Recent vond de aanbesteding plaats met betrekking tot het schoonmaken van een deel van de stationsgebieden van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Op ieders netvlies staan ongetwijfeld nog de beelden van sterk vervuilde perrons en treinen een jaar geleden als gevolg van stakende schoonmakers. In hoeverre hebben deze acties bijgedragen aan een meer maatschappelijk verantwoorde wijze van aanbesteden bij NS Poort? Kreeg dit keer eindelijk ook het MKB segment een reële kans om in te schrijven? Clean Totaal’s Henk Cornelisse ging op onderzoek uit en sprak met Marieke Roorda (NS Poort) en Eric Ketelaar (senior inkoper Concern Inkoop NS). Van spijkerbroek naar winterbroek?
Lees ook: FNV Bondgenoten als huwelijkskandidaat.
Som der delen
NS vervoert naar eigen zeggen 1,1 miljoen passagiers per dag. Als we dit rekening houdend met vakanties en weekenden normaliseren naar 310 miljoen passagiers per jaar dan betekent dit dat de kosten schoonmaak circa 17 eurocent per treinticket bedragen. Een eurocent per ticket extra levert een extra schoonmaakbudget van 3 miljoen op!
Henk Cornelisse is directeur van Facility Specialists (www.facility-specialists.nl) en lid van de redactieraad van Clean Totaal.
Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl
Lees ook:
Aanbesteden en schoonmaak bij NedTrain
Aanbesteden en schoonmaak bij de Schiphol Group