtgevers en adviesbureaus verwachten dat zij een branche veranderen die zelf daartoe blijkbaar niet in staat is? Wij zijn voortdurend op zoek naar de oplossingen, maar het blijft aan de branche zelf om professionele stappen te zetten in de goede richting.”