Schoonmaakbedrijf 1nergiek is het eerste schoonmaakbedrijf in Nederland dat het Keurmerk Verantwoord Schoon op bedrijfsniveau heeft behaald. Daarmee is het schoonmaakbedrijf een trendsetter. Van het keurmerk wordt een hoop verwacht, omdat het niet gaat om goedkeur of afkeur, maar om het verbeteren van het schoonmaakproces en daarmee het resultaat.
Ieder schoonmaakbedrijf zal tegen een prospect zeggen dat zij goed werk leveren, conform afspraak. Stel je nu voor dat een schoonmaakbedrijf dit niet alleen kan zeggen, maar ook kan bewijzen met een keurmerk. Via een onafhankelijk bureau wordt getoetst op de pijlers mens, proces en kwaliteit. “Dat zegt meer dan duizend woorden”, aldus mede-grondlegger van het Keurmerk Verantwoord Schoon Gerard Spoor. Hij probeert samen met compagnon Jan Vera een kentering in schoonmaakkwaliteit te verwezenlijken. Door niet te kijken wat goed of fout is, maar door het hele proces te doorlopen en op een constructieve manier te adviseren zodat op een verantwoorde manier aan de eisen van het schoonmaakcontract wordt voldaan.
Keurmerk Verantwoord Schoon is een aanvulling
Spoor: “Het Keurmerk Verantwoord Schoon is een aanvulling op de reeds bestaande keurmerken die toch vaak vanachter het bureau gehaald kunnen worden. Niets ten nadele daarvan, maar het zegt niets over de kwaliteit van de werkzaamheden op de werkvloer. Met dit keurmerk, dat gebruik maakt van het LOSK kwaliteitsmeetsysteem, kunnen we daar wel iets over zeggen. Op een eerlijke manier.” Spoor doelt daarmee op metingen volgens VSR waarbij hele objecten afgekeurd kunnen worden als in iedere ruimte alleen stof in een luchtrooster niet is weggehaald. “Dat is hier niet aan orde, het is eigenlijk absurd dat we een pand afkeuren dat er prima schoon uitziet omdat er één klein onderdeel van het werk is vergeten, toevallig 24 keer?”
“Het gaat niet alleen om goed of fout”
Die mening wordt volledig gedeeld door algemeen directeur van schoonmaakbedrijf 1nergiek Laetitia Simonis. Ze benadrukt dat het geen ‘battle of the meetsystemen’ is, maar dat LOSK datgene meet dat je wilt weten als schoonmaakbedrijf. “De basis van beide systemen is hetzelfde. Je gaat iets meten om te kijken wat de kwaliteit is. Het grote verschil is, dat bij het Keurmerk Verantwoord Schoon, een volledig onafhankelijke instantie de meting verricht. Zo haal je de zweem van de perverse prikkel weg die vaak klinkt in de schoonmaakbranche, mede omdat er geen gedwongen hermetingen vastzitten aan dit keurmerk. In plaats van goed of fout, ga je bouwen aan de kwaliteit van de medewerkers, de veiligheid bij uitvoering, alle relevante processen en dus aan de echte kwaliteit.”
Spoor benadrukt dat het keurmerk veel verder gaat dan alleen een meting. “Door te toetsen op de pijlers mens (via een vragenlijst), proces (op de objecten tijdens uitvoering) en kwaliteit (kwaliteitsmeting in de objecten), krijg je een volledig beeld van de organisatie en haar processen. In alle eerlijkheid kan ik ook al verklappen dat bij goede scores op de factor mens en processen de factor kwaliteit zelden een issue is. Want dat is het gevolg van de eerste twee pijlers.”
Pijlers Keurmerk Verantwoord Schoon
Bij de factor mens wordt gekeken of aan alle randvoorwaarden is voldaan om de medewerkers verantwoord te laten werken. Hoe zit het bijvoorbeeld met de bereikbaarheid van de leidinggevende? Hoe is de BHV geregeld en beschikken ze over de juiste materialen? De proces-evaluatie richt zich op de schoonmaakprocessen. Zijn deze goed ingeregeld en toegepast? Zijn de elektrische machines gekeurd en veilig? Worden de werkzaamheden schoonmaaktechnisch goed uitgevoerd? De laatste pijler is de resultaat-evaluatie waarin wordt gekeken of de werkzaamheden op het juiste moment en op de juiste wijze zijn uitgevoerd volgens het schoonmaakcontract, oftewel de kwaliteitsmeting op locatie.
Synergie
Simonis gelooft dat het behalen van alle drie de pijlers resulteert in een betere uitkomst: “1+1=3. Want als het op alle vlakken goed geregeld is, gaat er een beter resultaat uitkomen. Het voordeel van dit keurmerk vind ik overigens wel dat de meting met de schoonmaker erbij wordt gehouden.” Spoor: “Dat kan ik staven bij één van de opdrachtgevers van 1nergiek. Vanuit historie bleek dat men toch enigszins bang was als mensen meekijken om afgerekend te worden op resultaat. Constant vroegen medewerkers naar mijn bevindingen. Ik gaf aan dat deze mevrouw het prima deed, maar dat de luchtroosters een tijdje waren vergeten. Haar reactie sprak boekdelen: ‘Oh! Dat kan écht niet.’ En ze ging er gelijk mee aan de slag. Oftewel de meting zelf wordt direct een leermoment en de medewerker staat er op dat moment ook voor open. Wij zijn geen scheidsrechters die bij iedere overtreding kaarten uitdelen. Zie de keurmeesters van dit keurmerk als externe coaches die een duwtje in de rug geven als het nodig is. En natuurlijk heeft dat alsnog invloed op de beoordeling. Maar de fout op het luchtrooster weegt minder zwaar dan een smerige toiletbril. Zoals het hoort.”
Simonis ziet daar de absolute meerwaarde. “Want het creëren en constructief benutten van een leermoment is niet zo makkelijk als we denken en dan ook nog eens met het beste resultaat. De medewerker gaat overtuigd op een betere manier weer aan het werk”.
Chagrijnig
Simonis: “Dit maakt het voor de schoonmaker eerlijker. Hij/zij doet enorm haar best om een goed resultaat neer te zetten, maar als om wat voor reden dan ook één handeling constant vergeten wordt, dan wordt het pand afgekeurd met een chagrijnige klant en medewerker als gevolg. Dat voelt oneerlijk. Het Keurmerk Verantwoord Schoon is voor ons een duidelijk aanvulling op de keurmerken die wij bezitten. Niet alleen voor onze opdrachtgevers, maar ook voor onszelf. Wij gaan de uitkomsten van het keurmerk samenvoegen met het medewerkerstevredenheidsonderzoek. Ik ben ervan overtuigd dat we daarin hoger gaan scoren. En dat is het belangrijkste van alles. Weet je waarom? Ik realiseer mij dag in dag uit dat wij alleen maar succesvol zijn door onze medewerkers. Niet door een fantastische website of tien klanten die zeggen dat wij fantastisch zijn. Het is mooi als ze dat doen, maar dat komt uiteindelijk door de medewerkers die hun werk hartstikke goed doen.”
“Dit systeem is de eerlijkste en beste manier van kwaliteitsbepaling”
Simonis vervolgt: “Dat is wat Stichting LOSK gedaan heeft. Zij hebben een waardeoordeel gegeven aan objecten en het soort vervuiling. Spoor: “En dat is geen raketwetenschap, maar gewoon logica. Het grappige is dat we al vijf jaar bezig zijn om anderen te overtuigen van een noodzakelijke verandering in het meetsysteem, zonder resultaat. En daarom zijn we het zelf gaan doen.” Met succes, zo blijkt. Simonis: “Als dit systeem nog verder doorzet dan zullen de andere partijen mee moeten. En waarom? Ik ben ervan overtuigd dat dit systeem in combinatie met het bedrijfskeurmerk de eerlijkste en beste manier van kwaliteitsbepaling is. Dit gaat nog veel stof doen opwaaien in de branche en de andere keurmerken en systemen.”
Meer artikelen lezen? Neem dan een abonnement op vakblad Clean Totaal en ontvang het magazine vijf keer per jaar thuis of op kantoor!